יום רביעי, 8 בספטמבר 2010

נאמנות נמוכה: רגשות ומחשבות בנוגע למצב התרבות (לרבות המוזיקלית) בארץ


·    הקדמה: פחד ותעוב בכנס הבירה

בשבוע שעבר, במסגרת ועידת המוזיקה של <בירה בהירה כלשהי>,  התקיים פאנל בנושא שלעולם לא נס לחו – "מוזיקה או רייטינג? ערוצי המוזיקה לאן?" (לפחות אחד מסימני השאלה האלה אמור לייצג שאלה רטורית).
 הפאנליסטים – אורי סלעי, העורך הראשי של ערוץ 24 (אני חושב שכבר לא קוראים לו "ערוץ המוזיקה", כמו באגדה העירונית המפורסמת על KFC שכבר לא רשאים להגיד "צ'יקן" בשם שלהם כדי לא להשלות את הציבור); ירון טן-ברינק, עיתונאי ובעל דיעה; וסוזן סלאי (אין קרבת דם, מספרים לי) נציגת אמטיוי שבעיקר שתקה ונראתה נבוכה. בניגוד לפאנל הדומה בכנס של שנה שעברה - שבו הוחלפו מהלומות ורבליות בין נציגי המדיה ונציגי היח"צ כבר על סבב השאלות הראשון -  רוב הפאנל השנה התנהל על מי מנוחות תחת הנחייתו המאופקת להפליא של בועז כהן.
כשהגיע שלב השאלות מהקהל, הכפפות המטפוריות הוסרו. על השאלה הראשונה עומת אורי סלעי עם העובדה שערוץ 24 נוהג לא לשלם לאמנים על הופעות חיות, אותה הוא הכחיש לקול מרמורי הקהל, שהורכב ברובו מאנשי תעשיה ומוזיקאים שיודעים את האמת על בשר חשבון הבנק שלהם.
מכאן והלאה היו כמה דקות צפויות – מוזיקאים ואנשי תעשיה שמתמרמרים על כך שהם לא מיוצגים בערוץ, אורי סלעי עונה תשובות ארוכות ומתפתלות על בועתיות הקהל עם רמיזות קלות לגזענות מצד השואלים.
על אף שאני מסכים עם רוח השואלים ומבין לכאבם, לדעתי הם מפספסים את הנקודה. התחושה שהלכה וגברה בזמן הפאנל, והתחברה למחשבות שגורמות לי לפנטז על כתיבת המאמר הזה כבר זמן מה, הובילה אותי להצביע ולבקש גם אני לדבר.
התהייה שהייתה לי הייתה כללית יותר, אולי לכאורה פחות פרובוקטיבית אבל לדעתי נוגעת בעצם הבעיה.
"אני גדלתי בסביבה שבה אנשים חולמים להיכנס לעולם התרבות, להיות מבקרי מוזיקה ועורכי מוזיקה, כדי להשפיע, כדי לחנך, וכדי לשתף את שאר העולם בטעמים שלהם ובאהבות שלהם", אמרתי (ציטוט לא מדויק, הייתי תחת השפעת בירה בהירה בחינם). "איך אתם מסבירים את זה שהדור הנוכחי של אנשי תקשורת מונע ברובו על ידי הציניות  של הכסף, ושיקולים כמו טעם אישי או רצון לחנך נחשבים לתמימות אנאכרוניסטית? איך הגענו למצב שבו האנשים שאמורים להיות שומרי-השער של המדיה, אלו שאמורים לבחון תרבות לפי אמות מידה מסוימות ולבחור אם לקדם אותה, מונעים אך ורק על ידי כוחות הרייטינג וכלל לא על ידי טעם אישי? לא עצוב לכם שזה המצב?".
על אף שכיוונתי את השאלה לא לסלעי ספציפית, אלא לכל יושבי הפאנל, סלעי ענה לי "מה שבעיניך נחשב לאיכות זה אולי לא מה שנחשב בעיני, בשביל המנהל של רגב הוד השיר החדש שלו הוא הדבר הכי איכותי בעולם".
עניתי לו שאני לא שואל אותו אם הוא חושב שרגב הוד איכותי או לא, אני שואל אותו אם הוא אוהב אותו. סלעי ענה שכן, ואם אני לא טועה בנימה זו הסתיים הפאנל וכולנו רצנו לשירותים (בירה בחינם וזה).


בירה (בחינם)




*******************************************************************************************************

·    הערך בערך והטעם בטעם

בואו נדבר לרגע על התפקיד של התקשורת, זו שעוסקת בתרבות לפחות. מצד אחד, יש לנו את היוצרים. מהצד השני, יש לנו את העם. התפקיד של התקשורת הוא לתווך בין שני הצדדים האלה, כדי להקל על העם לקבל החלטות צרכניות בצורה נבונה ומושכלת. מבקר קולנוע אמור להגיד לי אם הוא אהב או לא אהב סרט. אני אמור לקרוא את הביקורת שלו, לשקלל אותה עם מה שאני מכיר בתור הטעם שלו (אם הוא חובב סרטי אקשן הונג-קונגיים ואני לא, אדע לא להקשיב להמלצה שלו על סרט אקשן הונג-קונגי חדש) ולעשות את ההחלטה הצרכנית שלי בהתאם.
גופים תקשורתיים מסוימים מתפקדים בתור שומרי-שער, Gatekeepers, שאמורים להגיד לנו מה מומלץ ומה לא. כשגוף תקשורתי מגיע לגודל מספיק, הוא נהיה קובע דעת קהל. אבל אותם העקרונות שהנחו אותו מההתחלה, כשהוא היה קטן, אמורים להנחות אותו גם כשהוא גדל. אותם סטנדרטים של איכות. אותם סטנדרטים של טעם אישי, כיוון שבסופו של דבר, כל גוף תקשורתי מורכב מאינדיבידואלים. כדי שאני אעשה החלטה צרכנית נבונה, אני צריך להיות מסוגל לסמוך על המתווך שיהיה עקבי בטעם שלו. אני צריך להכיר את הטעם האישי של המבקר, כדי לדעת אם לסמוך על המלצותיו.

לא, אני לא חושב שהבעיה שלי עם "המצב" היא שכלבי השמירה של התקשורת נרדמו ונתנו למזרחים לנצח.

הבעיה היא, חברים (מעבר תופים דרמטי) (אך נאיבי בו זמנית) – שהתקשורת שלנו איבדה את הרצון, אולי את היכולת, ובהחלט את האינטגריטי לעשות מה שלעזאזל בראש שלה, ובלב שלה.

אין לי שום בעיה עם עורכים מוזיקליים שמקדמים תכנים שלא מעניינים אותי. זכותם. אבל אני רוצה שהם יקדמו תכנים שמעניינים אותם. לא שינסו לנחש מה הדבר הבא שיתפוס לאנשים את האוזן. לא שינסו לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר. לא שיהיו מונעים אך ורק על ידי רייטינג (מילה נרדפת לכסף, כיון שרייטינג מושך מפרסמים ומפרסמים משקיעים כסף).

בתור חובב תרבות שהוא גם חלק מעולם התרבות (בעשור האחרון אני עובד בעיקר כמנהל אמנים), השנים האחרונות גורמות לי לא להאמין לכמעט אף גוף תקשורת. אני משוכנע שכמעט כולם מונעים ממניעים כלכליים. למען האמת, שהאמונה הזו מושרשת כל כך חזק אצלי ובסביבה שלי, שרובנו אפילו לא מופתעים כבר מלראות אנשי תרבות שאנחנו הערכנו פעם מדרדרים לקידום זבל (דרך פרסומות, דרך אמנות שהם מקדמים). הביטוי "מכר את עצמו" כבר לא נחשב מילה גסה אצל אף אחד. שמענו אותו כל כך הרבה שהוא איבד משמעות, ומתקיים רק בתור איזה רפרנס אירוני לימים שבהם הוא היה בעל משמעות. העידן שאנחנו חיים בו כל כך ציני שלאנשי תקשורת שמדברים בקול רם על ערכים או על חינוך או על איכות אין כמעט סיכוי להתקדם בתוך העולם התקשורתי.

אז תנו לי להגיד רגע משהו קצת נאיבי וקצת מיושן: חברים, תקשורת לא אמורה להיות מונחה על ידי כסף.

זו הפרדת רשויות בסיסית שאמורה למנוע מאיתנו לצרוך זבל. והיא לא מתקיימת כבר יותר מדי זמן, כי האינדיבידואלים שמרכיבים את התקשורת כבר נהיו, ברובם, אדישים אליה. הם החליפו את המילה "כסף" במילים אחרות, נוחות יותר לעיכול ולתירוץ- כמו "רייטינג", "קול העם" וכיו"ב. נכון, יש עדיין איים של שפיות בתוך המערכת. אבל הם הולכים ונכחדים, ואין ספק שהטון השולט הוא הטון עליו אני מדבר, יותר מאי פעם.

בואו ננסה לחזור רגע, בראשינו, לתקופה שבה לאנשי תקשורת היה אינטגריטי, לתקופה שבה אחד העקרונות החשובים של העולם הזה היו שהוא לא מונחה על ידי כסף. בתוך הקונטקסט הזה, אבסורדי לחלוטין להגן על "המצב" עם התירוץ המרגיז של "היי, זה מה שאנשים רוצים, כי על זה הם משלמים". העובדה היא, וזה ידוע לכל איש תקשורת מיומו הראשון – אנשים ישלמו על מה שימכרו להם. אם ימכרו להם זבל – הם יקנו זבל. אם ימכרו להם איכות – הם יקנו איכות.

איכות, לצערנו, קצת יותר קשה למצוא וקצת יותר יקר לייצר. אז יהיה לכם טיפה יותר קשה למצוא אותה. וטיפה יותר קשה להרוויח ממנה כסף. אבל זה לא בלתי אפשרי, וזה בטח לא ערך חסר משמעות.

כסף (אילוסטרציה, כמדומני)


*******************************************************************************************************

·    על רקע גזעי

כמה מילים בנוגע לטיעון הגזענות. לא, אני לא שומע מוזיקה מזרחית, או ים-תיכונית, או פופ סלסולים או איך שלא תקראו לזה. זה לא מתוך גזענות. לכל אחד מאיתנו יש את מטען האהבות/חוסר-אהבות שלו, שעוצב (רוב הזמן באופן לא מודע) על ידי שנים של שמיעת מוזיקה וצבירת רגעים וזכרונות מעצבי טעם. שלי לא כלל מוזיקה מזרחית, ואני לא רואה צורך להצדיק את זה.
אני לא מזלזל במוזיקה מזרחית, כפי שאני לא מזלזל בשום סגנון מוזיקלי (ויש רבים שאני לא אוהב).
לדעתי, הרבה מהדיונים בנושא מצב התרבות המוזיקלית בארץ נקברים מאחורי מתחים עדתיים והאשמות בגזענות, כשהבעיה למעשה היא בסיסית הרבה יותר, מוסרית וראשונית, והיא נוגעת לטובה ולרעה בכל העדות ובכל הסגנונות המוזיקליים שמתלווים אליהן.

בוטום ליין, חברים-  מה לעזאזל הקשר בין טעם מוזיקלי לבין גזענות? גם אם נקבל את הרעיון שלמוזיקה שנקראת היום "פופ ים תיכוני" יש קשר אמיתי לתרבות מזרחית (ואני לא בטוח שאני מקבל) - למחשבות שלי על עדה מסוימת אין שום קשר לתחושות שהמוזיקה שלהם מעוררת בי. זה רעיון מופרך. אני לא צריך לאהוב את כל התרבות שעם מסוים נושא איתו רק כדי שאוכל להצהיר שאני מקבל את העם הזה כשווה אליי. אני נמנע מאוכל הודי כי הוא עושה לי גזים. זה הופך אותי לשונא-הודים?

המתח העדתי שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים בישראל, בצירוף העובדה הבלתי-מעורערת שבמשך שנים רבות (עדיין? על כך מיד) התקשורת במדינה הייתה בשליטה אשכנזית ופעלה מתוך אג'נדה תרבותית עם שאיפות אירופאיות – נותנת לסנגורים של השפל התרבותי הנוכחי שאנחנו חיים בו  (להלן: "המצב") תשובה קלה לכל מי שמעביר ביקורת. על אף שתי הפסקאות האחרונות, אני בטוח שהרבה אנשים יראו את המאמר הזה בתור קריאה מיואשת של נצר לקבוצה שהרגישה פעם בשלטון ועכשיו נקברה, לכאורה בהליך דמוקרטי, תחת מפולת של רצון-העם. לעזאזל עם זה. אני לא קונה את המהפכה הזו, ואני לא קונה את זה שהיא נעשית ממניעים טהורים.

זו מהפכה צינית, מחושבת וקרה, והיא מתרחשת ממניעים עסקיים לחלוטין. אין פה ניצחון של תרבות אחת על תרבות שנייה, אלא קבוצה של אנשים שצמחו בתוך אותה תרבות שנייה והחליטו שאפשר, ויותר קל, לעשות קופה על התרבות הראשונה.
אם יש חובבי מוזיקה מזרחית שקוראים את המאמר הזה, אני מבקש מכם – אל תאמינו לשנייה שמישהו מזדהה איתכם בכל הגופים התקשורתיים האלה שמכריזים על "מהפכת הזמר המזרחי" כאילו שמדובר במהפך-של-77 וכל השיט המטופש הזה. קברניטי ערוץ 24, גלגלצ, ערוץ 2, וגו' לא קמו יום אחד והבינו שהם טעו כל הזמן הזה כשהם קיפחו אתכם. כל מה שהם הבינו זה שאתם מוציאים הרבה כסף על רינגטונים.


אוכל הודי. הלוואי.


*******************************************************************************************************

·    שידורי המהפכה

כדי להדגים את הנקודה שאני מדבר עליה, אני אפנה לדון קצת באחד משקי החבטות הותיקים של דיון "מוזיקה או רייטינג?" – גלגלצ.

יש המון קלישאות בנושא גלגלצ, ואני רוצה להפריך כמה מהן. אל תדאגו, אחרי ההפרכה תגיע ההתקפה.

קודם כל, אני חושב שגל"צ היא אחד מגופי התקשורת הכי מקצועיים שקיימים בארץ, ובוודאי הרדיו הכי מקצועי שקיים פה. את אותם דברים אפשר להגיד גם על תחנת הבת. לא סתם הרבה מאנשי התקשורת שאנחנו מכירים מגיעים משם – הם מאומנים שם היטב ותחת סטנדרטים נוקשים-יחסית (צבא, בכל זאת) של מוסר עבודה.
אחד המיתוסים הגדולים בנוגע לגלגלצ, שהונצח בין היתר על ידי "ארץ נהדרת", הוא מיתוס הסינגלים הנזרקים לזבל. זו טענה מפתיעה, כי דווקא בגלגלצ יש עיקרון מנחה מאוד גבוה של מחויבות לשמוע כל דבר שמגיע אליהם. הם לוקחים את העבודה שלהם מאוד ברצינות, וישיבות פלייליסט נמשכות לפעמים שעות ארוכות רק מתוך המחויבות הנ"ל. בתחנות רדיו אחרות, לרבות רדיו אזורי, לעומת זאת -  הסיכוי שיזרקו את הסינגל שלך לזבל גבוה הרבה יותר. אף אחד לא מחייב שדרנים של 88 או של 102 או של קול הקמפוס לשמוע כל דבר שמגיע אליהם. ולמען האמת פשוט אין להם זמן (אנחנו חיים במדינה בה יש שבועות שיוצאים 40-50 סינגלים חדשים במקביל לתחנות הרדיו). לגלגלצ יש את היתרון של כח אדם זול שמחויב למסגרת עבודה נוקשה (חיילים).
שנית כל – הפלייליסט, כשיטה, אינו ראשית כל הרע. לרוב תחנות הרדיו בעולם יש פלייליסט, ולמען האמת שהגבלה מסוימת על מנעד השירים המושמעים וחזרה עליהם היא חיונית כדי ליצור להיטים. העובדה היא ששיר לא נהיה להיט אם משמיעים אותו פעם-פעמיים. כדי ששיר יהפוך ללהיט אנשים צריכים להתרגל אליו, וזה דורש מינון גבוה יותר ממה שאתם מצפים. קראתי פעם שיש חוק כזה בפרסום שאומר שאדם רואה פרסומת שש פעמים, בממוצע, לפני שהמסר חודר אליו (קוראים מתחום הפרסום מוזמנים לתקן אותי). עם שירים יש אפקט דומה. אף אחד לא מתמכר לשיר בפעם הראשונה שהוא שומע אותו – הוא אולי מסתקרן מהשיר, אבל לא מתמכר.
ולמה להיטים חשובים לנו? כי להיטים, בסופו של דבר, זה מה שמניע את התעשייה וגורם לה ליצור בתוך חלל מסוים (בניגוד לואקום).

אז למה בכל זאת אני חושב שהשליטה של גלגלצ בתרבות המוזיקלית הישראלית בעשור האחרון היא חיבוק דוב לתעשייה?

סיפור: לפני קיץ או שניים הסתובבתי עם אחד מחברי ועדת הפלייליסט שהיה מקורב אליי באותה התקופה באיזשהו מקום ציבורי (קו 5, למיטב זכרוני). ברגע התנגן להיט מזעזע (לא ננקוב בשמו כדי לא לבזותו ברבים, אבל אציין שלא מדובר בשיר מהסוגה המזרחית, אלא במשהו עם ריח אשכנזי למהדרין), אחד מלהיטי השנה של אותה השנה, והביא לי את הבאסה.
שאלתי את נציג גלגלצ שלידי אם הוא חושב שמדובר בשיר טוב והוא ענה שלא.
אמרתי "אני מכיר את רוב חברי הועדה, את הטעם המוזיקלי שלהם, את המסיבות שהם יוצאים אליהם. מי שם חשב שזה שיר טוב?".
התשובה הייתה "אף אחד. כולנו חשבנו שזה חרא."
"אז למה לעזאזל זה בפלייליסט?", שאלתי.
"כי ידענו שזה יהיה להיט", הוא ענה, "וזה באמת נהיה להיט. מה לא ברור?".

בספרו של שי להב על גלגלצ, "רשימת שידור", מוקדש פרק שלם לסכסוך האידיאולוגי בין אלדד קובלנץ (שהתמנה לתפקיד מנהל גלגלצ ב95, ואחראי למתכונת הגלגלצית המיושמת עד היום) לבין יואב קוטנר (גילוי נאות: אבא שלי) .
 הסיפור בקצרה: בשנות ה80 גל"צ נשלטה על ידי חבורה של עורכים/מגישים בעלי טעם, כח והשפעה, לדוגמת אבא שלי, שרון מולדאבי, אלי ישראלי, מיכל ניב ז"ל, אורלי יניב ואחרים.
קובלנץ, שהיה עורך צעיר ואלטרנטיבי-קיצוני בטעמו (כך הוא מעיד), רצה לבטל את ההגמוניה התרבותית הנ"ל, שבהתחלה גם הוא היה חלק ממנה. מתוך הספר: " שידרנו רק בשביל עצמנו ובשביל שלושת חברינו האליטיסטים המסריחים. ידענו שאנחנו והחברים שלנו מקשיבים, ומהאחרים לא היה לנו איכפת: תערובת של התנשאות ומגלומניות, והכל בשם חינוך העם". קובלנץ ביקש לבטל את האינדיבידואליזם של העורכים המוזיקלים, אותו הוא ראה כמקור ההתנשאות.
כשהתמנה לתפקיד מנהל התחנה החדשה, הוא ביקש להזניק אותה למקום גבוה בהיררכיה התרבותית, אולי אפילו גבוה מזה שהיה לגל"צ קודם. "המטרה המקורית שלנו הייתה ללא ספק הצלחה, שנמדדת ברייטינג", מצוטט קובלנץ בספר.

הפיתרון?
לקחת קבוצה של מגויסים צעירים ומורעלים-לתקשורת, לחנך אותם שנתונים X ו-Y מייצרים להיטים, ולתת להם לרוץ עם זה תוך כדי תחרות מתמדת אחד בשני על מקום בהיררכיה של התחנה.
בסיטואציה שקיימת היום בישיבות הפלייליסט, יש תחרות מתמדת בין העורכים על "גילוי" הלהיט הבא. במידה ואתה שם את משקלך על שיר מסוים ומשכנע את השאר שהוא ראוי להשמעה, והוא לא נהיה להיט – מקומך בהיררכיה של הועדה צונח ויש הרבה פחות סיכוי שיקשיבו לך שוב.
15 שנה אחר כך, האם אנחנו יכולים להגיד שקובלנץ הצליח? כן, במדד ההצלחה/רייטינג. אבל בניסיון לסתור את ה"התנשאות" וה"מגלומניות" ששלטה ברדיו הישראלי בשנות ה80?

לדעתי – כלל וכלל לא. האמת היא שהוא פשוט ברא אותה מחדש, ממקום שונה לגמרי, ציני, קר ומסחרי. במקום שהתוכן התרבותי של הרדיו ייקבע על ידי מספר מצומצם של קובעי-טעם בעלי טעם אישי (ואולי בועתי), הוא יצר סביבה שמתייחסת לעצמה כאל מושפעת ולא משפיעה, ריאקטיבית ולא-יוזמת, אבל למעשה מונעת מתוך המחשבה הפטרונית שתפקידה לנחש מה ה"עם" יאהב, תוך ויתור כמעט-מוחלט על טעמם האישי של האינדיבידואלים שמרכיבים אותה. בעיני זו גישה מתנשאת לא פחות מאלו שקדמו לה, והיא פשוט מתכסה במעטה הגנה מצטדק של קול-העם – כשלמעשה מדובר במירוץ אחר עוד כח ועוד השפעה מתוך האשליה שניתן לקבוע לעם בצורה מכנית מה הוא יאהב ומה יהיה "להיט".

גלגלצ לקחו את הגישה המתחסדת של "אנחנו רק מושפעים" וויתרו על לראות עצמם כקובעי דעת קהל, כשלמעשה זהו תירוץ קל לפופוליסטיות זולה של המכנה-המשותף-הנמוך ביותר. לא מדובר פה בפלורליזם תרבותי, אלא ביצירת היררכיה תרבותית חדשה לגמרי בה מי שמתקדם הוא לא מי שטעמו האישי הכי תופס, אלא מי שמצליח לוותר על טעמו האישי בצורה הכי מלאה ושלמה.

בתוך ההיררכיה הזו מתחנכים רוב אנשי הדור החדש של התקשורת הישראלית.

תגידו מה שתגידו על הדור הקודם של מגישים/עורכים בגל"צ, הדור של שנות ה80. תגידו שהם היו בועתיים, אליטיסטים, שהם התעלמו מרחשי ליבם של חלקים גדולים בעם. אבל אתם לא יכולים לטעון שהם היו ציניים. מדובר באנשים שקידמו תרבות מוזיקלית מתוך אהבה, מתוך טעמם האישי ומתוך תחושת שליחות. האם אנחנו יכולים להגיד את זה על הדור הנוכחי?

רדיו (עושים באהבה)


*******************************************************************************************************

·    השטן וריצ'י אדוורדס

הדור הנוכחי של אנשי תקשורת הוא לא דור שגדל בתוך הדיון הזה. הוא לא דור שלקח עמדה בויכוח  בין קובלנץ לקוטנר. זה דור שגדל על הברכיים של הצד שניצח. הוא כבר כמעט לא זוכר עולם שבו תרבות היא ערך חשוב שצריך לקדם, שבו תוכן מנצח זוהר.

זהו דור שמקבל את העריצות המסחרית, הפטרונית, של אנשי-הכסף של עולם התקשורת בתור עובדה מוגמרת. הוא דור שגדל בתוך סביבה שמהרגע הראשון התעלמה ממנו בכל פעם שהוא הביע את דעתו, ונתנה לו צ'פחות חיוביות כל פעם שהוא הצליח לבטא קונפורמיזם בצורה שמספקת אותה.

אני חושב שבשלב מסויים המדינה שלנו הפסיקה לראות תרבות בתור ערך שמגדיר אותה. אפשר לומר שהמדינה שחררה את התקשורת ואת התרבות להסתדר בעצמן, ואלה בחרו בדרך הקפיטליסטית והצינית כדי לקיים עצמן. אבל אני לא מתיימר להבין את ההיסטוריה ארוכת-הטווח של הסיפור הזה. מה שמתסכל אותי זה בני האדם. האינדיבידואלים שויתרו על הרצון להיות אינדיבידואלים.

אין לי כבר מילים (בכל זאת, כתבתי כבר משהו כמו 2500) לתאר את התסכול שאני חש כשאני מעומת שוב ושוב עם הגישה הנוכחית של התקשורת בארץ. אם לומר את האמת, רוב הזמן אני מרגיש שאני משתגע. כשאני מדבר עם אנשים על הנושא הזה רובם שולפים שוב ושוב את טיעון הרייטינג, ואני מרגיש כמו מטיף רחוב מטורלל. גם אלה שמבינים אותי בד"כ מושכים בכתפיים ואומרים "מה אפשר לעשות, זה העולם שאנחנו חיים בו". הם פשוט לא מסוגלים לתפוס צורה אחרת לראות את העולם, והם מתעלמים מהעובדה שתקשורת זה משהו שהיה קיים הרבה לפני ערוץ 2.

לא מזמן נפלתי שוב על הסרט (המעולה) "משדרים חדשות" מ1987, שמציג משולש אהבה בו שני הגברים מייצגים את הצדדים בדיון שעליו אני חופר פה. אלברט ברוקס הוא כתב חדשות אולד-סקול, שמאמין באינטגריטי מעל למראית-עין; וויליאם הרט הוא המגיש הכריזמטי והחתיך שלמעשה מבין מעט מאוד באקטואליה והרבה יותר בדיקציה נכונה. חלק מהיופי בסרט הוא שהוא מצליח להציג את שתי הגישות בצורה יחסית מאוזנת, אפילו שאישית אין לי ספק בעד מי הייתי בסיפור הזה.
בשלב מסוים הכתב עומד בפני אודישן-לייב בתור מגיש באולפן, והולך למגיש כדי לקבל ממנו עצות. המגיש עוזר לו עם דיקציה, יציבה טובה ושאר דברים שאמורים להקנות לו יותר אמינות בשידור. "כולנו אנשי מכירות", הוא אומר לו, "אנחנו לא סתם מספרים את החדשות, אנחנו מוכרים אותן".
אחרי שהאודישן נכשל בצורה מביכה (הכתב מתכסה בכמויות אדירות של זיעה קרה במהלך השידור חי) הוא מתעמת עם הבחורה (הולי האנטר) על הקשר שלה עם המגיש הכריזמטי.
"איך את חושבת שהשטן ייראה אם הוא קיים?", הוא שואל. "אף אחד לא יישבה בקסמו אם יהיה לו זנב מחודד, ארוך ואדום.. הוא ייראה מושך, והוא יהיה נחמד ושמח-לעזור והוא ישיג עבודה בה הוא יכול להשפיע על אומה שלמה והוא לא יעשה שום דבר מרושע אף פעם.. הוא רק לאט לאט ינמיך את הסטנדרטים שלנו איפה שהם חשובים. רק יעודד קצת יותר צורה על חשבון תוכן.. רק טיפה. והוא ידבר על כמה שכולנו בעצם אנשי מכירות".
כן, אלה היו ימים טיפה שונים כשהסרט הזה נוצר. עוד היה לגיטימי אז להגיד דברים כאלה בקול רם ולא להיחשב נאיבי, אנאכרוניסטי, מנותק מהמציאות.

אני לא יודע איך אפשר לחזור אחורה. אני יודע שבעבודה שלי, מאז ומעולם, נלחמתי על הדברים שאני מאמין בהם, על הדברים שאני אוהב. לרוב התוצאות לא הצדיקו את עצמן כלכלית, אבל אני עדיין גאה בהן.

אני מאמין שלכל אחד מאיתנו יש את המחויבות לבטא את עצמו ואת האהבות שלו בצורה הכי שלמה שאפשר בכל רגע נתון. מרגע שאנחנו מוותרים על זה משהו בנו מת. לא איכפת לי להיחשב נאיבי, אנאכרוניסטי, ומנותק מהמציאות. אנחנו יוצרים את המציאות הזו ואת הייאוש שבה בכל רגע שבו אנחנו לא נלחמים על מה שאנחנו אוהבים. זה לא בולשיט ניו אייג'י, זה מה שקורה בצורה הכי מעשית והכי יומיומית שיש.

אנחנו חייבים להלחם בשלטון העריצות התרבותית שנכפה עלינו בשנים האחרונות, כי הויתור על המלחמה הזו הוא ויתור על כל מה שמגדיר אותנו.

אם אתם עובדים בתרבות – תעשו לעצמכם טובה, ותתחילו לקדם רק את הדברים שאתם מאמינים בהם.
אם אתם צורכים תרבות – תעשו לכם טובה ותתחילו לצרוך רק את הדברים שאתם מאמינים בהם.
ואם אתם יוצרים תרבות – אל תקשיבו לכל אלה משני הסעיפים הקודמים. תובילו אותם, אל תתנו להם להוביל אתכם.

כי אם אתם תסבלו את זה, הילדים שלכם הבאים בתור. אם אתם מבינים למה אני מתכוון.






רפרנס קל להבנה


*******************************************************************************************************

·    אפילוג: זריעת זרעים

הייתי מודה לזמן אם הייתי יודע לאן הזמן הלך
אניני-הטעם טעו,
וגם כל השאר

אני יודע מה הם אומרים כי רק על זה הם מדברים
אבל אני חייב להבין קצת דברים בעצמי

..וזה שזה מובן מאליו לא אומר שזה אפילו נכון
שמעתי את הכל ואני מאמין שמגיעה לנו עוד נקודת-מבט

אנחנו יכולים להצליח אם ננסה
וגם אם לא, יהיה בסדר
כי השכל שלנו עוד חי
ואנחנו יכולים להחליט מה נכון

תגיע להחלטה ותמציא את המיתולוגיה של עצמך
מפחד למצוא אותי
ולהגדיר אותך

אומרים לי אלפי פעמים מה הדבר הבא לרצות
רק עושים את העבודה שלהם אבל אתה יודע שהיא מלוכלכת
לא סובלים את המשחק אבל מתעמרים בנו להמשיך לשחק בו

כשבריונים גדלים הם נהיים מרושעים יותר
כן, הם ממש קולטים את העסק

הם חושבים שהם מבינים את זה אבל הם תמיד טועים
הם משמיעים לך את השיר האהוב עליך
רק כדי למכור לך זבל

שמעתי שהם ימכרו כל דבר ונראה לי שהם עלולים
אני חושב שביל היקס צדק
בקשר למה שהם צריכים לעשות

רק בגלל שאתה אוהב משהו לא אומר שהוא שלך לקנייה
מוכרים אותו כל כך הרבה זמן שאף אחד כבר לא יודע את הסיבה
אתם משחקים עם הראש שלנו
מתעשרים מלבזבז את הזמן שלנו


Built to Spill – Planting Seeds


117 תגובות:

  1. אמנם אני לא בתעשיה, ונמנעת ככל האפשר מצריכת רדיו וערוץ 24, למעט 106, שגם הוא התקלקל... אבל.. כל מילה בסלע. ישר כוח

    השבמחק
  2. איזה כיף לקרוא מאמר ארוך וכתוב לעניין בנושא מוזיקה בעברית. שים לב שגם זה נהיה מצרך נדיר. אולי כי זה 'דור של אס-אם-אסים' ו'אין להם כוח'.

    ברכות חמות לבלוג, נהניתי לקרוא, ואני מבטיח לך שאני אשתדל לעשות מוזיקה שפחות מונעת משיקולי קהל..
    :)

    השבמחק
  3. לא ידעתי שאתה הבן של יואב :)

    מעולה מעולה מעולה. הרבה מהדברים שהרגשתי הרבה זמן והתסכול שהצטבר אצלי הרבה זמן.

    כתוב ארוך ומעולה.
    [

    השבמחק
  4. כתוב מעולה וכל מילה חקוקה בסלע...
    רק חבל שנראה לי שכל מי שיגיע לעמוד הזה ויסיים את הקריאה הוא חלק מהמקהלה שמלפניה אתה מטיף.
    הילד בן ה-17 שעכשיו בדיוק עשה קוצים מחומצנים והולך לעמוד מול האולפן השקוף בשמש או לשמוע דודו אהרון ולהרוס מיטות עם חברים שלו ביוון (הטורקיה החדשה כמובן) לא יגיע לפוסט הזה לעולם.
    ואולי טוב שכך, אולי אם הכתיבה שלך תגע בעוד כמה אנשי תעשייה השינוי יתחיל מבפנים.
    ואולי גם אני נאיבי.

    השבמחק
  5. מדהים מדהים! כל מילה בסלע, ציטוט נפלא ממעמקי המוח שלי. יישר כוח והמשך להפיץ את הבשורה, אנחנו נהיה מאחוריך ולצדך למרות שעם כל הציניות לא נשאר לנו הרבה כוח

    השבמחק
  6. בחיי שאיני מבין על מה המהומה. יש את הרדיו והטלויזיה, שהם אמצעי תקשורת ששייכים לעבר, ואולי קצת להווה. הם דועכים ומתיישנים מאד מהר. קל יחסית לשלוט בהם (יח"צ לסוגיו), והם מונעים משיקולים דחופים של רייטינג וריצוי הקהל (לתחזק ערוץ מסחרי עולה הרבה כסף. כדי להחזיר כסף מוכרחים להתחנף לקהל. זו נוסחה מעצבנת, אבל היא הכרחית כאשר מדובר בטלויזיה מסחרית. מוזיקה טובה, גישה מחנכת, לא מביאים איתם רייטינג, ולכן אין להם זכות קיום בטלויזיה מסחרית. זה נורא פשוט).
    אז, באייטיז, בימי הזוהר של גל"י צה"ל המיתולוגית, לא היתה תחרות גדולה. לא היתה טלויזיה מסחרית, לא היו תחנות רדיו אזוריות. היה סוגשל טוטאליטריזם תרבותי, שהיו לו את יתרונותיו, אבל בסך הכל אני מתאר לעצמי שהיה די מדכא לגדול אז. אני קורא מעת לעת ראיונות עם אושיות תרבות שמספרות עם ארשת רומנטית שבנעוריהם הם היו נוסעים לחנות תקליטים, מקבלים המלצה מהמוכר, וכך מגלים את אמני השעה. אני מרחם עליהם.
    אנחנו ב-2010. אני לא מתגעגע לשנים שבהם הרדיו והטלויזיה הישראלית היו ב-2 רמות מעל, מהסיבה שכיום יש לי הרבה יותר אפשרויות בחירה מלקהל המאזינים של אביך בשנות השמונים. הם אמנם נהנו מתוכניות טובות בהרבה מאלו שמשודרות כיום ברדיו, אבל אני נהנה משפע, אני נהנה מהרשת. וברשת נמצאים כל היואב קוטנרים הצעירים שחסרים לך כל כך. הם לא יכולים להתקיים ברדיו (אלא אם כן הם מהדור הקודם), ודאי שלא בטלויזיה, כי הם לא מעניינים בספיק אנשים, אבל כמה נחמד שיש להם בלוג וחשבון טוויטר.

    השבמחק
  7. כתיבה מצויינת ומעמיקה יונתן

    השבמחק
  8. אתה יודע מה? נמאס לי.
    אני לא איש תרבות ולא איש מדיה ולא מכתיב תוכן אנערף. אני עושה את הבחירות התרבותיות שלי כבנאדם משכיל שיש לו פוקוס אחר בחיים.
    אה, כן, ונמאס לי. נמאס לי מקיטורי "אנשי התרבות" למיניהם, שמתנהגים כאילו איזו סמכות אלוהית הכתירה אותם להיות קובעי הטעם לפי החזון האישי שלהם, ו(רגע, רק פה הנקודה שמרגיזה אותי)כולם צריכים לממן להם את זה.
    רוצה לעשות רדיו\טלויזיה\מוצר מחתרת כלשהו איך שבא לך? תעשה אותו על חשבונך ומיוזמתך, פאנק, DIY, מחתרת, אבל תפסיק להתנהג כאילו מוסדות ציבוריים או אנשים עם כסף חייבים לתת לך במה עבור זה. ההבדל בין שרירות של בעלי הממון לשרירות של מעצבי-הטעם-מטעם-עצמם הוא שזאת של הראשונים מוצדקת, כי הם יכולים לבטל את הבמה.
    חוצמיזה כולנו מתפעלים כל הזמן איך האינטרנט מאפשר לשוליים הרבה יותר רחבים לפרוח ולהתקיים, הזנב הארוך וכל זה, אז למה להתפס למוקדי הכוח ה"ישנים" ולדרוש שישארו אצלך? מה רע בזה שאנשים שרוצים לבטא את טעמם האישי יעשו את זה בבלוגים, ואנשים שרוצים להפיץ את היצירה האישית שלהם יעשו את זה במייספייס?

    השבמחק
  9. מסכימה דווקא עם מה שכתב FunnyCars.
    ההבדל הקריטי בין ימינו לימים אליהם אתה עורג הוא שהציבור דווקא נהיה יותר מתוחכם ויותר מבין ממה שהיה. אם בשנות השמונים (או התשעים המוקדמות) ההורים שלי סיפרו לי בהערצה שיואב קוטנר הוא "מומחה לביטלס", הרי שהיום כל ילד שפותח ויקיפדיה יכול לשנן את אותו החומר.
    פעם אנשים שחיים מוזיקה, שמבינים אותה, חוקרים אותה, צורכים אותה בשקיקה היו מצרך נדיר. היית חייב להיות משוגע אמיתי לדבר כדי למצוא את הזמן והסבלנות לנבור באינפורמציה ולהתעדכן במה שחדש בזמן אמת. התשוקה הזו למוזיקה היא שנתנה לאנשים כמו אבא שלך ושאר האנשים שמנית את האסמכתא להיות מובילים תרבותיים ומעצבי דעת קהל מוזיקליים.
    המצב היום שונה לגמרי. כמות האנשים בימינו שמבחינת ידע ותשוקה לתחום יכולים להיות עורכים מוזיקליים עצומה, ונתונים מהמבחנים לתפקיד בגל"צ ודאי יאשרו זאת. כשיש לך כל כך הרבה אנשים במדינה, עם טעמים שונים, שרוצים ויכולים להיות מעצבי טעם מוזיקלי חברתי נשאלת השאלה את מי תבחר לתפקידי המפתח - לעריכה מוזיקלית בגלגל"צ, לקביעת הטון בערוץ 24.
    זה מוביל בדיוק לאליטיזם ממנו התגוננת לעיל - רק שהיום הטענה הזו רלוונטית מאי פעם.
    לכן במציאות של ימינו הגיוני שהרדיו והטלוויזיה ינסו לקלוע למכנה המשותף - הם גם ככה כבר לא כל כך רלוונטיים. אלה שבאמת רוצים להיות מושפעים ממוזיקה יפנו לבלוגים ולפודקאסטים שמייצגים את טעמם האקלקטי יותר. את כל השאר אין לאף אחד זכות לדרוש לחנך לפי טעמו המוזיקלי האישי.

    השבמחק
  10. נראה לי גם הבחור/ה האנונימי שפה וגם funnycars מפספסים נקודה שאולי לא ציינת במה שכתבת פה, אבל מאוד מורגשת לי בין השורות.
    הם מניחים שתקשורת המונים מסחרית חייבת להיות ירודה. הם מניחים שערוצי התקשורת הללו חייבים לכוון מאוד נמוך ולהיות מאוד בסדר עם כולם כדי להתקיים. ונשמע כאילו אתה במה שכתבת פה לא מאמין בזה. וכלי תקוה שהצדק איתך.
    כי אם מעצבי-הטעם-מטעם-עצמם הם כל כך נוראיים אז מי כן בסדר שיקבע טעם? מישהו שהוא מעצב-טעם-מטעם-חברה מסחרית?
    ואתם מרחמים על מה שהיה פעם ושהיה צריך ללכת לחנות תקליטים ולקבל המלצה ממוכר עם טעם אישי (ברור שיהיה לו טעם אישי הוא איש), אבל הולכים וקוראים בלוגים אישיים ועמודי טוויטר אישיים ורק מחפשים לינקים למוסיקה חדשה ולדעת מה קורה. זה לא אותו הדבר? ואתם שמחים שיש מלא שפע ותוכן אבל מתי בפעם האחרונה לקחתם את זה צעד הלאה וכשמצאתם שיר שאהבתם הלכתם ושמעתם את כל הדיסק וחיפשתם את כל מה שהלהקה עשתה ואז גם את כל הפרוייקטים הצדדים ואז גם את כל מה שבאותו הלייבל? (וכולי תקווה שעשיתם לפחות שלב אחד מזה ממש לאחרונה).

    כך או כך, לא נראה לי שיש בעייה שבערוצים מסחריים או במוסדות ציבוריים יתמכו גם בדברים איכותיים. אבל חשוב לי להגיד שגם לאמנים יש חלק מאוד מאוד חשוב בזה. וכשאמן מקליט דיסק שלם אבל מכוון רק לסינגל מצליח וטוב אחד ועוד עשרה שירים למלא את הזמן, שלא יתפלא שלא קונים את הדיסק ורק מורידים שיר אחד. ואם כל המוסיקה שלך מהונדסת ומתוכננת רק כדי להביא כמה שיותר כסף, אל תתפלא שתצא מהאופנה כשיגיע הבןאדם מהנדס יותר טוב ממך.
    בשביל איכות צריך את שני הצדדים.
    (שלא לאמר שלושה, כי צריך שגם הקהל לא ירצה שיאכילו אותו זבל במחיר מגוחך)

    השבמחק
  11. יונתן, אני לא מניח שתקשורת המונים מסחרית חייבת להיות ירודה, ואני חושב שהזלזול נוסח "אבל מתי בפעם האחרונה לקחתם את זה צעד הלאה..." הוא לא במקום ומחוסר ביסוס.
    אני כן מניח שתקשורת מסחרית חייבת להיות מסחרית, כי אחרת היא לא תהיה, ואני מרגיש שכל ההתבטאויות השונות נוסח הפוסט הזה הן תגובות "בכו לי שתו לי" של אנשים שמרגישים שהכוח שהיה להם נעלם, כי פתאום לא צריך רדיו בשביל לצרוך תרבות, ופתאום הם בתחרות עם אין ספור מעצבי טעם אחרים ברחבי האינטרנט.

    השבמחק
  12. פשוט מעולה. ככה. פשוט ומעולה. שלושת השורות לפני סוף הפסקה של "השטן" צריכות להיות כתובות בענק בשמיים.
    שנה טובה!

    השבמחק
  13. יאללה יאללה.

    איכשהו צלחתי את הטקסט הבכייני הזה, ואני חייב להגיד שעדיין לא הבנתי מה לעזאזל אתה רוצה (כלומר, חוץ מקיטור ארוך על זה שנישלו את משפחתך ממוקדי הכוח בתקשורת).

    פעם דן שילון התוודה שככל הנראה לא היה צופה ב"מעגל" אם לא היה המנחה שלה. בזמנו החופשי הוא מעדיף טלוויזיה אחרת, כך הוא אמר. הדבר עורר רעש בתקשורת של אז. שילון הואשם בהתנשאות על הצופים וכאלה.

    אני לא חושב שאתה מאשים את אנשי ערוץ המוסיקה בהתנשאות, אבל אתה כן מצפה מהם שיאהבו את מה שהם משמיעים, כאילו שכך ערוץ מסחרי אמור להתנהל. האם אתה מצפה מהבעלים של רשת פוקס שיאהב את הבגדים שלו ויחשוב שהם יותר איכותיים מארמני? האם אתה מצפה מפרסומאים שבהכרח יאהבו את המוצרים שהם מפרסמים? האם אתה מצפה מדי ג'יי חתונות שבהכרח יאהב את הלהיטים שהוא מנגן להנאת החתן והכלה ובני משפחותיהם?

    לא יודע מה איתך, אבל אני לא. נכון שזה היה עולם נהדר אם כולם היו עושים רק מה שהם אוהבים במסגרת עבודתם, אבל זה לא עובד ככה. זה גם לא אמור לעבוד ככה. כשדי ג'יי חתונות מנגן רק מה שהוא אוהב, מנסה "לחנך" את החתן והכלה, הוא עושה עבודה נוראית ומועל בתפקידו. זה לא אמור לעבוד ככה, גם כי אני לא חושב שהעבודה צריכה להשתלט לאנשים על האישיות. אז דן שילון לא היה רואה את "המעגל", האם זה הפך אותה לתוכנית פחות טובה (בלי קשר לשאלה אם אהבת אותה או לא)? האם הוא לא קלע לטעם של צופיו? האם הוא לא יצר שפה טלוויזיונית חדשה? אז מישהו בערוץ המוסיקה לא באמת אוהב מוסיקה מזרחית, האם הוא לא יכול לעבוד שם? האם האהבה שלו בהכרח מונעת ממנו לעשות את עבודתו? אתה מצפה שכל מי שלא מזדהה במאה אחוז עם הארגון בו הוא עובד יתפטר ("בארגון שלי יש המון מוסיקה מזרחית ואני אוהב את DXM, אני מתפטר!")? באיזה ארגון יצא להיתקל בעובדים שעושים "מה שבא להם"?

    ועדיין, אתה מצפה שהערוץ המוסיקה המסחרי ישמיע את המוסיקה שאתה חושב שהיא "איכותית" כי טלוויזיה לא אמורה להיות מונעת רק משיקולי כסף. ובמה אתה תומך את זה? בתיאוריית הגייטסקיפר. על כך יש לי מספר שאלות:

    האם גייטקיפר שמשמיע מוסיקה "איכותית" אבל לא אוהב אותה, ובסתר ליבו שומע רגב הוד, האם הוא גייטקיפר ראוי או לא?
    האם גייטקיפר שבא לו לשדר זבל מזרחי, הוא בסדר או שנוגד את נורמות האיכות הקפדניות של קוטנר? האם צביקה הדר, שבאמת מאמין שכל שיר ושיר בתוכנית הוא מרגש וכולם זמרים בני זמרים אחושרמוטה, ויקים ערוץ שרק כולו כוכב נולד, זה בסדר?
    מדוע לעזאזל ערוץ מסחרי צריך להיות גייטקיפר?
    מהו אותו הגייט עליו שומר מי שמשמיע את DXM? כי בואו נודה על האמת, מלבד הכוס של מיכל אמדורסקי, אין בערוץ המוסיקה שום דבר שלא ראינו. נכון, הוא בהמי, וולגרי ונראה כמו חפלה. אבל אין שם שום דבר שהוא בניגוד לטעם הטוב (כלומר, חוץ ממוסיקה גרועה). להשמיע את האמנים שאתה מייצג, זה מה שימנע את הדרדרות החברה?

    תקשורת מסחרית מונחית ע"י כסף, קבל זאת כאקסיומה וכך זה גם אמור להיות. ערוץ המוסיקה הוא ערוץ מסחרי. הוא לא ערוץ במימון ציבורי, כערוץ 1 או צה"ל 2, ובגדול המטרה שלו היא לעשות כסף. נכון, הוא אמור לפעול במסגרת החוק, ובמסגרת הרשיון - שבו יש אמירות כלליות על מנדט ציבורי וחובות שונות, אבל מטרתו העיקרית היא לעשות כסף לבעליו. ככזה הערוץ לא יכול "לעשות מה שבראש שלו", וגם אנשיו לא יכולים לעשות מה בא להם. אתה מכיר את הנתונים, העוגה קטנה, המוסיקה המזרחית מוכרת וגו'. לפעול בניגוד להיגיון הזה תהיה התאבדות כלכלית.

    יתירה מזו, יש שיגידו שפעולה בניגוד לכך יהיה בה משום חוסר אינטגריטי.

    ויש המשך...

    השבמחק
  14. אתה רוצה לא לצרוך זבל? אף אחד לא מונע ממך. יש אינטרנט, תודה לאל. אם הקהל היה חושב שמדובר בזבל, הוא לא היה צורך זאת. אתה רוצה מנדט לך ולשכמותך לעשות כל מה שבא להם, להשמיע מה שהם חושבים שאינו זבל, שהוא מוסיקה "מחנכת", והכל על חשבונו של איזה נדבן פראייר.

    זה בערך היה המצב תחת הנהלתו של קוטנר האבא. ערוץ המוסיקה היה כושל מסחרית, אבל היי - ללהקות שאתה מייצג היה בו מקום. עד מהירה כוחות השוק עשו את שלהם, ואם הערוץ לא היה משנה כיוון אז האכסניה הזו לא הייתה משרתת אף אחד. כשמדובר בערוצי שידור מסחריים, אין להם ברירה אלא לפנות לטעמו של הקהל.

    וזה עוד מבלי להיכנס לכך שגם המהפיכה המזרחית, זו שהביאה את ה"זבל" לקדמת הבמה, גם היא חלפה מעל גלגל"צ, שנותר מקום מנותק ואיבד המון מה"רלוונטיות" שלו (וזה בסדר, כי הוא לא ערוץ מסחרי). הקהל לא טיפש כמו שאתה חושב, הוא יודע לבחור את מה שהוא רוצה.

    המהפיכה המזרחית התרחשה באינטרנט, בתחנות האיזוריות, בערוצי הנישה, מחוץ לסקאלה. עד שאורי סלעי זיהה את הפוטנציאל ועשה ממנה ערוץ שלם. קצת כמו MTV וקורט קוביין. ככה תהליכים מתרחשים שתעשייה, שהיא בהחלט תעשייה. הלהקות שאתה מייצג אולי איכותיות, לעזאזל - יתכן שאני אוהב אותן, אבל הן אינן מוכרות.

    וזה למעשה מה שמפריע לי. אתה - אמרגן, איש עסקים, מאחורי הקלעים, סוג של יח"צן אבל עם טייטל "איכותי", מבקש שנשמיע את המוסיקה שאתה רואה כ"איכותית", כדי "לחנך" את הקהל, שבסוף יצרכו את מה שאתה מקדם. אתה יודע, מוסיקה זה לא רק עסק מסחרי וגו'.

    בניגוד לשילון, שלא כפה את טעמו על העם אלא ניסה לקלוע לטעמו של העם, יש כאן המון התנשאות. קוטנר הוא האלוהים שמפריד בין זבל לאיכות, קוטנר הוא זה שרוצה "לחנך" את העם הטיפש שילמד לצרוך כל מה שישמיע לו. כאילו אנחנו שוב באייטיז, ולא עברנו את מהפיכת הרשת, והבחירה במוסיקה המזרחית היא בעצם אקט דמוקרטי מאין כמוהו.

    מה שאני בא להגיד, בפשטות, הוא שגם אתה ושכמותך הם שטנים בני שטנים. כולם תמיד היו אנשי מכירות, של רעיונות ושל מוצרים מסויימים. ככה זה בתקשורת. קשוט עצמך לפני שתקשוט אחרים וגו'. להסתכל אחורה בערגה, כאילו פעם לא מכרו לנו רעיונות בעטיפה של מוסיקה ("כן, אבל אלו לא היו רעיונות זבל..." יאמר המתנשא), זו לא רק צביעות, אלא בעיקר ציניות.

    בקיצור, עוד אשכנזי שבוכה ששדדו לו את הקהל. יאללה יאללה.

    השבמחק
  15. יואב, המוזיקה הסו-קולד מזרחית הרבה יותר אשכנזית מרוב המוזיקה שאני וחבריי האשכנזיים שומעים. היא יותר דומה למוזיקה איטלקית מאשר לתורכית.
    אלה סתם בלדות בסגנון אירוויזיוני גרוע או סתם שירי כפיים עם מקצבי האוס מפגרים.
    לאחרונה שמתי לב שהם גם הפסיקו לסלסל.
    כשמשהו מהזבל הזה בכלל יזכיר גוון ערבי תוכלו לקרוא לזה מזרחי.

    אני חושב שהמניפסט הזה של י"ק יכול להתאים קצת למניפסט של השמאל הלאומי, שמנסה לקרוא קול צעקה נגד החזירות. אני לא חושב שי"ק מבקש ערוץ מוזיקה א-לה אלטרנטיב ניישן, אלא פשוט שאפשר יהיה לשמוע בו עוד קולות - כאלה שלא מתחנפים לקהל.

    אף אחד לא אומר שאין לפופ הים תיכוני מקום, אבל הוא בטח לא צריך לתפוס את כל המקום. כמו שאף אחד לא אומר שתחנות טלוויזיה\רדיו\עיתונים לא צריכות להרוויח - הן פשוט לא צריכות להסתכל על הרווח כאל הדבר שאותו יש למקסם. זה אמור להיות במעין איזון מסויים.

    אני חושב שקהל האינדי והאלטרנטיב הוא דווקא כן קהל שאפשר לבנות עליו שיכניס כסף. דווקא שם תמצא את הבודדים שעדיין קונים דיסקים.
    אבל לא זה העניין - אתם מפספסים את מה שהוא טוען, ואיתו אני מסכים: אין הבעת דיעה אינדיוידואלית. יש רק נסיון להתאים ולמצוא חן בעיני הקהל 24 שעות בלי לנסות לאתגר אותו, או לגלות לו דברים אחרים, חדשים.

    במילים אחרות: התרבות נהיתה זונה של ילדים עם סלולרים

    השבמחק
  16. ואוו כל כך נכון. כתבת מעולה, אני מסכים ומזדהה עם כל מילה.
    חבל רק שקשה לי נורא לקרוא את זה בידיעה שעוד חודש אני מתחיל חפיפה כעורך מוסיקלי בגלגלצ...

    השבמחק
  17. אולי תסתכלו על התמונה הגדולה?
    אולי כל הזבל שמשודרב24 זה הרבה יותר מרק מוסיקה?
    YOUR CHILDREN WILL BE NEXT - לא סתם חותם את המאמר-
    כל הדור הצעיר נראה אותו דבר:
    רדוד, שטוף מוח, מוחצן ומעצבן בצורה בלתי רגילה..
    להם אין את היוזמה להכנס לבלוגים ולחפש מוסיקה אחרת במייספייס!! הם קודם כל נחשפים לטלויזיה, לטמטמת הזאת ששולטת. אין לי שום בעיה עם מוזיקה מזרחית - יש לי בעיה עם זה שעכשיו הכל נשמע בדיוק אותו דבר, אין שום מסרים או ערכים - הכל לקוני והמוני.
    הגענו למצב שאני לא מרשה לאחים שלי לראות את ערוץ הילדים - כי אוי ואבוי לי שהם יצאו ככה עוד כמה שנים- חרמנים, מפגרים ורעים.
    אז גם בתחום התרבות, חשוב שיהיה גייטקיפר, שיהיה גיוון, ושכסף לא יהיה מעל הכל!

    השבמחק
  18. כתבה טובה ומעניינת מאד. אפשר לקחת את הנעשה במוזיקה היום ולהשליך ממנו על החיים כאן בכלל. הרי לא סתם ביבי ראש ממשלה עכשיו; ההתגלמות המושלמת של המנהיג ה"מונהג", שלא מנסה ליישם איזושהי אידיאולוגיה שהוא מאמין בה ( ימנית או שמאלנית), אלא רק עסוק כל העת בנסיון לנחש לאן רוח הציבור נושבת ומתנדנד בהתאם. וזה, לדעתי, הביא אותו לאן שהביא אותו. כמו את גלגל"צ. העיקרון הוא זהה.

    השבמחק
  19. מדויק עד כאב.
    הכי קל לעמוד בחיבוק ידיים ולומר שאין ברירה, ש"הם" רבים/ גדולים/ חזקים...
    מאחלת לנו עולם בו יותר אנשים יבינו שאם הם לא חלק מהפתרון הם מגדילים את הבעיה.
    יש כאן עשייה תרבותית נפלאה, עכשיו רק צריך שכל מי שרואה עצמו חלק ממנה (עובד/יצרן/ צרכן) יאמין בה ובעצמו שאם מספיק אנשים רוצים מספיק חזק אפשר לשנות הכל...

    השבמחק
  20. הליברוג,

    1. המוסיקה הסו-קולד אינדי איננה עצמאית. אז?
    הדיון האם המוסיקה הזו יותר מזרחית או פחות מזרחית אינו רלוונטי. כשאני וקוטנר ואחרים אומרים מוסיקה מזרחית, כולנו יודעים למה הכוונה.
    2. בתור אחד שמתעקש על הגדרות, לקרוא לטקסט המביך של קוטנר "מניפסט" זה קצת היסחפות. נו, שיהיה, גם השמאל הלאומי הם די מביכים בקטע הזה.
    3. קהל האינדי והאלטרנטיב הוא קטן. רוב להקות האינדי בארץ לא מסוגלות למלא את הבארבי גם עם הזמנות למקורבים, לצערי. LCD Soundsystem, ההרכב הכי חשוב בעשור האחרון, לא מצליח להביא יותר מכמה מאות בודדות להאנגר, וגם זה לאחר חלוקת הזמנות סיטונית.
    לעומתם, משה פרץ, קובי פרץ ושיראל מפוצצים אולמות חתונות ואת קיסריה. מעלימים מס במליונים.
    דיסקים?! למה שיקנו דיסקים? זה פטישיזם מפגר. וכמה כסף כבר האמנים מקבלים מהדיסקים? פרוטות. הכסף האמיתי הוא בהופעות, בחתונות, בשייט תענוגות, ברינגטונים. המוסיקה הסו-קולד מזרחית מכניסה פי אלפים, אם לא למעלה מכך, מהאינדי והאלטרנטיב בארץ. ואתה רוצה איזון?
    4. זונה של ילדים עם סלולרים. וואלה יופי. ומה זה הביטלס? לא להקה של נערות צווחניות? ונירוונה? סמלס לייק טין ספיריט וכל זה? לך לכל פסטיבל מוסיקה באירופה, גם של אינדי ואלטרנטיב, תספור כמה ילדים עם סלולרי יש שם. מוסיקה פופולרית פונה לנערים (ילדים, בשבילך), ככה זה היה וככה זה יהיה.

    השבמחק
  21. מוזיקאי עצבני8 בספטמבר 2010 בשעה 20:59

    אם מישו מכם חושב שיש הצדקה לחרא שמתנגן ברדיו צריך לירות בעצמו, אנשים אוכלים תחרא ושותים תשתן שמציעים להם ומוכרים להם.....אני מסכים עם כותב המאמר שאלה שעושים את בחירות הפלייליסט לא אוהבים את מה שבוחרים, הבעיה היא שלא להם ולא לבוסים שלהם יש את הביצים והיושר כדי להחליט אחרת....עדיף לזרוק שתי פצצות כבדות גם על הרדיו וגם על 24 ולהפסיק עם הטמטמום הזה...מוזיקה טובה לא מתגומלת היום נקודה! שרית חדד מזמן יכלה לפנות תתחת השמן שלה בשביל כמה הרכבים חדשים שיכלו לקבל ת'צאנס וככה לגבי יותר מדי אומנים מסריחים אבל מצליחים.....הבעיה היא שגם את הפלוץ שלי עם השקעה והרבה השמעות אפשר להפוך ללהיט......הבעיה היא לא הרדיו אלא הקהל האינפנטילי שלא מוחה על החרא שמוכרים לו אלא מחבק ומתעטף עימו.....חיות הזויות

    השבמחק
  22. ענק.מדהים.עצוב.כל-כך נכון.
    אחד הדברים הכי מדויקים שקראתי בשנים האחרונות.
    -חייב רק להוסיף בקצרה,שזהו מצב נתון לא רק של התרבות,אלא של כל פרמטר,כל אסכולה כאן.
    הפופוליסם הזול, והמטונף, וסלילת הדרך אל העם בעזרת מניפולציות וסלוגנים (שפעם עוד היו מאמצים-לפחות למראית העין, להסתירם) כגון: "אנחנו רק מבטאים את רצון הציבור", "הרוב אוהב את זה,הרוב ר…וצה את זה", לא מציבים אותנו בשום מצב אלא זה לפיו אם אינך הולך עם הרוב,לא הולך כ צאן,בזמן תקופת יובש(לא של יפו)-בסרנגטי,בחיפוש נואש אחר מקורות המים(חומים אומנם), המזוהמים בתנינים מורעבים-אתה פשוט לא קיים.
    אתה הוא הבכיין- כי אתה "מרשה" לעצמך,לכעוס,להתעצבן ולנסות לקטול את מה שלא נראה לך.
    אתה הוא המתנשא- כי אתה "מרשה" לעצמך,לדון,לקרוא, להעמיק,ללמוד ואז להוציא את זה החוצה ולהשתדל שזה ייראה,ייכתב ויוצג-היטב,בשפה הנכונה,עם מינימום פגיעה באחרים.
    אלוהים ישמור!!!!!!!!!!!
    כבר היום שפה עברית תקנית ונכונה (שהיא בכלל לא שפת האם שלי ועל כך אני הסיר תודה) היא מושא ללעג,המציג אותך באור שלילי כמעט בכל מקום -כאחד שבא להראות את השכלתו ולצחוק על האחר.החלש.חסר הידע.
    כי הוא קופח כל השנים. כי לא נתנו לו הזדמנות שוות זכויות בכדי לפרוץ.
    אתה הוא המשמיד האמיתי של התרבות, של הערכים.
    אתה אויב העם!!!!
    כי אתה בסה"כ לא מוכן לקנות את מה שהוא מבזבז עליו את רוב חייו: שום דבר מלבד המוכרים לו.

    כמתוסכל או לא,כדכאוני, שמח או כמרדן שקרי
    .לא אביע יותר את דעותיי בנושא זה וגם לא אשכנע את האנשים.אני כבר מכיר את עמדתם, גם זו שעדיין לא נאמרה.
    רק זיכרו,דפדפו,בידקו עיינו ותגלו,(אין כאן גרם אחד של סובייקטיביות), כי שיטות דומות של פופוליסם ואותה גישה זולה לעם, באותן דרכים,שיטות שכנוע ,פנייה ופיתויו של הרוב ,העלו לגדולה,הרבה פעמים בצורה חוקית ולגיטימית ,את המשטרים והשליטים האפלים ביותר בהיסטוריית המין הנשי.(תמותו)
    אל תזכרו,אל תדפדפו,אל תבדקו,אל תגלו.
    זה הוכנס אליכם בכל צורה אפשרית,
    דרך פיטום אגרסיבי-פרוגרסיבי,סוחט דמעות ורגש- איזה עם, וכמה ממנו הלך כצאן לטווח,בלי להניד אף-אף.

    השבמחק
  23. אני דיי חצוי ברגשות שלי לגבי הנושא אבל בסופו של דבר אני מסכים עם funnycars.
    היום יש הרבה יותר חופש! היום יש לי יכולת גדולה יותר מאי פעם להיחשף למידע בכלל ולמוזיקה בפרט. כפרט צרכתי מוזיקה בילדותי מחומרים שהושמעו מיואב קוטנר, אורלי יניב, מיכל ניב ז"ל וכו'. אני לא יכול לומר שחלק לא קטן מהחומרים באותה תקופה שמגזרים באוכלוסיה החשיבו אותם אולי כאיכות ושהושמעו באותו זמן בלי סוף לדוגמא ע"י יואב קוטנר החשבתי כזבל תרבותי שהשתייך לצד "האשכנזי", אבל זבל בעיני עדיין היה זבל גם אם הוא זבל אשכנזי. אפשר לציין כל מיני חומרים של הרכבים ואומנים ישראלים שהוללו באותה תקופה ע"י יואב קוטנר כמו משינה, אביב גפן ועוד. אני כן האמנתי ועדיין מאמין שמה יואב קוטנר עשה היה באהבה ומתוך שכנוע פנימי, אבל אני כן מאמין גם שהפרט ששומע את רגב הוד ואוהב אותו עושה זאת באהבה ומתוך שכנוע פנימי(וסליחה מראש לרגב הוד שיכול להיות שהחומר שלו מעולה אבל אני רק נתתי אותו כשם שאולי ע"י חוגים מסוימים אמור להיות מקוטלג כלא איכותי).
    היום מוזיקה פרושה בכל מקום באינטרנט ואני יכול לשמוע את מה שאני רוצה ומתי שאני רוצה. כמות הביקורות שאני יכול לקרוא על מוזיקה גדולה מאי פעם ואין לי צורך לשמוע רק ארבעה מגישי רדיו איכותיים. זהו בעצם החופש לבחור ואני חושב שמי ששומע את הפלייליסט בגלגלצ עושה זאת מתוך בחירה ואולי זה זלזול במאזיני הפלייליסטים למיניהם שחושבים שהם לא מספיק עצמאיים על מנת לצרוך את המוזיקה שהם רוצים.
    אולי זה נכון.
    יכול להיות פשוט שכשהמדינה הפכה ממדינה הסתדרותית בעלת אופי בולשביקי למדינה בעלת שוק חופשי גם שוק המוזיקה הפך משוק שמונחה ע"י האליטה המוזיקלית לשוק פשוט של היצע וביקוש. המודל הכי פשוט להסביר את השינוי הזה. כנראה שבשוק חופשי בהתחשב ברקעים של צרכני התרבות וזה נכון לא רק למוזיקה, אנשים מעדיפים ואוהבים לעשות בחירות פשוטות שמסבות עונג קל ומידי ולכן הם צורכים את החומרים שהם צורכים(לעיון מפורט יותר בתופעה יש לקרוא את "עולם חדש מופלא" של אלדוס האקסלי). אולי פשוט רוב העם שלנו אוהב לצרוך תרבות שאולי אני הייתי מחשיב אותה כתרבות "לא איכותית". מעולם לא ערכתי או קראתי סטטיסטיקה על טעמים של כלל האוכלוסיה של ישראל אז באמת שקשה לי לומר איך המפה מפולחת.
    הצד השני הוא שכן יש תחושה למרות הכל אצל לא מעט אנשים שאני מכיר שהם לא צרכנים של מוזיקה כמוני כי זה כנראה פשוט לא מספיק מעניין אותם והידע שלהם בעולם המוזיקה נגמר איפשהו בימי נירוונה, מטאליקה וזקני צפת. אח"כ הם כנראה שמעו קולדפליי ואולי גם ליידי גאגא בסופו של דבר הגיע לתודעה שלהם, שהיום אין כמעט מוזיקה איכותית לא בעולם וגם לא בארץ. הסיבה שאותם אנשים חושבים ככה היא באמת כנראה מהסיבה שהם במקרה הטוב ישמעו גלגלצ וערוץ 24 ושם הם לא יראו את יהוא ירון או את lcd soundsystem. קשה לי לשער מה היתה התגובה שלהם אם הם כן היו שומעים את השניים האחרונים. יכול להיות גם שפשוט כוחות השוק היו מורידים תחנה שהייתה עושה את ההחלטה הזו.
    בסופו של דבר נראה לי שעם דבר אחד מאד מאד יהיה קשה להתווכח היום יש הרבה יותר חופש לבחור מוזיקה.

    השבמחק
  24. בחייאת סתמו כבר
    כולכם פלצנים פה אחד אחד

    השבמחק
  25. פוסט מבורך!
    מברוק על הבלוג

    השבמחק
  26. אני רוצה להודות ליונתן על כך שכתב את הפוסט הזה. גם אם אתם מסכימים איתו וגם אם לא, זהו נושא חשוב שצריך להתדיין עליו. ועד היום לא ממש ראיתי אף אחד שכתב על זה בצורה מעמיקה, אולי כי למעטים מאוד אכפת באמת. ואני מודה ליונתן כי אחרי שקראתי את דעתו בעניין וגם את דעותיהם של המגיבים, זה עזר לי להבין טוב יותר מה יש לי להגיד על הנושא הזה, שמאוד קרוב לליבי.

    גם אני הייתי בפאנל שבועידת המוסיקה, זה שבעקבותיו פרסם יונתן את הרשימה הנ"ל. ובאותו הפאנל אמר אורי סלעי: אנחנו לא גוף חינוכי (ייתכן שהוא אמר "אנחנו לא כלי [תקשורת] חינוכי", בכל מקרה הכוונה זהה). וזו האמירה שהכי הרגיזה אותי ומבחינתי עומדת - או יותר נכון צריכה לעמוד - במרכז הדיון. הבעיה שלי היא לא עם זה שמשמיעים מזרחית ברדיו ומראים אותה בטלוויזיה. הבעיה שלי עם זה שלא נותנים מספיק במה לסגנונות האחרים שיש בארץ. ברגע שמתייחסים רק לסוג אחד של יצירה בתקשורת, כל הסוגים האחרים הופכים לבטלים ומבוטלים, על בסיס השאלה הנצחית "אם עץ נופל ביער, הוא משמיע קול?". ברוך השם, יש לנו מספיק כלי תקשורת בארץ: רדיו, טלוויזיה, אינטרנט ועיתונות כתובה. ישנם עשרות מדורי תרבות ומאות ערוצים בממירים. אבל המוסיקה היא עדיין תחום נישתי, שלדעת "ההגמוניה" מעניין רק שניים וחצי אנשים בארץ. וזה הדבר הראשון שמעצבן אותי, למרות שאני יודע שאין הרבה מה לעשות בקשר לזה. כבר שנים אני אומר שהייתי רוצה לחיות בעולם שבו בכל עיתון יש מדור מוסיקה יומי שיהיה זהה בגודלו למדור הספורט, אבל זה רק החלום שלי.

    בחזרה לעניין: ברמה הפשטנית והקרה ביותר, צודק אורי סלעי שאומר שערוץ 24 הוא לא כלי חינוכי. כנ"ל לגבי ערוץ 2 וגם כל ערוץ אחר שהוא לא הטלוויזיה החינוכית והערוץ הראשון. מבחינת החוק, רק שני הערוצים האלה הם במימון המדינה ולכן תפקידם לחנך ולתת את המענה לייצוג של כל צבעי הקשת במדינה. גם מבחינת התרבויות הרבות והשונות שחיות כאן, וגם מבחינת סוגי האמנות והיצירה. אבל מי אמר שהערוצים המסחריים לא יכולים להשתתף גם? מי שאמר והחליט את זה הם אותם הקברניטים של הערוצים שעושים את מה שהם רוצים כי "ככה העם רוצה". באמת שאני לא מבין את כל המגיבים על הפוסט הזה שתוקפים את יונתן בכך שהטור שלו מתבכיין ו"שתו לי אכלו לי". אתם באמת מרוצים מהמצב הקיים? אתם באמת חושבים שזה נכון שבערוץ מוסיקה ישראלי יש התייחסות מינימלית לז'אנרים כמו פופ, רוק ודאנס? בפעם האחרונה שבדקתי, יש כאן עדיין יוצרים חשובים ונחשבים שמופיעים ומצליחים מול קהלים גדולים, ואני לא מדבר על "השוליים האלטרנטיביים של תל אביב". אני מדבר על ברי סחרוף, יהודה פוליקר, אברהם טל, אפרת גוש, ערן צור, היהודים ועוד רבים וטובים. מי שיגיד לי עכשיו שכל אלה הם אמני שוליים משקר רק לעצמו.

    אני חושב שערוץ שמגדיר את עצמו ע"ערוץ המוסיקה הישראלית" צריך לתת במה לכל הסגנונות - לאו דווקא באופן שווה, אבל שייתן. שום דבר לא יקרה אם תהיה תכנית אחת בשבוע, באורך שעתיים, שתחשוף לקהל כמה מלהקות השוליים שפועלות היום. לדעתי הייתה תכנית דומה בערוץ 24 לפני המהפך. אני לא חושב שהעורכים צריכים לשדר רק את מה שהם אוהבים, וגם לא רק את מה שהם חושבים שהעם רוצה לשמוע. בשביל זה אפשר לשדר מצעד שבועי. אני חושב שצריך לשדר כמה שיותר מכל מה שיוצרים במדינה הזו, וזה מעצבן אותי שאפילו לא מנסים לעשות את זה.

    השבמחק
  27. כל המגיבים בסגנון "מתנשא" או "למה המוסיקה שלך יותר איכותית ממוזיקה מזרחית" או שלא קראו בריכוז, או שלא הבינו. הרי אלה בדיוק הטענות שהכותב יוצא נגדן. לא, אין שום רע במוזיקה מזרחית/ים תיכונית או בכל מוזיקה אחרת. יש רע כאשר לטעם אישי אין שום משקל בעסק שאמור להיות מבוסס על טעם אישי. הוויכוח פה אינו על מה נחשב או לא נחשב איכותי, אלא על המצב הקודר בו אנחנו נמצאים, בו לשאלת האיכות בכלל אין מקום ואף אחד לא עוצר לבדוק את דעתו האישית בנושא.

    וכמובן שאפשר להגיד עד מחר "ככה זה", "העולם אינו מושלם" וכולי, אבל מבחינתי זה כמו להגיד, שוב, "אין שום סיבה או צורך להביע דעה אישית".

    השבמחק
  28. ו...שוב תודה, אבל...
    בגלל שאני מסכים עם 99 אחוז ממה שכתבת אני מרגיש מוכרח לציין טעות (קונספטואלית ולא עובדתית) במאמר:
    פלייסליסט הוא כן בעייתי בהקשר הנוכחי. זאת ללא ספק השיטה הכי מוצלחת לנהל רדיו מיסחרי. הבעיה היא בחיבור של רדיו צבאי עם השיטה הזאת. איזה סיבה יש לתחנה צבאית להתחרות ברדיו מסחרי?  

    השבמחק
  29. אין דרך להעביר אמנות מלבד באמנות.
    אם אלה ערוצים מסחריים שמשדרים מוסיקה מסחרית אז זה סיפור מסחרי. והקשר לאמנות - מקרי.
    אני חושב שחלקנו זכה לקבל שידורי טלויזיה ורדיו שבאמת היה בהם שאר רוח, וזה היה חיוני בהעברת הרוח מהיוצרים דרך יוצרי המדיה אלינו. לא קיים מצב שהוא אובייקטיבי ונטול אישיות ובוודאי לא כשעוסקים במוסיקה. היומרה להיות נייטרלי או "לקלוע לטעם הקהל" היא אבסורדית וחוטאת ביוהרה. לטעמי התמונה הגדולה בנוף התרבות הפופולרית היא השתקפות מדויקת של תרבות הצריכה, ובמוסיקה שמגיעה לקהל הרחב אין הרבה יותר רוח ויצירתיות אמיתית מאשר בפרסומות שמאגפות אותה מכל עבר.
    לבי איתך יונתן,
    אבל אני חושב שיכולת למקד את דבריך עוד.
    הבעיה מתחילה בחינוך, ואנשים שגדלו בלי יכולת להבדיל בין אמת לבין הזבל שמוכרים להם, הופכים לגסים קלגסים שיאכילו גם את ילדיהם בשפע התפלויות.
    מאחל לך יונתן ולכולם שנעביר את הלהט והאמונה שלנו מהנושא הזה אל חינוך ילדינו ובשבילם נדע מה טוב, ולא ניתן ל"דעת קהל" ו"מה שכולם עושים" וכל מיני אג'נדות מטריאליסטיות לבלבל אותנו.

    השבמחק
  30. יפה מאוד. חסרים לנו אנשים כמוך במארג החברתי הנוכחי. חבל שהתופעה שדיברת עליה כלל עולמית לחלוטין ואינה מתייחסת בשום צורה ייחודית לדברים שקורים בארץ הקודש. אחרת הפיתרון היה פשוט - הגירה.

    מה שנשאר זה להנות מהדברים הקטנים שבחיים, ההצלחות הקטנות, הימים הטובים והיצירות האיכותיות (אותן יש לברור מתוך כל ערימת השחט הנקראת MTV, גלגל"צ ושות'), ולספק חומרים משלך, בתקווה שרמת האינטליגנציה התרבותית בעולם תעלה במקום לרדת לאורך הזמן.

    מאמר מצויין, ישר כוח.

    השבמחק
  31. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  32. כתבת טקסט יפה שאני יכול להזדהות עם הסנטימנט שהבעת בו, כי גם אני גדלתי על גל"צ של פעם, אבל יש הבדל מהותי אחד בין אז להיום, שגם funnycars הזכיר בתגובה שלו, ואי אפשר להתעלם ממנו: התקשורת ה"מחנכת" שאתה מתגעגע אליה היתה מתוקצבת על ידי המדינה, אם דרך רשות השידור או הצבא, ולא היתה צריכה להוכיח את עצמה ולהצדיק את קיומה במונחים כלכליים. התקשורת של היום כן, וזה מה שעושה את כל ההבדל. זוכר את המערכון של לול עם אורי זוהר שלוקחים לו את הכדורגל ותוקעים אותו עם "לה מרמור"? אז ברור שזה מוקצן אבל זה משהו שרשות השידור של פעם היתה יכולה להרשות לעצמה לעשות, ואכן עשתה. קובעי הטעם אז היו אלה שהיו מקורבים למוקדי הכוח, כלומר אשכנזים-מפא"יניקים עם רצון עז לבסס פה תרבות המונים מערבית, אירופית, קלאסית ומנומסת. זאת הסיבה שגם הטיעון העדתי פה הוא לא לגמרי משולל הקשר. עכשיו, הצד השני, הטוב לדידי ולדידך, של לתקוע אנשים מול קונצרט בטלוויזיה ערב שלם, הוא ללמד אותם ברדיו מה זאת מוזיקה איכותית.
    כלי תקשורת מודרניים שפועלים בסביבה תחרותית פשוט לא יכולים לפעול כך, כי לא יהיה להם קיום כלכלי. הם צריכים להביא המונים, וההמונים, בריות בוגדניות שכמותם, לא רוצים שיחנכו אותם. הם רוצים בידור. נתוני הסלולר מוכיחים שהפופ המזרחי, רדוד ולא מעניין ככל שיהיה בעינינו, הוא המיינסטרים הישראלי האמיתי, ולכן זה מה שנותנים. אין דרך לסובב את זה אחרת. זה מה שרוב הציבור אוהב ורוצה לשמוע. כשפורטיס, עם כל אהבתי אליו, ישיג מספרים דומים, גם לו יהיה קיום בערוץ 24. האם אני חושב שזה מצב עניינים רצוי? ברור שלא, רחוק מאוד מזה. האם אני חושב שיכול להיות אחרת? לא כל כך. ברמה המעשית זה אומר שיש לי פחות תחנה על השלט, וכמעט אפס אופציות ברדיו. אבל אני מבין היטב שהרדיו שעליו גדלתי כבר לא יחזור. הוא לא יכול, אין לו בשביל מי.

    השבמחק
  33. לסיכום: טוב שיש 'קול הקמפוס'

    השבמחק
  34. אני מאוד מסכים עם האמרה שאם ישמיעו לקהל איכות, הוא בהחלט מסוגל לקנות איכות. מעבר למודלים של תקשורת שמדברים על זה שהציבור עוסק במה שהתקשורת מעלה על סדר היום, יש לי דוגמא טובה מאוד.

    עבדתי בחנות תקליטים במקום מאוד מרכזי, ככה שאנשים מבחוץ היו שומעים מה מתנגן בפנים והמטרה היתה למשוך אותם. נכון שיצא לי הרבה פעמים לנגן עידן רייכל וישי לוי כדי לסגור צ'קליין, אבל הנסיון הראה שכששמו דברים איכותיים, אנשים כן היו נכנסים לברר מה זה, אנשים כן נתנו צ'אנס וגם קנו. רק צריך לתת פלטפורמה לדברים האלה, לא חסר הרבה כדי שהשאר יקרה מעצמו. רק צריך להעיז.

    השבמחק
  35. קראתי בהתעניינות רבה את הכתבה, הרבה מהנאמר בה כל כך נכון שזה מייאש..אבל שאפו על הכתיבה הצלחת למקד את הבעיה ולהעביר את המסר! נקווה שיגיע לאנשים הנכונים.

    השבמחק
  36. אני מסכימה עם הרבה דברים שכתבת אבל חבל ששכחת לגמרי שאתה בשנת 2010. מי קובע מי הוא המחנך? והאם העם רוצה שיחנכו אותו? אבל את כל זה כבר אמרו פה. בתור אמנית וצרכנית תרבות שנטשה את המוזיקה הישראלית כבר מזמן וקוראת את כל הדיון מהצד אני חייבת להגיד פה עוד דבר שלא נאמר. הסטנדרט בארץ בכל מה שקשור לתרבות לא היה קיים מעולם. בכל תחומי התרבות כולל תיאטרון, קולנוע, אומנות פלסטית וגם מוזיקה. כיום גם להקות שהיו נחשבות טעם אליטיסטי נראות לי כמו איכות ישראלית ירודה. אני לא רוצה לפגוע או להיות ביקורתית. אבל היום כשיש לך את האופציה לשמוע מוזיקה טובה באמת אתה באמת עדיין מאמין שמישהו במדינה הזאת מייצר מוזיקה בסטנדרט גבוהה? שמעת הקלטות של הופעות חיות מישראל? של אייקנות איכות כמו ברי סחרוף? ההגדרה של תעשייה זה גוף שמגלגל כסף. תעשיית המוזיקה התל אביבית מגלגלת בעיקר ג'וינטים וככה זה גם נשמע. מי שמגלגל כסף זה מי שבתעשייה ופעם הדרך לייצר משהו בתעשייה היה אליטיזם והיום זה פופוליזם. השוק פה כ"כ קטן והסטנדרט פה כ"כ ירוד שכל מה שאתה יכול לעשות בתור אמן או מישהו שאכפת לו מתרבות זה פשוט להמשיך לעשות את מה שאתה מאמין בו. בלי לצפות לתהילה, בלי לצפות לכסף ובלי לבקש לחנך אף-אחד. כמו שלא הייתי רוצה להתחנך ע"י גורם מטעם מסחרי לא הייתי רוצה גם להתחנך ע"י גורם מטעם אישי. זה בדיוק אותו דבר. גם סוקרטס אמר שהדור של היום זה לא מה שהיה פעם.

    השבמחק
  37. כל מילה בסלע.פוסט מצוין, כן ירבו.

    עדיין צריך לזכור, שלמרות שהקפיטליזם לא נמצא כאן מהיום, הרי שהפלורליזם באמצעי התקשורת כן גדל- ע"ע כמות תחנות הרדיו, כמות ערוצי הטלוויזיה והמוסיקה וכו.
    היום יש דרכים טובות לגלות מוזיקה טובה בעצמך, שלא דרך ערוצי המיינסטרים.
    בסופו של דבר, היום גם ליוצר מוסיקה יש דרכים נוספות להפיץ את המוסיקה שלו ולהגיע לקהל היעד (ע"ע אסף אבידן וכו).
    ברגע שהתקשורת מתערבבת עם המון יחסי הון\שלטון (ע"ע כובד נולד, טמירה ירדני ושות) , אי אפשר באמת להאשים את "ועידת הפלייליסט" בחוסר נאמנות לטעם אישי. אין אינבידואליות, יש האח הגדול. מצער, אבל אמיתי.

    השבמחק
  38. המאמר שלך יפה מאוד אבל אני חושב שאתה מכוון את החיצים שלך למקום הלא נכון.

    אני מסכים עם אותו מוזיקאי לעיל שאמר שהתופעה היא כלל עולמית ואת הפלייליסט לא המציאו אצלנו, אדרבא הפלייליסט אפילו קיים בBBC. לעומת זאת בחו"ל מצב האינדי מעולם לא היה טוב יותר.

    כמדומני שהבעיה התרבותית היא נדבך של בעיה ישראלית כללית יותר הנובעת מהמצב הכללי שלנו המשדר - אין עתיד, אכול היום כי מחר אין. מצב זה משודר מהפוליטיקה (אין תוכניות לעתיד מעבר לשנה) ועד למוניציפלית (אין תכנית לרכבת תחתית או לשום דבר מעבר לשנה) וזה כולל גם את התרבות.

    כשאין עתיד והסוף קרב עושים מוסיקת חאפלות שמחה. עושים מוסיקת כלום שתעביר את הזמן. שלא תגרום לנו לחשוב. אשכרה אני חושב שלא נכתב בארץ שיר טוב אחד מאז רצח רבין (לטעמי האישי לפחות). בכל מקרה לא קמה להקה אחת טובה מאז '95 אחרי שורת להקות המיינסטרים הנצחיות שתמיד ליוו אותנו (כוורת, תיסלאם, בנזין, משינה וכו)

    אז לרדת על גלגל"ץ זה הכי קל, ועל ערוץ 24 והטלויזיה המסחרית ועל המדייה והעיתונאים. אבל להתמודד עם המציאות שלנו לאף אחד אין את האומץ. התשובות נמצאות בעיקר שם.

    השבמחק
  39. אז לא הבנתי,מתי מתחילה המהפכה?
    אני מזדהה ב מאה אחוז עם הכתבה המצויינת הזאת.
    משום מה הדוגמאות שהוצגו היתיחסו לערוץ 24 ולגלגל"ץ
    אני רוצה להגיד לכם שבתחנת הרדיו 88 אפ אם השייכת לרשות השידור(רדיו ציבורי) מתקיימת אותה בעיה.מתחנת איכות שהייתה לפני כשנתיים היא הפכה לסוג של זונת רייטינג מוסיקלית שמנסה להיתחרות ברדידות שלה עם הרדיו האזורי.שדרנים,בעלי טעם מוסיקלי איכותי הוגלו לתוכניות בשעות לא שיגרתיות ואף הושעו או פוטרו.
    אף אחד לא עושה שום דבר בנידון למרות שיש שיח סביב הנושא בפורום המאזינים(הלא רישמי אך הותיק אשר תמיד היה הגייטקיפר של התחנה)ושוב אחד האיים הבודדים של המוסיקה האיכותית תובע ממש מתחת לעינייכם ובעודכם מגיבים וקוראים את המהמר הנפלא הזה.
    זהו אכן מניפסט תקשורתי חשוב.ואכן(אשלים את השורה החסרה אך החשובה):
    IF YOU TOLERATE THIS-then your children will be next

    השבמחק
  40. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  41. מצויין, אחלה כתבה נושא מעניין , יישר כוח .
    אבל... יש צדק בדברי אנשים. ברגע שהערוצים ששולטים על חיינו הופכים להיות מסחריים (וכרגע, בכל רמה שתסתכל, הערוצים השולטים הם ערוצים שמונעים על ידי בעלי אינטרסים או בעלי הון שמנסים להשיג עוד קצת) הטעם השולט יהיה הטעם שיביא כסף (ערוץ 24). כאדם שלמד את הנושא, אני יכול להגיד בבטחה שהון ושלטון הולכים במדינה הזאת יד ביד ומדלגים לעבר השקיעה בהבטחה שזאת הולכת להיות ידידות נפלאה. כך גם ערוצי המוזיקה/הברדקאסט. אתמול במקרה ראיתי כתבה בחדשות על המופע של ברי ורע - אדומי השפתות. בסופו רע אמר משהו נכון וחשוב ביותר - לציבור שצריך תרבות אין כסף לצרוך אותה (לא ציטוט מדויק אבל ברוח הדברים).
    לצערי אנחנו לא נחזיר את האמינות לאנשי התקשורת ולא את הטעם האישי - שוב רייטינג=כסף ואנשי עסקים אוהבים כסף. מה שנשאר לנו זה האינטרנט והבלוגים שאנחנו עוקבים אחריהם. אני יכול להגיד בבטחון אנחנו לא נחזיר את התקשורת למה שהייתה פעם , פשוט כי זה לא אותו עולם, אין מה לעשות הכל נגזר אחד מהשני. באסה אבל ככה זה

    השבמחק
  42. יופי של מאמר.

    אני חושבת שחלק מהתגובות די סטו מהנושא - השאלה איננה "מוזיקה איכותית (לטעמו של כותב המאמר) מול מוזיקה נחותה", שהלא על איכותה של מוזיקה אפשר להתווכח, וגם קובעי הטעם בצה"ל 2 ז"ל לא ניזונו רק מלהקות פאנק מונגוליות אלא גם מפופ קליט. השאלה היא, האם הבחירה מונעת מאהבה ומתשוקה למוזיקה כפי שהיה בעבר, או משיקולים מסחריים בלבד.

    רעותה כתבה בתגובתה שנתוני המגיעים למיונים בגלגלצ יכולים להעיד על כך שכמות האנשים עם ידע מוזיקלי נרחב היא עצומה - אבל זה לא נכון. בשנים האחרונות התפרסם לא אחת שבגלגלצ מתקשים למצוא מתגייסים חדשים בעלי ידע רחב במוזיקה, היות ורוב המגיעים למיונים הם כאלו שגדלו עלל גלגלצ עצמה, ועל היריעה המצומצמת (גם מבחינת מיינסטרים) שלה.

    הכוכבת הגדולה שגלגלצ הצמיחה, הדר מרקס, הודתה בראיון שהיא לא טורחת לשמוע מוזיקה להנאתה האישית פרט לפתיחת רדיו על גלגלצ, כי ממילא "אם שיר לא מופיע שם כנראה שזה מסיבה טובה". זה מצביע על חוסר עניין מוחלט, אפס סקרנות.
    אז כן, כל ילד יכול לפתוח ויקיפדיה וללמוד על הביטלס, כמו שכתבו באחת התגובות, השאלה היא - האם יש איזה קוטנר/מולדאבי/ניב שיצליח לסחוף אותו לכיוון הזה, לגרום לו להתעניין ולהתאהב ולרצות להעמיק.

    לא חסרים אנשים שעדיין מלאים בתשוקה למוזיקה - אם כי נדמה שרובם המכריע מהדור שכן גדל על קובעי הטעם של פעם. הבעיה היא שהם נדקחו לערוצים קטנים ושוליים יותר, וכוח ההשפעה שלהם קטן יותר.

    Funnycars צודק בכך שהיום יש יותר שפע, אתה יכול למצוא כל מה שתרצה ופחות תלוי בתקשורת המרכזית.
    א-ב-ל:
    בתור נער, איך אתה יודע מה אתה רוצה? איך אתה יודע מה בכלל אתה מחפש? איך אתה מגלה שקיימת מוזיקה שכזו שאתה רוצה לחפש אותה? אתה צריך מישהו שיפתח לך את הדלת הראשונית לשם, שאחריה תתחיל לנבור בפורומים, בבלוגים, באתרי אינדי וכו'.
    בלי האדם עם התשוקה למוזיקה שידליק אותך על אותם אמנים שלא קיימים בתקשורת המרכזית, יש סיכוי טוב שתפספס אותם לגמרי, ומעולם לא תצטלב דרכך עם עולם שלם של מוזיקה שיכול היה להיות פסקול חייך.
    וואחד פספוס.

    השבמחק
  43. יש לי כ"כ הרבה מה להגיד על זה, אקצר ואומר רק שקראתי עד הסוף והנהנתי בראשי בהסכמה עם רוב מה שנאמר ואתה ממש לא לבד כמטיף בשער פשוט לרוב אין את האומץ או הכוח להגיד את זה, לפחות לא בפומבי וזה אגב נכון לצערי לגבי כל מה שקורה בארצנו..

    איך אפשר לחזור אחורה שאלת? האינטרנט:

    האינטרנט לדעתי הוא "העתיד של מה שהיה בעבר.." או משהו כזה, קרי, את האיכות ואת יכולת הבחירה ניתן למצוא היום ברשת, אם זה פייסבוק, מייספייס, וכו'..בעתיד הלא רחוק יצמחו גם תחנות רדיו אינטרנטיות (יש היום כבר כמה) שיחליפו בסופו של דבר את הרדיו ה"רגיל" שבמתכונתו הנוכחית זורם בביטחה לפשיטת רגל. כמה שזה נשמע מוזר, היחלשות התחנות האזוריות בסקרים האחרונים והדיסקים שהולכים ונעלמים עושים רק טוב ליוצרים איכותיים שכמותם יש המון בארצנו! אותם יוצרים מופיעים מדי יום על הבמות ברחבי הארץ ומוכרים את יצירותיהם בצורה ישירה ברשת והפלא ופלא, למרות שלא מושמעים ברדיו - יש להם קהל! זה הודות לאינטרנט וליכולת הבחירה. ואו-הו כמה שעדיין יש צורך באנשים כמו קוטנר האב האחד והיחיד!, כמו מולדאבי, לאון פלדמן, בועז כהן וכיו"ב שמי שמקשיב להם באמת או שקורא את מה שהם כותבים ממשיך ללמוד ולהשכיל גם בימי גוגל. לגוגל הראשון בארץ קראו "קוטנר":) וגם היום, כדי למצוא, צריך לדעת מה לחפש..
    ולסיום, גילוי נאות קטן משלי, יש לי איזה קשר משלי לשם קוטנר בתור אחד שמצלם בג'אמים ומנהל את הקבוצה בפייסבוק "קוטנר ברדיו". אם אפשר להגדיר את הפייסבוק כחלק מהתקשורת בימינו (?) אז אפשר להגיד שיש עדיין אנשים שעושים את מלאכתם מתוך אמונה, בחירה, ואהבה נטו.

    שנה טובה וכמה שיותר מוסיקה איכותית מכל הסוגים..
    דני

    השבמחק
  44. קצת אוף:
    אני לא מבינה למה זה כל כך נורא לרצות שאנשים יעשו את מה שהם עושים מתוך תשוקה ורצון ועניין. נאיבי, כן. אבל זה בעצם מה שעושה את כל ההבדל. ולא רק במוזיקה, כמובן. לפעמים נראה לי שזה הולך ונעלם. לא עושים יותר דברים מתוך עניין. להתעניין? פחחחח, מה אתה, חופר?
    למה זה כל כך הרבה לצפות שאנשים יעבדו בארגון שהם מזדהים איתו, בעצם? אני מדברת, כמובן, על אנשי מקצוע. פקח ברשות הטבע והגנים לא צריך להיות אוהב-טבע? לא צריכה להיות לו דעה בעניין שימור הדיונות בערבה? מנתח לב לא צריך להשתוקק להציל חיים? לא צריכה להיות לו דעה בקשר למצב מערכת הבריאות בארץ? ממתי אידאולוגיה זו מילה גסה, שמשמשת רק כדי לתאר קיצונים הזויים?

    וזה, בעיקר, בתגובה למה שכתב יואב.

    השבמחק
  45. פוסט מצויין.
    כל המתווכחים לא מתמודדים עם הטענה המרכזית, ומתייחסים כגזירת גורל לכך שמי שרוצה להצליח חייב לשדר זבל (ומזרחי לא מזרחי ממש לא קשור ולא רלוונטי). אמנם, גופים מסחריים - כולל גופי תקשורת - מחוייבים מה לעשות בראש ובראשונה לבעלי המניות שלהם, מי שלא יהיו, ומחוייבים להרוויח. אבל הזיכיון והמדינה שבעצם מכרה להם את התדרים מחייבים אותם גם לדברים נוספים. אבל החזירות והבהמיות אכלו והשתלטו על הכל, כולל הכל.
    הרייטינג הפך כאן לא לדבר החשוב ביותר, אלא לדבר היחידי. וגם ערוצים מסחריים בארץ מחוייבים לדברים שהתחייבו עליהם במכרזים. אבל הבעיה המרכזית היא הערוצים הציבוריים - וגלגלצ למי ששכח הוא ערוץ ציבורי (במובן שממומן מהכסף של כולנו). לגבי 87.6FM זה נכון עוד יותר כמובן. הערוצים האלו מועלים בתפקידם הציבורי. כי אם הם היו ממלאים את תפקידם, כל המפה היתה משתנה.
    ופלורליזם למי שלא שם לב - ממש אין; כולם משדרים את אותו זבל - מי יותר, ומי הרבה הרבה יותר.
    והאינטרנט הוא עדיין לא ממש אלטרנטיבה; נכון שאפשר למצוא כל דבר ובוודאי דברים טובים (לא שיש ברירה) - אבל האזנה לרדיו היא בעיקר ברכב, ואין היום אפילו תחנה אחת - אחת! - שמשדרת מוסיקה טובה לאוויר. זה המצב.
    ג'וש הום כבר אמר בעצם הכל כבר לפני כמה שנים; Songs for the Deaf זה בדיוק זה - ההמונים יקבלו את כל מה שיאכילו אותם - הם לא ממש שומעים.
    הסלוגן של התחנה (הפיקטיבית, בטח פיקטיבית) אומר הכל - http://www.youtube.com/watch?v=0fOIRnKrskQ

    זמיר

    השבמחק
  46. מוזיקאי עצבני - הכתיבה שלך מביכה אותי ואת הפוסט הזה, כנראה שבגלל זה לא משמיעים אותך ואתה ממורמר.

    יואב - אתה המלך, מחזק כל מילה שלך.

    השבמחק
  47. יונתן יקירי

    גרמת לי לחשוב עוד קצת על כל מיני דברים שכבר כמה שנים מסתובבים לי בראש (יותר בהקשר של הופעות - טעם אישי מול דרישת הקהל, חינוך קהל, מסחריות מול סבסוד ממסדי וכו').

    אני די הרמתי ידיים וכמו ערן, פשוט מדלג על הערוץ בטלויזיה וכמעט לא מקשיב לרדיו.
    הרמתי ידיים גם מזמן בעניין כלכלת השוק, הפרטות ו/או הון/שלטון. זה מה שהעולם רוצה כרגע (או חושב שהוא רוצה), זה מה שהולך ואני קטן ועייף, מאד.

    הייתי שמח לו ניתנה הזדמנות לילדי ערוץ 24 ודומיהם לשמוע גם דברים אחרים. למרות האינטרנט והאפשרויות הבלתי כלות שבו, אני לא בטוח שיש להם.

    שתהיה שנה טובה,
    איתי

    השבמחק
  48. תשמעו, אני עדיין קצת בהלם מהתהודה שהפוסט הזה מקבל. השתדלתי עד עכשיו לא להגיב, כי רציתי שהדיון פה יתפתח כמה שיותר בלי התערבות שלי - אבל אני מרגיש שאם אני אמשיך לא להתערב זה עלול להצטייר כסוג של חרטה - וזה לא המצב. בסיכומו של עניין - התגובה לפוסט הזה בעיקר חזקה אותי ושמחה אותי, כי עושה רושם שהוא נגע למרבית האנשים שקראו אותו במקום טוב.


    יש פה המון תגובות, מהמון סוגים.

    מאנשים שמבינים על מה אני מדבר ומסכימים אתי,
    מאנשים שמבינים על מה אני מדבר ולא מסכימים אתי,
    ומאנשים שממש לא מבינים על מה אני מדבר וזה ממש מרגיז אותם שאמרתי את זה.

    קודם כל - המון תודה שבכלל טרחתם לקרוא את כל זה ושאתם מגיבים. גם התגובות הנגדיות - זה משמח אותי שהפוסט הזה גורר דיון ושהוא מעורר את כל הרגשות האלה.

    כבר בלילה הראשון, כשראיתי כמה תגובות ורי-פוסטים חיוביים יש בפייסבוק ובטוויטר, ידעתי שמיד תגיע התגובה הנגדית.
    הייתי מוכן אליה טוב מאוד, מוכן במשקל 3000 מילה.
    אחת הסיבות שהיה חשוב לי להשאיר את זה כל כך ארוך ומייגע היא שרציתי להרגיש שמדובר בטיעון שלם מבחינתי, שלא משאיר מקום לביקורת הצפויה.

    אני מעריך את כל מי שמנסה לשכנע בטענות נגדיות בצורה שקולה ורציונלית - חלק מכם אומרים דברים מעניינים ואני יכול לראות את הקייס שלכם, גם אם אני לא מסכים איתו. יש אפילו בחור (תומר לוין) שכתב מאמר-תגובה בבלוג שלו -
    http://bit.ly/9qT8dV
    ועל אף שאני לא מסכים עם דעתו אני לא מהסס מלומר שהוא מנסח אותה בצורה רהוטה.

    חלק מהתגובות פה הן תגובות בטן וזעם שבאמת אין לי שום דרך או רצון להתמודד איתן. אין לי שום כוונה למחוק תגובות של אף אחד, זה סבבה שאתם מרגישים את מה שאתם מרגישים (גם אם חלק מהזמן אין לי מושג על מה אתם מדברים). אני לא אבקש מכם לשמור על טון נעים, תכתבו מה שבא לכם. אבל אל תחשבו שאני עומד להגיב ברצינות לתגובות שמאשימות אותי בדברים מופרכים לגמרי.

    בכל זאת, אני אגיד דבר אחד -
    כמו שכמה מגיבים "בעדניקים" כתבו קודם, יש לי תחושה שחלקכם מפספסים את הנקודה. יותר מכל מוזרים לי האנשים שמבינים את רוח הדברים שלי, ועדיין מנסים לשכנע (אותי?) באותם האמצעים שלמעשה אני יוצא נגדם במאמר.
    לא, תגובה לבלוג שלי לא עומדת לשכנע אותי שאני צריך לקבל את זה שאני חי בעולם שבו תרבות נשלטת על ידי אינטרסים כספיים. הלו, חבר - הפוסט הזה מדבר על זה שאני לא מאמין שתרבות צריכה להיות נשלטת על ידי אינטרסים כספיים.
    אם אתה לא מקבל את טענת היסוד שלי - לגיטימי. אבל אל תתנהג כאילו שאני לא מבין אותה.

    חלק מהזמן, כשקראתי את התגובות היותר קיצוניות למאמר, הרגשתי שהדיון הזה הוא קצת כמו דיון על איזה נושא מוסרי או תאולוגי. קצת כמו דיונים על נישואים חד-מיניים או הפלות או וואטאבר. יש פה סוגיות בסיסיות, אישיות. וכנראה שאני לא יכול לצפות מבנאדם שמקבל על עצמו את המערכת המונעת-מכסף בצורה שלמה להסתכל על הדברים בצורה אחרת, כמו שאני לא אצפה מבנאדם שחושב שמין הומוסקסואלי זה חטא לתמוך בנישואים חד-מיניים.

    הייתי רוצה לחשוב שרוב האנשים שקוראים את הפוסט הזה מבינים שהוא לא מדבר על הטעם שלי במוזיקה, על אמנים שאני מקדם, או על מה בא לי לשמוע ברדיו. הפוסט הזה מדבר על אובדן ערך מסויים שלדעתי הוא חיוני לשימור התרבות הישראלית, על כל הצדדים שלה. זה ערך של אמת פנימית ונאמנות לה.

    שוב - אני מאושר מזה שהדבר הזה שכתבתי מעורר דיון, בעד ונגד, בסביבה רחבה יחסית. לא כי אני מאמין שאני "אנצח" בדיון הזה - אלא כי המאמר הצליח לשים זרקור (לרגע) - על דיון שמתחולל בתוכי כבר די הרבה זמן.

    Peace out
    ושנה טובה.

    השבמחק
  49. מאמר מצוין. לטעמי, היה צריך להתפרסם במוסף הארץ. או ב-7 לילות.

    אני טוען כבר שנים שהצרה הכי גדולה שעורכי תרבות ועורכים מוזיקלים, כיום, אינם מחוברים לטעם האישי שלהם, ולא מאמינים שהטעם האישי שלהם יכול לגעת בצרכנים של כלי התקשורת שלהם.

    זו ה-צרה.

    השבמחק
  50. כמה נכון כמה אבסורד שגם בחלקת האלוהים הטהורה הזו ונחלתו של כל אדם חינם אין כסף גם כאן כבר לא נקי

    השבמחק
  51. מצוין ומדויק. לא יאומן שב 2010 זו המוזיקה השלטת בארץ שמתיימרת להיות מתקדמת. ממש עולם שלישי. אדם משכיל הנוחת בטעות על ערוץ 2 עם שרית חדד לדוגמה ושומע את הפופ הפתטי שלה עם כל הלוק הפומפוזי, הפרובינציאלי-מתיימר וחסר העידון שלה - יחשוב שנפל על ערוץ איראני או במקרה הטוב לבנוני. איזו חוסר מודעות ואיזו בושה. אמנם יש לכל דבר מקום אבל עם איזון ועם אחריות. אבל אנחנו חיים במדינה של בבונים, ודורשי האיכות והאמנות הם במיעוט כאן ותמיד יהיו. עצוב שהטלוויזיה והתקשורת נותנות לבבוניזציה יד ומשדרות בכך שזה בסדר להיות מפגר וזה בסדר לא לחשוב וזה בסדר להיות אטום ומטומטם וזה בסדר למחוק את המוח מול ריאליטי כי הנה - זה הדבר המשודר ביותר והנצפה ביותר! תבינו מטומטמים הם לא אוהבים אתכם - הם אוהבים את הכסף שלכם! ולא אכפת להם עבור בצע כסף להפוך את המדינה שלנו לאיראן, לעודד טמטום וקהות חושים שמבטלים את הצורך במודעות ושיפוט עצמי מה שמוביל לחברה שיכורה, מסוממת ואלימה. כמו שאנחנו רואים לצערנו בכל מקום היום. תתעוררוווווווו!

    השבמחק
  52. קוטנר,

    אני מרגיש שבחלק מדבריך התייחסת אליי. אמנם לא התייחסת לדבריי, כי הם "נכתבו מהבטן" (מוזר, חשבתי שאתה רוצה אנשים שמערבים רגשות בדברים שהם עושים), אבל אני בכל זאת רוצה לנסות לקיים דיון ועל כן אודה לך אם תתייחס לחלק מדבריי. אשתדל לכתוב אותם בנימה נעימה לעין הקוראת, אבל לא יהיה מנוס מלהתייחס בצורה נחרצת כנגד חלק מן הדברים שכתבת.

    אקדים ואומר, אני הבנתי טוב מאוד את מה שאתה מנסה להגיד. הנסיון שלך להימנע מלהגיב לי בכך שאו שאנחנו לא מבינים זה את זה או ששתי התפיסות שלנו נורא שונות. אז תן לי לתקן אותך: הבנתי טוב מאוד את דבריך, והתפיסות שלנו כלפי "המערכת" לא שונות כל כך. יש דברים אחרים בתפיסת העולם שלנו שהם שונים, ועל כך בהמשך.

    1. אחת הסיבות שאתה חושב שאני, ואולי גם אחרים שהיו "בעדך", מפספסים את הנקודה היא שהטקסט שלך, על אף שניסית שיהיה "שלם", מכיל סתירה פנימית, או לכל הפחות שתי נקודות מרכזיות שלא בהכרח מתיישבות זו עם זו.

    אני אסביר. מצד אחד אתה רוצה שעורכים מוסיקליים יעשו מה שהם רוצים, שיתנו דרור לטעם האישי שלהם על חשבון שיקולים מסחריים. מצד שני אתה רוצה שעורכים מוסיקליים יהיו "שומרי סף", שיתנו דגש ל"ערכים" כמו "חינוך" (מה לזה ולמוסיקה פופולרית? על כך בהמשך) על חשבון שיקולים מסחריים.

    יתכן שישנם שומרי סף שגם אוהבים את מה שהם "מחנכים" אליו, אך זה לא בהכרח המקרה. שומר סף יכול לאהוב או לא לאהוב את מה שהוא מופקד לשמור עליו - אך זהו תפקידו. מנגד, יתכנו עורכים ששמים את מה שהם אוהבים ("זבל" לסוגיו), אך לא יהיו שומרי סף לטעמך. כיצד אתה מיישב את הסתירה הזו?

    2. אבל זו לא הבעיה העיקרית שלי עם הטקסט הזה. בעיה אחת היא הרצון שעורכים מוסיקליים ישימו מה שהם רוצים, וגם שהם בהכרח יאהבו את המוסיקה שהם משמיעים. אני שוב שואל אותך, האם אתה מכיר ארגון בו אנשים עושים רק מה שהם רוצים? האם אתה מכיר באפשרות שלרוב אנשים לא עובדים בעבודות שהם מבסוטים מכל מה שהם עושים בהן?

    מישהי בתגובות אמרה שהיא מצפה ששומרי יערות יהיו בעלי אג'נדה בנושאי איכות הסביבה. אני מצפה ששומרי יערות יהיו שומרי יערות, ומצפה מכל האנשים שיהיו בעלי אג'נדה בנוגע לאיכות הסביבה.

    אני עובד במקצוע שבחרתי בו, שאני מרגיש זכות והנאה להיות משויך לפרופסיה הזו, ואף רואה בה שליחות. אבל גם אם זכיתי בכך, אני יודע שאני לא תמיד אהנה ושלא תמיד אסכים עם כל מה שהבוס אומר לי. אני לא לבד, יש לי לקוחות שאני צריך לספק ויש מערכת כללים שבה אני עובד.

    אבל אני, ואני מניח שגם עורכים מוסיקליים, יחסית בר מזל. לנו יש את הפריבילגיה הזו, לחשוב על מה שאנחנו רוצים, להשמיע את דעתנו ולנסות לקדם אותה. ועדיין, אם אני רוצה להביא כסף הביתה, אני לא יכול לעשות מה שבא לי.

    האם פועל בפס ייצור חייב לאהוב את העבודה שלו? האם הוא חייב לגלות מעורבות או הזדהות או שיהיה אכפת לו בכלל ממה שקורה מעבר לפס הייצור? שוק התקשורת, למרות ההילה שלו - ואולי בין היתר בגללה, דומה מאוד לפס ייצור. ולעובדים בו אין ממש בחירה, או פריבילגיה, לשמוע ל"אמת הפנימית" שלהם. גם יואב קוטנר גילה שלמשקל הסגולי שלו אין הרבה כוח בעולם של היום.

    וזה עוד מבלי לשאול את השאלות הקשות באמת: מדוע כאשר מדובר בתעשייה מסחרית - על אנשים לשמוע ל"אמת הפנימית" שלהם? האם אינם משרתים קהל? אם אתה רוצה שיהיו גייטקיפרס, האם הם לא אמורים להתעלם מאותה "אמת פנימית" ולשמור בעצם על הסף (כי כאמור, אלו שתי גישות מתנגשות)? מישהו אמר לי על הדיון הזה - לעזאזל, הם מדברים על מוסיקה פופולרית, הדבר הכי מסחרי מאז המצאת הסינתיסייזר (ואני מקווה שברור לכולנו שגם בילט טו ספיל הם מוסיקה פופולרית בהקשר הזה). ובאמת, מדובר על בידור מסחרי, האם אין להם מחוייבות לקלוע לטעם הקהל? החרב הכלכלית היא במובן הזה מנגנון שדואג לכך שהערוץ ימלא את מטרתו - בידור שהקהל אוהב.

    השבמחק
  53. 3. אמרו את זה הרבה לפניי, לקהל יש המון אופציות אחרות. אנחנו לא צריכים שומרי סף, כי כל הדרכים פרוצות. יש שטף של מידע ואוקיינוס של מוסיקה שאיננו צריכים מי שישמור על הסכר היחידי שלא יעברו בו מים עכורים. אבל הקריאה שלך היא בכלל לא לקהל.

    וזה, כמו שאמרתי כבר בתגובות הקודמות, מה שהכי מפריע לי. אתה לא מבקש מהקהל "תפתחו את האזניים, תקשיבו למוסיקה 'איכותית'", אתה קורא לאנשים שמנסים להרוויח את לחמם שיעשו מה שבראש שלהם, כדי שהקהל ישמע מוסיקה 'איכותית' על אפו ועל חמתו.

    מה שאתה מבקש למעשה הוא סובסידיה. ולא רק סובסידיה לאמנים שיצרו מוסיקה, אלא סובסידיה לקהל שרוצה לצרוך מוסיקה 'איכותית' ואין לו איך לכאורה. אז ראשית - יש לו. ושנית - זו הפונקציה של הערוצים הציבוריים למיניהם - לספק לאזרחים מוצרים שאינם מקבלים בדרך אחרת. לבוא בטענות לערוץ המוסיקה המסחרי, זה להחמיץ את המטרה.

    ולכן גם הכל נראה לי כמו חלק מעניין מסחרי, גם אם לא במודעות מלאה. בהקשר הזה השאלה שלי היא כזו, האם אתה והאמנים שאתם מייצגים יהיו מוכנים שאם ישמיעו אותם בערוצים המסחריים למרות שהדבר לכאורה לא מתיישב עם ההגיון המסחרי (שיתכן מאוד שהוא קלוקל ויש כשל שוק, אבל זה לא חלק מן הדיון הזה), לא יקבלו על כך תמלוגים? ובמידה והם מושמעים בערוץ הציבורי כמעין סובסידיה חברתית - לאמנים (שזוכים לחשיפה) ולצרכנים כאחד, האם גם אז אתה מסכים לתנאי לפיו הם לא יקבלו תמלוגים על ההשמעות האלו?

    השבמחק
  54. 6000 של מילות שחרור קיטור וקישקוש.

    זה היה מתאים אילו היה נכתב בבלוג הלינקים המטופש "עונג שבת" תחת הכותרת "יאיי, מדוע אין משמיעים את ג'ואנה ניוסום ברדיו"

    השבמחק
  55. בועז כהן מקטר על כך שעורכים מוסיקליים ועורכי תרבות לא נאמנים ל"אמת הפנימית" שלהם? מהי אותה "אמת פנימית" אגואיסטית?

    מדוע שרברבים לא צריכים לשמוע לאמת הפנימית שלהם? מדוע בנקאים לא צריכים לשמוע לאמת הפנימית שלהם? מדוע עורכי דין לא צריכים לשמוע לאמת הפנימית שלהם? מדוע מובילי דירות לא צריכים לשמוע לאמת הפנימית שלהם? מה מייחד את עורכי המוסיקה והתרבות? האם נחה עליהם "השכינה האלוהית" שבעטיה עלינו לאפשר להם לעשות "מה שבראש שלהם", כפי שזאת כאילו נחה על אמנים?

    האם מי שעורך פלייליסט בגלגל"צ הוא אמן? האם עלינו לתמוך בו כפי שתומכים באמנות, גם אם אין לו קהל? באמנות לשם אמנות? בעריכת פלייליסט לשם עריכת פלייליסט, גם אם אין הקהל מעוניין בפלייליסט זה?

    זו הרי בעצם הבעיה עם הטקסט. מצד אחד, אתם רוצים שיצניחו אתכם ללב התעשייה ותעשו מה שבא לכם מבלי להתחשב בצרכים המסחריים, מצד שני אתם רוצים שיהיה מי שיסבסד את השגעון שלכם, ושיכפה אותו על אחרים. רוצים לשמוע בילט טו ספיל? תנו לינק ליוטיוב בבלוג שלכם. מדוע התעשייה המסחרית צריכה לתת ביטוי ל"אמת הפנימית" שלכם? היא הרי פנימית, אישית, אין לה שום פונקציה חברתית.

    השבמחק
  56. יואב היקר,
    אם שדרנים היו חושבים כמוך בשנות ה70 לא היית מכיר היום אמנים כמו יוני רכטר, שלמה גרוניך, מתי כספי, שלמה יידוב, שם טוב לוי, שמוליק קראוס ונגררותיו, יצחק קלפטר וכו' שהם לכל הדעות מאבות המוזיקה הישראלית וגם אז, כפי שאמר פעם יידוב בראיון, לא ממש היו במרכז אהבת הקהל ולהופעותיהם היו מגיעים מתי מעט אבל לתקשורת אז היתה אחריות לשדר לצד מוזיקה פופולרית גם דברים קצת יותר מאתגרים שלא בהכרח מישרים קו עם המכנה המשותף הנמוך ביותר ולכן היום הם קונצנזוס.

    השבמחק
  57. יואב,

    1. אני מאמין שאנשים צריכים להיות שלמים בקרוב ל-100% עם מה שהם עושים – בכל עבודה; עורכים מוסיקליים הם לא פועלי פס ייצור. אמורה להיות להם דעה עצמאית, ואם אין להם – הם לא עורכים מוסיקליים, הם פקידים.
    2. עם זאת, אני חולק על יונתן שטוען שתקשורת לא אמורה להיות מונחה על ידי כסף; כל גוף מסחרי, כולל בתחום התקשורת – צריך להרוויח. אבל גם גופי תקשורת מסחריים פועלים (או אמורים לפעול) בתוך רגולציה. כי התדרים והאוויר הם משאב של המדינה שהמדינה הפקידה בידם בתנאים מסויימים – תנאים שהם התחייבו עליהם במכרז. ואת התנאים האלו הם לא מקיימים כלל, ומתנהגים כמו חברה פרטית לכל דבר ועניין – מה שהם לא.
    3. וכמובן שהערוצים הציבוריים – 88 וגלגלצ לצורך הדיון שלנו – הם סיפור אחר לגמרי; שום שיקול מסחרי לא צריך להנחות אותם, והעובדה שזה קורה – קודם בגלגלצ ובשנתיים האחרונות גם ב-88 היא אנומליה מוחלטת וישראלית טיפוסית בה האלימות גוברת על הכל, ומעילה בתפקיד הציבורי ובמנדט שהופקד בידם.
    4. מסכים ב-100% עם יונתן בנקודות האחרונות שלו – גם אני בעבודה שלי, מאז ומעולם, נלחמתי על הדברים שאני מאמין בהם, כלומר ללכת בדרך מסויימת מאוד, גם אם לפעמים בג'ונגל בו אנחנו חיים זה מאוד קשה ובטווח הקצר נראה לא משתלם כלכלית. ולרוב התוצאות כן הצדיקו את עצמן לאורך זמן. המקצוע הזה הוא לא מוסיקה, אבל אני מאמין לגמרי שכל מי שפועל הפוך מן הגישה הזו – בכל תחום – מוכר את נשמתו, בדיוק כמו שיונתן כתב. אז פרנסה היא בהחלט שיקול, אבל מי שמעלה טיעונים אחרים – בעצם מספק צידוקים ותירוצים – בעיקר עבור עצמו.
    5. ועניין הסובסידיה החברתית הוא קישקוש. גם כי אתה חוזר לאותה נקודה התחלתית שבבסיסה ההנחה שרק מי שישמיע זבל ישרוד, וגם כי באותה מידה אפשר לטעון שכיום הערוצים המסחריים והציבוריים מסבסדים או אפילו מממנים את חברות הסלולר (אם כי.. כשחושבים על זה..); זו החובה – החובה! של הערוצים הציבוריים לשדר איכות. בשביל זה הם מקבלים כסף מכולנו.
    6. ומאיפה בכלל הרעיון הזה לא לשלם תמלוגים (כלומר לא לשלם לאדם על עבודתו). ברור לגמרי מאיפה – בדיוק מאותה תרבות שסוגדת לכסף, והפסיקה לראות כל דבר אחר (ראו שער 7 ימים מהחג). בדיוק אותה "תרבות" שמקדמים כל כך יפה גלובס ודה-מארקר וכלכליסט וכולם. שמודדת "כמה שווים" אנשים. בתרבות כזו – אין תוחלת לאיכות, ומי ש"נותנים" לו להיות מושמע ברדיו, צריך להגיד תודה. חס וחלילה להזכיר תשלום הוגן (או תשלום בכלל – ראה את תחילת הפוסט של יונתן).

    זמיר

    השבמחק
  58. המאמר הזה מכניס לי את הקריזה

    תגיד מר קוטנר היקר

    מהי האיכות הזו?

    תסתכל על הליינאפ ה ש-ע-ר-ו-ר-י-י-ת-י של אינדי נגב
    כן, אם היה לי בלוג הייתי כותה גם כן מאמר מנומק של עשרים עמודים.

    ועוד אחרי זה בלוזריות מעז עוד להגיב לאנשים שמתנגדים לדעתי.
    אתה יכול לכתוב הררי מילים, ואני בפשטות שעלולה להרגיז אתך, אומר לך, שלדוגמא כאמור כל הליינאפ של אינדי נגב הוא שערורייה. ואני מתכוון לכל מילה.

    יום אחד תתבגר ותראה שתגובה כמו של הבחור ממעל זה שכתב על האמת הפנימית של השרברבים, היא היא האמת המוחלטת.
    ולמה היא כזו? כי גם האמת שלך הפרטית, ואפילו מה שכתבת פה, היא האמת הפנימית המוחלטת שלך.
    איפה הבעיה ?
    שאתה לא ממש מבין בבני אנוש.
    זה בעדינות.
    ואם אני ארחיב מעט ... אתה לא מבין כלום.

    השבמחק
  59. אלון,
    בשנות ה70 אמנים כמו יוני רכטר היו יחסית פופולריים. אתה יודע, רוח הזמן. ואם לא הייתי מכיר את יוני רכטר, אז הייתי מכיר אחרים שלא הושמעו בגלל שהרדיו השמיע רק איכות אשכנזית (אשרי המאמין ששלמה יידוב הוא קונצנזוס. רוצה לעשות סקר? הוא קונצנזוס בקרב קבוצה מצומצמת. כל דור והקונצנזוס שלו וגו').
    ואל תשכח שבשנות ה70 גם מדובר על ערוץ 1, שהיה היחידי וגם במימון ציבורי. היום אני לא צריך רדיו כדי להכיר את יוני רכטר ואחרים. בשנות ה70 אולי היה לטיעון הזה תוקף, היום יש אינטרנט.
    וגם ברדיו, יש את 106 למיניהם ויש את 88 ויש הקצה, ויש מספיק תחנות שמשדרות מוסיקה "אחרת". אז על מה הבלאגן? על זה שהפלייליסט לא מורכב מהקטעים הכי נסיוניים של סוניק יות'?

    השבמחק
  60. זמיר,

    1. עורכים מוסיקליים בתחנה מסחרית (וגם בציבורית, אגע בזה בהמשך) הם "פקידים" באותה מידה ששרברבים הם פקידים (המילה היותר מתאימה כאן היא טכנאים). אולי ההשוואה לא נוחה לך, אבל הם טכנאים כשם שדי ג'יי הוא טכנאי, כשם שמנחה צוות בידור באילת הוא טכנאי וכשם שמגיש חדשות הוא טכנאי.

    תפקידם הוא להשתמש במיומנות ובטכניקה שלהם על מנת לספק שירות לציבור (יהיו אלו לקוחות המשלמים בזמן צפייה או בכספי ציבור). העבודה שלהם כוללת יצירתיות מסוימת, אך הם לא אמורים לבטא בה את "האמת הפנימית" שלהם. יכול להיות שיש להם "אמת פנימית", ויכול להיות שחלקים ממנה (ואולי כולה) באה לידי ביטוי במוצר שהם מספקים, אך הם לא אמורים להעמיד את "האמת הפנימית" שלהם לפני השאר. אחרת מדובר באגואיזם "אמנותי" ותו לא. אני לא אמור לממן את אדם שעושה משהו רק כי זוהי "אמת פנימית", אלא הוא צריך לספק לי משהו (יהא זה בידור, "חינוך", הרחבת אופקים מוסיקלית).

    הדבר נכון גם לגבי "אמנים" (אני לא אמור לממן אמנות שנעשית "לשם האמנות", אלא רק כזאת המספקת פונקציה כלשהי - בידורית, חינוכית, פילוסופית, דתית וגו'), ונכון גם לעורכים מוסיקליים ולכל בעל מקצוע אחר.

    2. ערוץ המוסיקה לא פועל ב"תדרים ובאוויר" שהקציתה הממשלה, הרי מדובר בערוץ הנישא בכבלים ובלווין מתוך חובה לשאת. הרגולציה כאן היא רק בנוגע לגודל השוק, כדי שלא יהיו אינספור ערוצי מוסיקה וכך אף אחד לא יוכל להתקיים. אם זהו הנימוק, הרי שאדרבה - הערוץ צריך לשדר "זבל" כדי לשרוד (וכשהוא לא נהג כך, בעריכת קוטנר האבא, הוא עמד בפני סגירה).
    מה לגבי תחנות הרדיו? נו, שניכנס לכל הויכוח על מעבר מזכיונות לרשיונות? נדמה לי שאין צורך. כי גם אם אקבל את גישתך, הרי שאתה מבקש בעצם מהתחנות שישדרו גם מוסיקה אחרת מכוח הזכיון.
    קוטנר לעומת זאת פונה לא אל התחנות, הוא לא אומר להן - יש לכם חובה ציבורית, הוא פונה ישירות אל הטכנאים, והוא אומר להם לא לשדר משהו לצורך פונקציה שהוא רואה כחשובה (הנגשת מוסיקה "אחרת" לעם), אלא הוא רוצה "שיעשו מה שבראש שלהם", מה שבועז כהן מכנה "האמת הפנימית". את זה גם השידור הציבורי לא אמור לממן, בוודאי לא במשאב יקר כל כך כתדרים.

    השבמחק
  61. 3. לא רוצה להיכנס לדיון על 88, והאם יש בו צורך בכלל. אגיד רק שגלגל"צ אמנם אינה תחנה מסחרית, אך בהגדרתה מטרתה היא להילחם בתאונות דרכים ולשם כך היא ממומנת ממשרד התחבורה(!). אם זו המטרה, ומחקרים מוכיחים ש"זבל" וסופשבוע רגוע-גוע-גוע עוזרים בכך, אז הטכנאים שעורכים את הפלייליסט עושים את תפקידם. ובלי קשר, לדעתי את גלגל"צ צריך לסגור, וגם את גלי צה"ל, אבל זה אינו שייך לדיון הזה.

    4. הו כן, עניין ה"מוכר את נשמתו" (איזו טרמינולוגיה קפיטליסטית). כאילו שנשמתו של אדם צריכה לעשות מה בא לה, ללכת עם "האמת הפנימית" ולא לשרת את הציבור למשל. אם אני עורך מיומן ומבדר את הקהל ובכך מסב לו הנאה, במה אני שונה ממורה המלמד את הילדים? שנינו מקיימים את הפונקציה החברתית בה אנו מוצאים הנאה. האם היית רוצה שמורה לא "ימכור את עצמו" ובמקום להריץ את הילדים בשיעורי ספורט יקח אותם לאכול מקדונלדס? האם היית רוצה שמורה לאזרחות לא "ימכור את עצמו" ובמקום ללמד על דמוקרטיה ילמד על כך שמה שהרב עובדיה מחליט, כך יש לנהוג? האם היית רוצה שמורה למתמטיקה לא "ימכור את עצמו" וילמד את הילדים מתמטיקה לפי בסיס בינארי בלבד, מכיוון שכך הוא מאמין שיש ללמד את המתמטיקה?

    לאנשים שעובדים בארגון מסוים ותפיסת עולמם מתנגשת עם מטרותיו או דרך פעולתו, יש שתי ברירות (לאחר שניסו לשכנע את הארגון לפעול בדרכם ונכשלו) - או "למכור את עצמם" או להתפטר. לאף אחד אין את הפריבילגיה "ללכת עם האמת הפנימית שלו" בכל מחיר, מדוע שלעורכים מוסיקליים - רבאק, מדובר על אנשים שאינם אפילו "אמנים" - תהיה שמורה הפריבילגיה הזו?

    הבעיה נוצרת כשגם קוטנר וגם אתה חושבים שאדם צריך להיות כל הזמן מאושר בעבודתו. זה מוזר, כי לדעתי זוהי תפיסה שמקדמת "מכירה" של העצמי למקום העבודה. מקום העבודה לא ממש עושה כדרכי? יופי, אני אתמרמר קצת ואמשיך בחיי. יש לי שעות פנאי ואני אעשה בהן מה שבא לי. זהותי אינה תלויה במלואה במקום העבודה. ויש גם גישות שאומרות שעצם העבודה עצמה, מילוי הפונקציה החברתית (בידור להמונים, הוראה) היא ההגשמה העצמית. ומה אתה יודע, אלו אפילו גישות לא קפיטליסטיות. אז מי מאמץ את תפיסת העולם הקפיטליסטי עכשיו?

    השבמחק
  62. 5. אין חובה לערוצים המסחריים (וגם לא לציבוריים) לשדר "איכות". איכות היא לא מטרה בפני עצמה. איכות שאין לה מטרה, כמו "אמנות לשם אמנות", אין לשדר. ובטח שאין לערוצים הציבוריים חובה לאפשר לעובדים בהם "לעשות מה שבא להם". לערוץ ציבורי אין מנדט לעשות מה שבא לעובדים בו. הם משרתי ציבור, ולכל מה שהם עושים צריכה להיות פונקציה ציבורית. "איכות" היא לא פונקציה בפני עצמה. שוב, אם קוטנר היה רוצה יותר גיוון כמטרה, זה דבר אחד. אבל הוא לא בא בטענות לערוצים, אלא לטכנאים (העורבים) שמשדרים מה שהם "לא אוהבים" או לא "בטעם האישי" שלהם ולכן "מוכרים את עצמם". עובדים בערוצים, בעיקר ציבוריים למען האמת, לא אמורים לשדר מה שהם אוהבים, אלא רק מה שמשרת את הפונקציות הציבוריות (אם בעלים של תחנה מסחרית מוכן לתת יד חופשית לשדריו, אז זו זכותו).

    6. אני לא סוגד לכסף. נדמה לי שכבר דנתי בשאלה מי פה הקפיטליסט ומי לא. השאלה שלי לגבי תמלוגים נבעה מכל מה שדיברתי עליו לעיל.
    אם אתה רוצה שאשדר אותך ללא שום תכלית ציבורית (רק למען "האמת הפנימית"), ואני מקצה לכך זמן אוויר במשאב יקר, אז מדוע עליי גם לשלם לך בתמלוגים? עד כמה רחוק אתה מוכן ללכת עם "האמת הפנימית" הזו? כי אם אתה רוצה גם תמלוגים, אז נדמה לי שמדובר בצביעות, הלא כן?
    אם אני משמיע אמן כי החלטתי שיש לזה מטרה ציבורית (בידור, הרחבת אופקים, שטיפת מוח או לימוד צעירים על תולדות המוסיקה) או מסחרית - אז ברור שאשלם לך. אבל אם אתה רוצה שאני אהיה מחוייב לשדר זאת ללא שום תכלית (רק כי זו איכות, לפי הסטנדרטים שאתה קבעת ואף אחד "מבחוץ" לא יכול לשפוט האם הדבר משיג את מטרתו או לא), אז למה שאהיה מחוייב גם לשלם לך?

    השבמחק
  63. רופאים, אם אתם צריכים לבחור בין לכרות לאדם את הרגל או לא, אל תתחשבו בדעתו, לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    עורכי דין, אם אתם חושבים שהלקוח שלכם אשם, לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    בנקאים, אם אתם לא מסכימים להוראה שנתן לכם הלקוח בנוגע לכספיו, לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    פרסומאים, אם אתם חושבים שהמוצר שנשכרתם לקדם הוא זבל, אמרו זאת בגלוי בפרסומת, לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    נהגי אוטובוס, אם בא לכם לקחת את המסלול הקצר ולדלג על כמה תחנות, לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    אנשים, לכו אם האמת הפנימית שלכם, אחרת אתם קפיטליסטים תאבי בצע ומוכרים את נשמתכם. התעלמו מכך שיש לקוחות בצד השני, אנשים שמצפים לקבל שירות וסומכים עליכם, יתכן שלפעמים אפילו זה שירות ציבורי. לכו עם האמת הפנימית שלכם.
    ואל תשכחו לשים קרם הגנה.

    השבמחק
  64. להלן ראיון עם פרנק זאפה שמספר איך צריכים להיות לדעתו האנשים שקובעים מה ישמעו ומה יראו. זאפה מעדיף מתוך הנסיון של שנות השישים, את הללו מהדור הישן הנינוחים עם הסיגר בזווית הפה שלא מנסים לשחק אותה מבינים יותר מידי, אבל מוכנים לקחת סיכונים, ולתת סיכוי לדברים, הרבה יותר מאשר הצעירים יותר שכביכול מבינים (ויש להם דעה קדומה=אמת פנימית). לצפייה והאזנה בלינק הבא:

    http://www.youtube.com/watch?v=8UAWqwLjN70

    השבמחק
  65. זה גם מתחבר לעוד נקודה במאמר, שהיא ממש מגוחכת. קוטנר הצעיר כותב:
    "הבעיה היא, חברים (מעבר תופים דרמטי) (אך נאיבי בו זמנית) – שהתקשורת שלנו איבדה את הרצון, אולי את היכולת, ובהחלט את האינטגריטי לעשות מה שלעזאזל בראש שלה, ובלב שלה. אין לי שום בעיה עם עורכים מוזיקליים שמקדמים תכנים שלא מעניינים אותי. זכותם. אבל אני רוצה שהם יקדמו תכנים שמעניינים אותם."

    האם מדובר על התקושרת בישראל שהיה לה "אינטגריטי" "לעשות מה שבא לה"? (איזה מן "אינטגריטי" זה? בוודאי לא אינטגריטי מקצועי, כי האינטגריטי המקצועי הוא כאמור לעשות את מה שמצופה מבעל המקצוע).

    האם אנחנו מדברים על ערוץ 1 הממלכתי? זה שיש לו בוס שמוצנח מהממשלה ובעבר שרים וראשי ממשלה הכתיבו בו לא מעט תכנים? האם מדובר על הערוץ שאף עורך בו לא יכול לפעול בניגוד לועד טכנאי השידור? מתי מישהו עשה מה שבראש שלו בערוץ 1? ערוץ 1, זה הדגם שלך לערוץ נועז ולא שם זין? ובנוסף, האם אנחנו באמת רוצים לימים ההם? האם היה אז גיוון? מה זה משנה, העיקר ש"האמת הפנימית" אמרה לשים שלמה יידוב.

    הצעירים שכביכול מבינים, הם מספרים סיפורים שקריים על סמך נוסטלגיה מזוייפת.

    השבמחק
  66. יואב, תקשיב, נראה לי שאתה טעית בפרשנות של מה שנכתב במאמר של קוטנר. במאמר על פי מה שאני רואה, דובר על עורכי התקשורת של עולם המוזיקה, ולא עורכי התקשורת של ערוץ 1.

    על כן לשאלתך "האם אנחנו מדברים על ערוץ 1 הממלכתי?" נראה לי שהתשובה צריכה להיות לא. אני מקווה שמישהו יתקן אותי אם אני טועה.

    אני גם חש בבעייה בציטוט שלך, "כאמור לעשות את מה שמצופה מבעל המקצוע", מבעלי מקצוע לא מצפים לדרך עשייה מסויימת אלא לתוצאות מסויימות. אני לא נכנס למטבח לבדוק איך הטבח מכין את הקייטרינג לאירוע שלי ומתווכח איתו אם צריך להוסיף כפית מלח או לא למרק.

    אני גם לא לא אומר למוסכניך אם להעלות את הרכב על הליפט או לא במהלך התיקון. מה שכן, בסוף התהליך האוכל והאוטו צריכים לענות על הציפיות.

    הויכוח העיקרי והמעניין לטעמי הוא כיצד להגיע לתוצאות המצופות יותר מאשר מה התוצאות. כולם מבינים שרדיו מוזיקה טוב זה רדיו מוזיקה שצריך להיות רלוונטים לקהלים רבים שפורשים את הספקטרום של הקהילות, כאשר יש אופציות להתכתבויות ועוד, רדיו שמביא את החומר שיאתגר ליצירה מקומית ויסייע להגדילה באמצעות משאב הרדיו, חשיפה שמתורגמת למשהו כלכלי מאוחר יותר על ידי חברות מסחריות, שמתגמל עבור היצירתיים והטובים בניגוד למשל למודלים מסואבים שבהם המטרה לתגמל אנשים ספציפים בלי קשר לתרומתם ליצירה וכולי, והן חשיפה של דברים שיכולים להשכיל את המאזין ולאתגר אותו מכל העולם.

    אלו הם התוצאות של רדיו טוב. כיצד לעשות זאת זה משהו שיכול להיות שונה מאחד לאחר.

    מה שכן, אני מסכים שלאינטגריטי פנימי ואמת פנימית אין שום בסיס, זוהי מגבלה ברדיו ששואף להביא ליצירתיות, דעה קדומה מה טוב ומה לא טוב היא שגורמת לנישול דברים ראויים ולעיתים פגיעה בקהילות שלמות.

    יש רדיו מהסוג של קול המוזיקה או 88 אף אם ששם באמת אדם יכול להביא את ה"אמת הפנימית שלו" כי מדובר ברדיו נישה שמיועד לדברים שכאלו, אם כי גם שם יש בעיות.

    למשל, הסיבה שיש היום הרבה שנות השמונים תשעים ברדיו 88 אף אם נובעת מכך שבשנים אלו היתה תופעה רחבה של אמנים שיצאו מהארון והיו מאוד פופולריים וזה בהחלט היה מהפיכה בעולם הפופ.

    כתוצאה מכך כמו התניית פבלוב האנשים שעומדים בראש המערכת שיש להם סנטימנט חזק לתקופה זו, חושבים שמדובר במוזיקה פילאית שרק אותה צריך להשמיע.

    זוהי דוגמא לתוצאה של אמת פנימית שיש עימה בעייתיות לא מעטה, והיא יוצרת גם נישול, קהילה המנשלת את האחרים דה פקטו זה חייב להיות ככה החל משלב מסויים וזה לא נכון, שקהילה תשתמש בכוחה לנשל זה בעייתי ולמרבה הצער במדינתנו הקומבינות הללו מתחילות מבית המשפט העליון שם כולם מגיעים מאותו המקום העברית בירושלים וזה גם, טעם חמור לפגם כי העליון הוא מעצב המיינסטרים הבלעדי של ההוויה המשפטית הישראלית בהגדרתו.

    ההבדל ש-88 זה נישה שולית אך כאשר זה קורה ברדיו מיינסטרים כמו גלגל"צ יש בכך טעם לפגם בעיני כי כאן שוב מדובר בנישול ברמות הרבה יותר רחבות.

    השבמחק
  67. או ווה, כמה כתבו פה.
    קוטנר היקר, כולם היקרים. יש כאן כמה סוגיות שעומדות על הפרק. הראשונה - האחריות של ערוץ מסחרי כלפי הצופים שלו. בואו ניקח לדוגמא את ערוץ 2, דוגמא לערוץ מסחרי נטו. לאורך השנים הוא מיקם את עצמו כלא סתם פצצת רייטינג- אלא גם כבון טון. כנותן תרבות. חשוב לזכור שערוץ 2 אמנם אכן מונע משיקויל רייטינג קלים ואכזריים - זה לא הפריע לו להיות גורם מרכזי מאד בתרבות הישראלית, הלכה למעשה, ב17 שנה האחרונות, לטוב ולרע.

    הבעיה היא שערוץ 24 (ונראה לי שנדב לזר התייחס לזה בבלוג שלו) - הוא בכלל לא נותן הטון במקרה הזה. הוא יותר חלק ממגמה כוללת, וככה צריך בכלל לראות אותו. ערוץ 2, כערוץ מסחרי - הוא נותן הטון המרכזי (ולראיה, הוא השתלט לגמרי על ערוץ 24 בעצם).

    עכשיו, למה ערוץ 24 בעצם רק הולך אחרי הזרם? למה הוא לא מצליח ליצור זרם? אנשים פה כבר ענו על זה לפני, ושוב אשווה לערוץ 2 ברשותכם, או יודעים משהו, אפילו להופעת הכבלים, וגם הכבלים הדיגיטליים והלוויין -

    כל אלו הצליחו והשפיעו על התרבות הישראלית. יש להם דריסת רגל, והיום קשה לנו לדמיין את החיים שלנו בלי ערוץ 2, וגם בלי הכבלים או הלוויין. הסיבה לכך פשוטה - הם נוצרו מוואקום.

    כשערוץ 2 והכבלים נכנסו - לא היה ערוץ 2 או כבלים. לא היו לך בעצם עוד אופציות. אז בהתחלה הכבלים התווספו, ואז גם ערוץ 2, ואז אחרי 7 שנים נכנס גם הלוויין ועורר את השוק מחדש מה שהוביל לכבלים הדיגיטליים -כל אלו נולדו מתוך צורך בראש ובראשונה, ומתוך רצון לעורר תחרות בריאה.

    אגב אחת הסיבות שערוץ 10 נכשל באופן די עיקבי היא פשוטה - כבר יש ערוץ מסחרי, ויש כבלים דיגיטליים, כך שערוץ 10 הוא לא יותר מעוד ערוץ בכבלים, וככזה הוא מקבל נתנוי רייטינג בהתאם. העם שומר אמונים לערוץ שהוא הכיר כשליטו היחיד במשך עשור. להזכירכם במשך העשור הראשון שלו ערוץ 2 פעל די לבד, גם כי האינטרנט עוד לא חדר לכל בית, ודאי ובוודאי לא האינטרנט המהיר.


    את חוסר המשמעות של ערוץ 24 יש להבין על רקע השפע של ערוצי התקשורת שקיימים היום. האינטרנט גרם למהפכה עצומה. ערוץ 24 נוצר בקיץ 2003, (חצי שנה אחרי ערוץ 10, אגב). האינטרנט כבר התחיל להיכנס לכל בית. שנתיים אח"כ לרוב האנשים כבר היה אינטרנט מהיר, ואני לא צריך לספר לכם מה הולך באינטרנט בשנים האחרונות. עצם קיומו של הבלוג הזה הוא הוכחה לכך.


    ערוץ 24 חסר משמעות כי לא היה יכול לקרות אחרת. MTV יצר מהפכה כי במשך כמעט 20 שנה (!) - הוא פעל בוואקום מוחלט. לא היה לך עוד מקור כמעט. לכן הוא הצליח להיות מוטמע כ"כ חזק בתודעה של ציבור הצעירים בעולם. כדי שאנשים יוותרו על שיטת תקשורת מסויימת שהם התרגלו אליה כ"כ צריך שיחלפו כמה דורות. לא סתם עיתונים עוד קיימים. יש כאן משהו כמו שלושה דורות של אנשים שרגילים לעיתונים, וגם הדור הבא יקרא אותם (כי ההורים שלהם והסבים שלהם יהיו צרכנים כאלו). אלו תהליכים שלוקחים זמן.


    אז בקיצור, לערוץ 24 אין ממש לאיפה להתפתח. הוא נוצר פשוט מאוחר מידי לטעמי.

    השבמחק
  68. יואב,
    זה דיון מעניין אבל גלשת כאן מעל ומעבר לגרעין הבסיסי שלי הדיון שהוא היושרה הפנימית של האנשים שמתווכים בשבילנו את המוסיקה בארץ.
    העניין הוא לא אם ההשוואה שלך על עורכים מוסיקליים כפקידים נוחה לי, אלא אם היא נוחה להם. בעיני הם לא צריכים להיות פקידים, אלא בעלי מקצוע; אם הם אכן פקידים, הם לא בעלי מקצוע.
    במשפט די מדהים אחד אני חייב לצטט אותך: "הבעיה נוצרת כשגם קוטנר וגם אתה חושבים שאדם צריך להיות כל הזמן מאושר בעבודתו". אושר זה דבר מאוד גדול, אבל אדם כן צריך לאהוב את מה שהוא עושה, לעשות את זה טוב ואפילו מצויין, ולראות ברכה בעמלו. אחרת הוא יהיה מתוסכל מאוד. עצם זה שאתה מציג את השאיפה הזו כבעיה(!) – היא די מדהימה; צ'רלי צ'פלין היה קומוניסט מוצהר, ולכן לא דרך בארה"ב הרבה מאוד שנים. לפי התפיסה שלך הוא היה בעצם קפיטליסט כי התנגד להיות בורג קטן במכונה שמשרתת את בעלי ההון (כן, אלה ששולטים גם בזכיינות של ערוץ 2, גם בעיתון של המדינה וגם בחברות הסלולר ובעוד ועוד חברות ואנשים). כי התפיסה שלך פשוט מדכאת – כולנו צריכים להיות ברגים במכונה, לא לשאוף לשום דבר, ובוודאי שלא ללכת אף פעם עם האמת הפנימית שלנו, כי יש לנו "לקוחות" לשרת. ולשרת היא מילת המפתח אצלך – כולם צריכים לשרת. מוזר לי שלא ברור לך את מי משרתים כאן בסוף. כן – אם עורך דין חושב שהלקוח שלו אשם, הוא צריך להתפטר; אם בנקאים (וכאן אשנה קצת את הדוגמה שלך כי היא לא טובה) חושבים שממונים עליהם נתנו להם הוראה שמשמעותה פגיעה קשה בלקוחות שלהם, הם צריכים לסרב לבצע אותה (גם במחיר של התפטרות!), ופרסומאים – אם יש להם אינטגריטי – צריכים לא לפרסם מוצר שהם חושבים שהוא זבל. ברור שלכל עמדה כזו יש מחיר; אבל אנשים עם יושרה פנימית מוכנים לשלם מחיר. ואנשים שאין להם אמת פנימית – הם פקידים. פקידים שמשמשים כשמן על גלגלי התעשיה ומזרימים עוד כסף לאדוניהם. זאת האמת הפשוטה שלדעתי קוטנר התכוון אליה. ואולי בזה אתם בדעה אחת. מדובר בפקידים חסרי דעה.
    מ.ש.ל.

    השבמחק
  69. תומר,

    גם אם קוטנר התכוון רק לעורכי המוסיקה, הרי שדבריי באו להצביע על כך שאף אחד בערוץ 1 לא "עשה מה שבראש לו" בלי פיקוח. אם השמיעו יוני רכטר זה כי האשכנזים אהבו את הנעימות שלו, אגב נישול וכל זה. הערוץ היה פוליטי, ומחלקת המוסיקה לא הייתה שונה בכך. מה עדיף, שיקולים פוליטיים או מסחריים?

    הדיון על "תוצאות" של בעלי מקצוע אינו בהכרח רלוונטי, אלא כוונתי הייתה כי עורכים מוסיקליים אינם שונים מאף בעל מקצוע אחר. יש להם בוסים, ויש להם ציבור לתת לו שירות, ויש להם כללים מקצועיים, והגבלות, ואף אחד לא יכול "לעשות מה שבא לו".
    אבל אם כבר נכנסו לכך - יש בעלי מקצוע שלא יכולים להבטיח תוצאות. מנתח לב, עורך דין, יועץ השקעות, די ג'יי בחתונה. הוא יכול להבטיח מאמץ, במסגרת לכללים המקצועיים ובדרך שבה הפרופסיה שלו פועלת, וכמובן כמיטב ראותו. כשבאים לבדוק אם אותו בעל מקצוע נכשל, בהחלט בוחנים את הדרך (האם המנתח פעל בהתאם לנהלים? האם העורך דין הביא בפני בית המשפט את כל העובדות? האם הוא הכיר את החוקים? וכו').

    עכשיו אתה אומר שהשאלה היא מהו רדיו טוב ואיך קובעים אם הוא לא? לא חושב שזה הדיון. אבל בכל מקרה, אני לא חושב שרדיו טוב הוא רדיו בו כל אחד עושה מה שבא לו לפי האמת הפנימית וגו'. אני חושב ששנינו מסכימים על כך. באף מערכת מקצועית זה לא עובד ככה. זו גישה שטובה לחובבנים, אולי, או למי שתופסים עצמם כ"אמנים".

    השבמחק
  70. אני מעדיף את הגישה של יואב על זאת של סיוון אלפי מונים. בעצם סיוון רואה זהות ברורה בין הון לבין העבודה, והוא רוצה לנתב את ההון הזה לא לטובת אותם עשירים אלא למי? למשהו שמגיע מהאינטגריטי לכאורה האישי שלו.

    וזה בדיוק העניין שמוביל למאבק הקהילות. רק לפני כמה זמן לשם ההמחשה, היה בערוץ 88 רדיו הכל בסדר. למרות הנישול הקהילתי שהחל שם, יכול היה לחוש אדם נניח שהכל בסדר כל עוד הקהילה שלו יוצגה. ואז נישלו את בן הקהילה הקיבוצניק. וזה פתאום הפך מתוך "אינטגריטי" למשהו שיש להלחם למענו. פתאום הלכה האיכות, פתאום השתנה הכל. אני לא קונה את זה.

    וזה בדיוק העניין של המנשלים. בישראל המציא השמאל של מפא"י שיטות נישול אכזריות כנגד כל מי שלא השתייך למפא"י. למשל הפנקסים האדומים ושיטות דומות. נראה כי בשלב מסויים החלו להבין זאת אחרים ויצרו קהילות רבות.

    אין בכך שום אינטגריטי, עדיף שיהיה בעל הון שיהיה הוגן ולא קהילתי ובכך לא יקפח אף אחד, מאשר קהילתיות שכזו מנשלת האחר. כאשר מדובר בעסק פרטי, זכותו של אדם לעשות כרצונו כל עוד אינו עובר על החוק, וכל עוד החוק עצמו הוגן, אבל מה קורה כשמישהו יושב על משאב של המדינה ומשתמש בו בשביל למנות אנשי שלומו? זה כבר בעייה.

    לכן מלכתחילה השיטה היחידה למישהו שמקדם תרבות ואמנות שהיא מוסרית ויש בה יושר היא השיטה שבה נמדד אותו שומר שער ביכולת שלו לתת שירות למגוון הקהילות, מבלי לקפח, ומצד שני, לגרום להשפעה חיובית ומוטיבציה ליצירתיות שמובילה לתוצאות בשטח.

    שתי השיטות האחרות שהוצגו הן שיטות שבסופו של דבר מובילות לנישולם של אנשים. ופה כבר נכנס המוסר של אדם, ברור שאנשים שחונכו לקהילתיות נישול האחר יראה להם הליך טבעי, ואפילו יראו בכך סוג של ספורט שבו לעיתים מנצחים ולעיתים מפסידים. אבל אין שום סיבה לקשוט זאת במילים כגון אינטגריטי, איכות וכדומה משום שאין קשר בין הדברים.

    אם נישול מביא לאיכות הרי זה זמני כמו שעון שמראה פעמיים ביממה את השעה הנכונה.

    השבמחק
  71. יואב, בכל תהליך של קבלת שירות מנותן שירות יש עניין של תאום ציפיות. אני הולך למוסך ושואל אותו מה נראה לו, ונניח שהוא אומר לי שהפגלים גמורים והוא יעשה לי טיפול והעניין יסתדר בכמה מאות שקלים. ואז אחרי שעה, נניח שהוא מתקשר ואומר לי שהלך ראש מנוע שזה כבר 4 ספרות. ויכול להיות שהראש מנוע הלך בגלל טעות של המוסכניק, ויכול להיות שאני אעלה על הנזק שהוא גרם ואתבע אותו והוא ישלם פיצויים.

    וזה שקול למדי לעניין של תיאום ציפיות עם מנתח לב, הוא יכול לומר שמדובר בניתוח פשוט עם רמת סיכון נמוכה יחסית, ואז נניח פאשלה שלו, העסק מסתבך, עולים על זה וגם אז יש פוטנציאל של הליך תביעה גם אם מי שעושה זאת הם השארים, באופן העקרוני זה נראה די שקול.

    ונכון, הדרך היא החשובה, בעצם ברגע שיש תיאום ציפיות לגבי מה צריך להיות המטרה (תיקון הרכב, תיקון הלב, או מה שלא יהיה בעניין הרדיו והמוזיקה) הדרך כשלעצמה היא משהו שיכול להיות בהחלט שונה מאחד לשני ואין שום הוכחה שדרך מסויימת בעלת סיכוי טוב יותר.

    העניינים הבעייתיים בנושא התרבות והאמנות מאחר ואלו כלים של ביטוי של קהילות, זוהי הפגיעה בקהילות עצמם. מי שמבין את הקשר בין קהילות לבין תרבויות וסגנונות אמנותיים(סכימה קצרה של קהילות שונות בצד אחד וסגנונות מוזיקה בצד שני ולחבר את החיצים וזה ממחיש את הקשר) מבין שבעצם הדבר החשוב בהליך העשייה הוא נקיון הכפיים. נקיון הכפיים מוודא שציבור מקבל שירות וזה 50% מהעבודה. ה-50% הנותרים כרוכים בפרמטרים של מדידת איכות שעשויים להיות שונים בין אדם לאדם, אך מלכתחילה כאשר אדם מכריז על אנטגריטי אישי המנחה אותו הוא מוריד את 50% הראשונים כי האנטגריטי האישי הזה עשוי מאוד לגרום לנישול.

    לכן מה שנשאר בעצם זה רק לעשות את תיאום הציפיות, כל השאר, בהנחה שיש נקיון כפיים וכישרון/מקצועיות, יהפוך להיות פשוט הרבה יותר.

    השבמחק
  72. זמיר,

    אף על פי שאתה חושב שמדובר בהוכחה במתמטיקה, אני מעוניין לקיים דיון ולכן אענה לך.

    ממתי (בהכרח) צריך לעניין אותי כיצד אנשים מגדירים את עצמם? אם אתה תגדיר את עצמך כסוס, זה יהפוך אותך לסוס? אם שרברב יגדיר את עצמו כאמן וידרוש לקבל כספים מהמדינה שיתמכו באמנות שלו? זה שאנשים לא תופסים עצמם כטכנאים, לא אומר שהם לא טכנאים? וזה בסדר, רוב בעלי המקצוע הם טכנאים, ועדיין לא שמעתי ממך טיעון אחד מדוע עורכים מוסיקליים הם יוצאי דופן.
    אני לא קורא להם פקידים, מכיוון שפקיד בד"כ מתייחס לדרג ביצועי במשרד או גוף ממשלתי. כזה שאמור לבצע הוראות של השר, למשל נערי האוצר. במובן הזה, עורכים מוסיקליים בערוץ ציבורי הם פקידים (בנוסף להיותם טכנאים). האם אתה חושב שנערי האוצר אינם בעלי מקצוע? האם אין להם דיעה ושיקול דעת כיצד לבצע את המדיניות עליה הכריז השר?
    אבל אני באמת מעדיף להשתמש במילה טכנאים, ותסכים איתי שהם טכנאים - אנשים בעלי מיומנות המשתמשים בה בהתאם לכללים (בדרגות שונות של חופש בחירה, אך אינם עושים מה שבראש שלהם), בדיוק כמו שרברב או עורך דין או מגיש מהדורת החדשות. אם אתה חושב שעורכים מוסיקליים צריכים להיות שונים בהיבט הזה, אנא הסבר מדוע.

    עכשיו, לגבי אושר. לא הצגתי את השאיפה לאושר כבעיה (אם כי במובן החברתי הרחב ברור שהיא בעייתית. מאז שהעולם המערבי קפיטליסטי מדבר על "אושר" האנשים הרבה יותר אומללים. "אל תרדוף אחר האושר, הוא אינו קיים" - ציטוט וולבק האהוב עליי), אלא אמרתי דבר הרבה יותר פשוט. אדם צריך לעשות את עבודתו גם אם אינו מאושר מהדרך בה דברים נעשים. עורך דין למשל לא תמיד יכול להתפטר מייצוג, ויתכן ובית משפט יכפה עליו להמשיך לייצג את לקוחו גם אם הדבר אינו מסב לו אושר. במקרה זה עליו לייצגו על הצד הטוב ביותר. להבדיל, כך גם עורך מוסיקלי - אם שיר נמצא בפלייליסט עליו לשים אותו, בלי קשר לאושר שהשיר מביא לו (אם הוא אוהב אותו).

    וזה למה? כי הוא נותן שירות. הוא אינו אמור לגרום אושר לעצמו, אלא לאלו שנעזרים בו. ואין לכך שום קשר עם קפיטליזם או תרבות הצריכה, זה היה כך גם בעולם הישן.
    המחשבה כאילו בעל מקצוע (או אדם למעשה) אמור לפעול רק בהתאם למה שמסב לו אושר ("מה שבא לו", "אמת פנימית") - מבלי להתחשב באחרים - היא אגואיסטית וילדותית. זה באמת מאפיין טיפוסים התופסים עצמם כ"אמנים". בעקבות התגובות כאן אני נחרד לגלות שאנשים תופסים עורכים מוסיקליים כ"אמנים".

    הפועל "משרת" אולי אינו מוצא חן בעיניך, אך בעל מקצוע משרת אחרים. ככה זה היה תמיד, זה לא קשור לקפיטליזם. גם ברוסיה הקומוניסטית, אנשים משרתים את הציבור בהתאם לצרכיו. גם עורכי המוסיקה בתחנה רוסית קומוניסטית למשל, עשו מה שאמרו להם - והם לא שירתו שום "תעשיה" או הזרימו כסף או מילים כאלו שעושות לך קמטים בחולצה של צ'ה גווארה. ביחסי עבודה, אף אחד לא "עושה מה שבא לו".
    בקפיטליזם, בשוק עבודה חופשי, ההנחה היא באמת שכאשר אדם יבחר מקצוע שהוא אוהב הוא יהיה בו טוב, ולכן זה טוב לחברה. אבל בכל מקרה אין מדובר על אדם שיעשה בפעולותיו המקצועיות רק מה שמסב לו אושר או שטות כזאת - שכן זה רע לעסקים. לכן התפיסה שלך היא לא יותר מאשר הקצנה ילדותית של תפיסת עולם קפיטליסטית.

    לגבי דבריך האחרונים. אני תומך בכל מי שמתפטר היכן שרע לו. אך קוטנר לא קורא לעורכי המוסיקה להתפטר, אלא לעשות מה שבא להם, ללכת עם האמת הפנימית אבל להישאר בעבודה. וזה בלתי אפשרי. או שאדם מקבל עליו את כללי המשחק בארגון (המסחרי או הציבורי, זה לא קשור לקפיטליזם. בין אם הם עושים אותו מאושר או לא) שבו הוא עובד, או שלא. הוא רוצה שיהיה מי שיממן את השגעונות של עורכי מוסיקה (האמת הפנימית), יהא זה הציבור או בעל המניות. זו כאמור תפיסה ילדותית.

    השבמחק
  73. ניתן בהחלט לסכם את העניין בהתאם למה שאמר ערן דינר קצת מעלי.
    הרדיו של פעם לא יחזור... אבל לטובת אלה שמעוניינים במה שהם רואים כאיכותי, יש את תחנות האינטרנט.

    השבמחק
  74. יואב סליחה, אבל אתה כבר מקולקל לגמרי, אין עם מי לדבר. אמנות ומוזיקה זה לא נהיגה באוטובוס מותק. יש דברים בחיים שלא אמורים להסתכל עליהם רק במונחי רווח והפסד או היצע וביקוש. כמו שאמר כאן מישהו קודם: באמנות אנשים יצרכו את מה שנותנים להם. אם זה זבל מסחרי או משהו מושקע ועשיר יותר (בכוונה לא משתמש במילה "איכות"). פשוט הזבל נקלט יותר מהר, מסמם את האנשים יותר מהר ומניב רווחים יותר מהר. לכן בוחרים בדרך הקלה. לשם ההקצנה, גם אם ישמיעו יצירה של סטרווינסקי מספיק פעמים בגלגל"צ אנשים יתחילו לשרוק את זה ויצרכו את זה. זה רק דורש קצת יותר אורך רוח, אחריות ציבורית ואישית וסבלנות.

    השבמחק
  75. יואב אפשר לחשוב שפלייליסט זה משהו קדוש שיורד מהשמיים, אולי כדאי לקרוא לזה "האינטגריטי של השמיים". פלייליסט זה דבר שצריך לבחון את מהותו יש הרבה דברים בעייתיים, דווקא בחו"ל יש הקפדה בנושאים אלו,הדוגמא של אלן פריד שהסתיים בהתאבדותו של שדר הרדיו הכי חשוב של הרוקנרול בתחילת ימיו משהו שבארץ בכלל לא היה קורה.

    פלייליסט זה משהו שנוצר על ידי אנשים ואז צריך לבדוק למה. יש שורה של דברים שנגרמים בעת השמעת שיר, למשל תמלוגים שאמנים וחברות תקליטים מקבלים, פרסום שנעשה לאלבום, חשיפה לאמן וכדומה אלו חלק מהדברים שנהנה מהם מישהו שמושמע.

    והכניסה של משהו לפלייליסט עשויה להיות מתוגמלת בצורה כלשהי מהצד השני. ואז הציבור מרומה, כי מבחינה נכונה היו צריכים לומר לפני השמעה של שיר שנכנס כתוצאה מתשלום כסף, היו צריכים להודיע על כך גילוי נאות כמו שמודיעים לפני פרסומת שזה פרסומת.

    כל הדברים הללו תלויים באותם הדברים שציינתי קודם, בראש ובראשונה נקיון הכפיים. למשל, לא ייתכן שבתחנת רדיו של רשות השידור או גלץ יהיו אג'נדות כאלו ובכל זאת זה קורה וזה לא משהו תקין בכלל.

    בישראל יש גישה כל אחד שמוציא רשיון נהיגה חושב שהכביש של אבא שלו ומי שיש לו רישיון לשדר מתחנת רדיו גם חושב שמותר הכל. גילוי נאות של פרסום זה דבר חשוב שבישראל אין על זה שום אכיפה כי ישראל מדינה שבה הונאת הציבור לעיתים רבות אינה עבירה על החוק.

    זה במקרה של תחנה פרטית במקרה של פלייליסט בתחנה ציבורית כאן כבר יש חשד למעשים פליליים, אבל כמובן שצריך לעבור סף הבנה בסיסי של אמות מידה וצדק שלרבים חסר בשביל להבין שמשהו לא בסדר בזה.

    תוכנית ברדיו צריך להיות מוגדר בה בצורה ברורה כיצד המוזיקה צריכה להבחר למשל על פי סגנון מסויים, ומרגע שזה נקבע זה גבולות הגזרה, ועכשיו מי צריך פלייליסט שמוגדר על ידי בעלי אנטרסים?

    ניהול אמנותי זה עניין מקצועי טכני שצריך לפקח עליו ולראות עמידה בקריטריונים כמו אצל נגר או מוסכניק, המאזין אמור לקבל שירות מסויים, ועניינים מקצועיים צריכים לנהל זאת. זה כמו שהנגר יצבע את הכסא עם צבע באיכות פחותה מהסטנדרט הנהוג, על פי שיקולים כלכליים של החברה אליה הוא שייך, יורידו עליו "פלייליסט" של צבעים לשימוש שהם פחות מהסטנדרט המקובל.

    כמובן שבמדינות רבות דבר כזה יוביל לשורה של תביעות של לקוחות נגד החברה הזו כשהם יגלו את העניין.

    בישראל תמיד יעדיפו לעשות משהו ייצוגי או להאמין לנגרים שזה היה "פלייליסט", משהו שנוחת ככל הנראה מהשמיים. אין תחליף לנקיון כפיים.

    השבמחק
  76. מאמר מעולה, כל מילה בסלע. תודה!

    השבמחק
  77. איכשהו התגובה שלי לא נקלטה אתמול, אז הנה היא, מתומצתת: מאמר מכונן.

    מצטרפת לבועז כהן בהצעה לפרסם אותו באכסנייה עיתונאית רבת-תפוצה (מציעה לך גם לערוך ולקצר בעצמך למימדים ריאליים, פן יתאכזרו לרעיונותיך מספריים טיפשות).

    תודה ובהצלחה

    תימורה לסינגר

    השבמחק
  78. קוטנר ג'וניור, העם איתך. אל תיתן לצרי מוחין לגרום לך לחשוב שהאמת שלך אינה רלוונטית.

    השבמחק
  79. אלון,
    אתה רוצה להתייחס לאנשים כאל כלבים פבלובים, שבעזרת אורך רוח ו"אחריות אישית" אפשר לשטוף להם את המוח לכך שישמעו כל מה שבא להם, ואני מקולקל?
    תקשיב לי, מותק: כמעט ולא דיברתי במונחי רווח והפסד, הדברים שלי נכונים הן לגבי הרדיו הציבורי והן לגבי הרדיו המסחרי כאחד - עורכי מוסיקה לא אמורים להתחבר לאמת הפנימית שלהם ושאר קשקושי ניו אייג' אחרים. הם אמורים למלא פונקציה חברתית כלשהי, והפונקציה הזו אינה "אמנות" או "איכות" (כי אין פונקציות כאלה. ורק לשם הבהרה, גם חינוך היא פונקציה, ואין לזה קשר לרווח והפסד. וגם ממורה לא הייתי מצפה שילך עם האמת הפנימית שלו ויעשה מה שבראש שלו. אתה צודק בדבר אחד, הפונקציה של נהגי אוטובוס ושל עורכי מוסיקה היא שונה, אלו אמורים להביא אותי ממקום למקום ואלו אמורים לדאוג לבידור שלי).
    אבל גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שיש דבר כזה "אמנות" (ואין, הכל בידור. בחיי, גם הלהקות ה"אלטרנטיביות" הן בסופו של דבר חלק מהתעשייה, ומספקות בידור אחר לילדים שאוהבים בידור אחר, לא מדובר כאן על מרסל דושאן). גם אם נצא מתוך הנקודה הזו של"אמנים" מותר הכל, והם אינם נהגי אוטובוס (ולא הסברת לי מדוע, רק "קבעת" שזה כך. ואם קבעת, ואני לא מבין, אז אני "מקולקל"), עדיין לא הבנתי מדוע לעורכים מוסיקליים מותר הכל?
    האם זה בגלל שהם נוגעים ברוח הקודש? מתעסקים איתה? האם לעוזרי הבמה מותר הכל? האם לצלמים מותר הכל? האם למקליטים מותר הכל? במה נבדלים העורכים המוסיקליים? מהי ה"אמנות" של עריכת הפלייליסט? מהו המעשה האלוהי שבכך? האם שדה ה"אמנות" (כיצד מבדילים בין להקה "אמנותית" ללהקה שאינה "אמנותית"?) הוא עד כדי כך קדוש שלכל מי שיש נגיעה בו הופך קדוש?

    השבמחק
  80. תומר,
    ראה תגובתי האחרונה לאלון. ברור שפלייליסט אינו גזירה מהשמיים ואינו קדוש. הבעיה היא שנדמה לי שכל האחרים כאן חושבים שהעוסקים במלאכת הפלייליסט הם כהנים בבית המקדש, ולכן גם אולי באמת צריך לתת להם ללכת עם האמת הפנימית שלהם (למרות שגם כהנים לא עשו מה שבראש שלהם, אלא היו כפופים לכללי הדת).
    הדיון לא עוסק במהו פלייליסט טוב או כיצד מרכיבים אותו, לפחות לא ברמת הרזולוציה שאתה יורד אליה (אם כי זה דיון מקצועי חשוב. אבל במקום הזה אף אחד לא מקיים דיון מקצועי, כי עריכת מוסיקה לטעמם אינה מקצוע ככל המקצועות, אלא מעשה אמנות לפי האמת הפנימית), או האם צריך פלייליסט בכלל (קוטנר מקבל זאת כשיטה. גם אני. שנינו גם מסכימים שהמצב בתחנות הרדיו נוראי, דרך אגב. כלומר מנוגד ל"טעם האישי" שלנו. עם זאת, דעתי היא כי מכון התקנים לא צריך לקבוע תקנים בעניין. בדיוק כפי שאין תקנים לנגרים, דרך אגב).
    הדיון עוסק בשאלה האם צריך לתת "חופש אמנותי" לעורכי הפלייליסט ללכת עם "האמת הפנימית" ולעשות "מה שבראש שלהם" בתוך תחנת הרדיו המסחרית או הציבורית. את דעתי בעניין כבר הסברתי.

    השבמחק
  81. יואב,
    סליחה מראש, אבל התפיסות הדטרמיניסטיות שלך מדכאות נורא.
    אחרי האושר לא צריך לרדוף, אבל הוא בהחלט קיים. זה לא ציטוט, זו רק האמת שלי. מנסיון. חבל לי שמראש אתה משלים עם זה שהוא לא קיים.
    גם העובדה שאתה "נחרד" לגלות שאנשים תופסים עורכים מוסיקליים כאמנים מעציבה אותי ממש; גם במקרה הזה אני יכול להעיד מינסיוני האישי - איכות החיים שלי היתה הרבה פחות טובה אם בגל"צ של שנות ה-80 היו פקידים אפורים וצייתניים ולא אבא של יונתן, מיכל ניב, שרון מולדאבי, עוזי פרויס, אורלי יניב ואחרים. ואותו הדבר נכון גם לגבי היוזמה שלקח ה"פקיד" יואב גינאי שהמציא את 88 יש מאין לפני כך וכך שנים. עקרונית, הם יכלו לעשות בדיוק את מה שאתה מצפה מן הפקידים של היום; רק שהם בחרו להעיז ולנסות לעשות משהו אחר, והצליחו – בתוך גבולות המגרש בו היו; כי הם היו מוכשרים והיתה לפניהם מטרה ראויה ששווה להסתכן בשבילה. באווירה של היום, הטרנד הוא לתקוף כל דבר שחורג מן הקונצנזוס, אז תוקפים בדיעבד גם אותם.
    ופקידי האוצר הם דווקא דוגמה מצויינת – הם באמת פקידים, שהם גם אנשי מקצוע מצויינים. רק שבמקצוע הזה (כלכלה) – הכל תיאוריות; וכפקידים טובים, הם ממלאים בדיוק את המצופה מהם בהינתן תיאוריה אחת מסויימת שנתפשת כאקסיומה, והיא לגמרי לא. ואני יודע כי יכולתי להיות אחד כזה ובחרתי שלא, ובדיוק מן הסיבה הזו. אז גם העורכים המוסיקליים יכולים לבחור אם לשרת אקסיומה מסויימת (ולהיות פקידים), או לנסות ובאמת להשפיע על המציאות ועל התבנית שבה הם נמצאים.
    כל אחד עושה את הבחירות שלו.

    השבמחק
  82. תודה על הכתבה המעולה, אני מסכימה איתך ומקווה שניצור שינוי

    השבמחק
  83. זמיר,
    מעבר לכך שזה שאני לא רואה בעורכים מוסיקליים אמנים מדכא אותך, האם אתה מסכים איתי שלא צריך לתת להם לעשות מה שבא להם? במיוחד כאשר מדובר בתחנה ציבורית?

    בקשר לזה שאני מדכא אותך, אולי אתה יכול להסביר לי מדוע מיכל ניב היא אמנית? מדוע יואב קוטנר הוא אמן? מדוע אורלי יניב היא אמנית?
    אני נתתי הסבר פשוט מדוע לדעתי הם אינם אמנים, ואינם שונים מכל בעל מקצוע אחר. אתה טוען שהם אמנים, אך אינך מסבר מדוע.
    אם אני מצליח לחלץ טיעון מבין דבריך אז לדעתך הם אמנים מכיוון שהם היו חדשניים ונועזים, מכיוון שהם לא הלכו לפי הקונצנזוס, מכיוון שהם השפיעו עליך ועל איכות חייך. סלח לי, אבל הקריטריונים האלו לא עוזרים לי להבחין בין אמן לבין שאינו אמן.
    האם איש עסקים, יזם, פורץ דרך, שמצליח הוא אמן? האם מארק צוקרברג למשל הוא אמן? האם פרסומאי שמוביל לשפה חדשה בפרסומות הוא אמן? האם עורך דין שמביא טיעונים חדשניים הוא אמן? האם פוליטיקאי אמיץ הוא אמן? האם ארז טל שהמציא את הכספת הוא אמן? האם דני קושמרו הוא אמן? האם ליידי גאגא היא אמנית?
    אם אבא שלי השפיע על הטעם המוסיקלי שלי ועל איכות חיי, האם הוא אמן? אם הדר מרקס משפיעה על טעמם של רבים, האם היא אמנית? אם רגב הוד משפר את איכות חייהם של השומעים אותו, האם הוא אמן? ולפיכך, האם עורך מוסיקלי שבונה פלייליסט המבוסס על רגב הוד, האם הוא אמן?
    או שזו הכל שאלה סובייקטיבית? מי שלזמיר נראה שהוא אמן הוא אמן?
    בקיצור, זמיר, מדוע מיכל ניב היא האמנית מיכל ניב בעוד הדר מרקס היא רק השדרנית הדר מרקס?
    ואני מרגיש מטופש להדגיש זאת, אבל אני לא תוקף את מיכל ניב או יואב גינאי. אני בסה"כ לא רואה בהם אמנים ולא חושב שצריכים לתת להם מנדט לעשות מה שבא להם לפי "האמת הפנימית". כמו כל מי שמקבל כסף מן הציבור, הוא צריך לשרת מטרה מסויימת (לאו דווקא כלכלית), והוא צריך לתת את הדין בפני הציבור (ולכן הוא לא יכול לעשות מה שבא לו לפי האמת הפנימית וגו').

    אתה שבוי בדימויים על יזמים בעלי רוח חופשית ו"אמת פנימית" שעושים מה שבא להם, ועוד על חשבון כספי ציבור, ובסוף מצליחים ליצור חברת מופת. כל האתוס האמריקאי הזה; ולעומתם, פקידי האוצר האפורים והרשעים מנסים לחבל ביזמות החופשית ושאר שטויות שרואים במסרטים הוליוודיים. נו, זה מה שנקרא דיכוטומיה. ואז אתה גם קורא לי קפיטליסט חסר נשמה. וזה מצחיק, כי לטעמי הגישה שלך לקוחה מטקסטים הכמו דתיים של מילטון פרידמן או איין ראנד. אני, קפיטליסט שכמותי, קורא לרגולציה ולפיקוח על העורכים המוסיקליים שלא יעשו מה שבראש שלהם, ואילו אתה, היצור הרומנטי, קורא להם "להגשים את עצמם" ע"י זה שיעשו מה שהם רוצים בכספי הציבור או בעלי המניות, כי הם "אמנים" (וצודק תומר כשהוא אומר שדווקא בתחנה ציבורית הפיקוח חייב להיות גדול יותר).

    החיבור הזה שאתה עושה, בין דת "האמנות" לדת "השוק החופשי" יוצר גישה שהיא מעין וולגריזציה של התפיסות הפרידמניסטיות. פרידמן בסה"כ אומר שלא צריך להתערב בשוק, אך אתה רוצה לכפות על השוק (כלומר, בעלי המניות בתחנה מסחרית) שלא יתערבו ברצונות העובדים שלהם לעשות "מה שבא להם", וככה אתה חושב שלכולם יהיה טוב. נו, ואני דטרמיניסט.

    השבמחק
  84. לא יודע אם יש טעם להוסיף תגובה בים התגובות כאן, אבל בכל זאת. הייתי בעמדה של "יש לי אינטרנט אז שימות העולם הישן" עד שקראתי לפני כמה חודשים דיון דומה שנערך על עולם הספרות בארץ (4 במאה, כמויות ספרים אדירות שיוצאות בשנה, עידוד סלבס לכתוב ספרים גם אם הם לא יודעים לכתוב כדי לממן את ההפסדים מסופרים שלא מוכרים וכד').
    בספרים אני הרבה פחות בקיא מאשר במוזיקה, ושם פתאום הבנתי שאם היו מוכרים לי רק זבל, הייתי קונה זבל ולא יודע את זה. פתאום קראתי תגובה שאומרת "מי שחשוב לו האיכות יילך לפורומים המתאימים ולאינטרנט, ומי שזה לא חשוב לו, לא משנה לו מה הוא קורא" וחשבתי - "היי, מה איתי? מה אם אני רוצה לקנות פעם בשנה ספר טוב חדש לי או מתנה למישהו ולא בא לי לצלול לפורומים של ספרות כדי לזהות אתר טוב מאתר רע?" אתם אומרים שזה זלזול בקהל לחשוב שהוא לא יודע לזהות זבל, אתם בפירוש טועים.
    אם לא הייתי זוכה למספר שנים בספריה העירונית בשנות נעורי, אם לא הייתי מקבל בשיעורי ספרות בתיכון רשימת ספרים שכללה רק ספר פנטזיה אחד שכבר הכרתי ושמתוכה אני חייב לקרוא שלושה, אם החשיפה שלי לספרים הייתה מורכבת רק מכניסה לצומת ספרים וסטימצקי ובקשת המלצות מהמוכר יש סיכוי גדול מאוד שלא הייתי יודע שיש דבר כזה "תמונתו של דוריאן גריי" או שייקספיר כי לא הייתי מסתכל אף פעם במדף הזה בחנות. לא הייתי יודע שיש ספרות שהיא לא מד"ב/פנטזיה/מתח/ניו-אייג'. מה הייתי מפסיד? היה לי עולם דימויים מצומצם יותר, כושר ביטוי נמוך יותר ודמיון פחות מפותח.
    אם הייתי נחשף רק לגלגל"צ וערוץ 24 כמו שהם היום יכול מאוד להיות שלא הייתי יודע שיש דיויד בואי מעבר לשיר וחצי, הייתי חושב שנקמת הטרקטור זו להקה של להיט אחד, לא הייתי יודע שיש icast ולא הייתי יודע שיש מוזיאחלה. מה כבר הייתי מפסיד? היה לי עולם דימויים מצומצם יותר, יכולת דלה יותר להביע רגשות ודמיון פחות מפותח. כמו שאמרה יעל ר. אי שם למעלה, וואחד הפסד.

    השבמחק
  85. ובעניין הפקידים אל מול האנשים שפועלים מתוך אהבה לעבודתם - בעיקר לתומר לוין (הייתי אומר שגם ליואב, אבל לא נראה לי שאני מסוגל לשדר בתדרים שלו) - מה דעתך שנסכים שערוץ ציבורי ככלל חייב לחשוף את כל הנישות ולא רק את מה שבראש שלו, אבל במקום למנות פקיד אקראי ולהגיד לו "אתה אחראי לנחש מה העם רוצה לשמוע בנישה הזו בשעה הזו" בוא נמנה לכל תוכנית נישה עורך שאוהב את הנישה הזו עד כלות נשמתו וניתן לו לעשות מה שבראש שלו כל עוד הוא נשאר בנישה שעליה הוא ממונה? אתה לא חושב שזה ישפר את המצב הקיים לבלי הכר? נראה לי שלזה חותר יונתן קוטנר, לא לאנרכיה ולאפליה שאתה מתאר.

    השבמחק
  86. יואב
    הבנתי את דבריך. אוקיי, נכון, עריכת מוזיקה היא באמת לא אמנות ואין בה שום דבר קדוש. מסכים. אני גם מעודי לא דיברתי על אמת פנימית. העורך הקטן שכפוף לבוס גם אין לו הרבה ברירות. אם הוא רוצה להישאר בעבודה יצטרך להיענות לתכתיבים. אבל - ולשאלתך - ההבדל בעיני בין נהג אוטובוס, עו"ד וכו לבין אנשים האמורים לעסוק בתרבות , כלומר, יותר הבוסים של אותו עורך, היא שהם, אם ירצו או לא, עוסקים בחינוך בעצם. לכן הם ח י י ב י ם לאהוב את עבודתם ולאהוב מוזיקה ולא לפעול רק משיקולי כסף. זה חלק מדרישות המקצוע בעיני וללא מרכיב זה עבודתם נפגמת והם פוגעים בקהל לקוחותיהם. כמו שלא הייתי רוצה לשמוע ביקורת קולנוע מאדם ששונא את עבודתו, או לשלוח את ילדי ללמוד אצל מורה ששונאת את עבודתה כך לא הייתי רוצה לשמוע מוזיקה שערך אדם ששונא את עבודתו, שהוא רק פקיד, ורק מעוניין בליצר לאדוניו עוד ועוד ממון. לעומת זאת יש לי פחות בעיה (גם לא להיט, אגב) ליסוע עם נהג אוטובוס שמעוניין רק בפרנסה ושונא את עבודתו. זה יהיה פחות נעים אבל עדיין אגיע ממקום למקום - כלומר התוצר שלו לא נפגע כמעט. ואני לא מדבר כאן על דברים שבהגדרתם הם מוצרי בידור נושאי רווחים. יש להם מקום כמו כל מוצר אחר. אבל טענתי היא שחייבת להיות אלטרנטיבה ודברים עם אוריינטציה של הרחבת אופקים ולא סימוא וטמטום הדעת גם בערוצים פופולריים ובעלי חשיפה גדולה ולא רק באתרי אינטרנט נישתיים. אני מדבר כאן על אחריות רחבה ועל חינוך. החינוך של הנער המחומצן והאלים מאחת התגובות הראשונות כאן. זה שלעולם לא יגיע לפוסט הזה.

    השבמחק
  87. נקמיר,
    אף על פי שאנחנו לא משדרים באותו גל, אגיד את דבריי בעניין הערוץ הציבורי (לכל מעניין הספרים אין לי חשק להיכנס, אבל רק משפט אחד: שהמורה תלמד את הילד להיכנס ליוטיוב), ואם מתחשק לך, תתחבר.

    1. ערוץ ציבורי לא צריך לשדר את "כל" הנישות. בדומה לערוץ מסחרי, תפקידו הוא לספק לעם את מה שהוא רוצה וצריך, בהבדל אחד - שיקולי רייטינג אינם השיקולים העיקריים שצריכים להנחות אותו.
    למשל, ערוץ ציבורי בישראל לא ישדר תוכנית שבועית על מוסיקת עם סלובנית, אפילו אם יש מספר מועט של יוצאי סלובניה בישראל.
    2. מכיוון ומדובר על שעות שידור מוגבלות (משאב מוגבל), ושעת שידור או הפקה בטלוויזיה - על הערוץ לתעדף (גם ערוץ ציבורי חייב לתעדף, אך לא רק לפי שיקולי רייטינג כאמור). לדוגמא, שידורי דת ומורשת לפני שידורי מוסיקה אלטרנטיבית.
    נכון לעכשיו, יש כמה תחנות למוסיקה "אחרת" (106 למיניהם, 88), תוכנית הקצה, ועוד מובלעות פה ושם. זה נראה לכם מעט? אולי, אבל זה ללא ספק כמות מכובדת.
    3. עורך שאוהב ועושה מה שבא לו זו ממש לא ערובה לאיכות או לסיפוק צרכי הציבור (שזו המטרה, ולא "איכות"). לדוגמא, הנישה היא תוכנית חדשות, ולעורך בא להתעלם מאירועים מרכזיים, ולצדד באופן בולט רק בצד אחד. כמו עיתון ישראל היום, רק במימון כספי ציבור. האם ראוי לאפשר לו לעשות זאת או שעליו לנהוג לפי הכללים של רשות השידור? גם "עורך שאוהב" לא יכול לעשות מה שבראש שלו והוא מחוייב לכללים. עדיין לא קיבלתי דוגמא למקום שבו לעורך יש יד חופשית כיד המלך לנהוג כפי שבא לו, בלי פיקוח (כל עוד הוא נשאר ב"נישה", מה שזה לא אומר). דווקא בערוץ ציבורי, כמו בכל מוסד ציבורי אחר, ראוי שיהיה פיקוח.
    4. הפלייליסט הוא התעדוף, והפלייליסט הוא הכללים - מוצדקים או לא, אלו הכללים, והם אלו שנקבעו כמשקפים את רצון וצרכי הציבור. עורך שאוהב גם הוא מחוייב לכללים. יש לו חופש בחירה במסגרת הפלייליסט, הוא אולי אף משפיע על מה נכנס לפלייליסט ומה לא, אך עיצוב הפלייליסט ואופיו נקבעים ע"י מערכת כלשהי. לכן אני לא מבין את הקריאה לעשות מה שבראש שלהם. מדוע? מיהם שיעשו מה שבזין שלהם?
    5. אבל קוטנר אפילו לא קרא לזה שנמנה לכל תוכנית נישה עורך שאוהב. ב106 אין עורך שאוהב? ב88 אין עורך שאוהב? בקצה אין עורך שאוהב? בתוכניות של הדר מרקס אין עורך שאוהב?
    קוטנר אמר דבר מאוד ברור ובעייתי. הקריאה שלו לגבי העורכים היא "אם אתם עובדים בתרבות – תעשו לעצמכם טובה, ותתחילו לקדם רק את הדברים שאתם מאמינים בהם". אם במקרה אתם עורכים ב24, ואתם לא אוהבים מזרחית - שימו את MESS בפריים טיים בלופ אם זו "האמת הפנימית" שלכם ואתם מאמינים בה.
    מעניין אם הוא היה יוצא בקריאה דומה לעורך חדשות שיקדם רק עניינים שהוא מאמין בהם ולא עניינים שהם "חדשותיים", על סדר יום. מעניין מה היו התגובות. אבל מוסיקה פופולרית, הו לא, זו "אמנות" ולכן לעוסקים בה מותר לעשות מה שהם רוצים, מבלי להתחשב בכללים מקצועיים או ברצון או צרכי הציבור. אם עורך מוסיקלי מאמין בכך, שישדר בגלגל"צ ב8 בבוקר מוסיקה תעשייתית (וזה בניגוד ל"נישה" שנקבעה לו עם קבלת הפלייליסט - מוסיקת פופ, היום הולך מזרחית), ולעזאזל הציבור.
    כאמור, מדובר בתפיסת עולם ילדותית ואגואיסטית.

    השבמחק
  88. יונתן ידידי.
    כל כך הרבה חשבתי והרגשתי את מה שאתה הצלחת להעביר במילים כל כך יפות, ובבניה מאוד מלומדת.
    ככל שהזמן מתקדם יותר ויותר קשה למצוא אידאליסטים אמיתיים שחיים וגם פועלים בתוכנו.
    אני מחזק את ידיך, כשם שהמאמר הזה מחזק את רוחי.
    תודה רבה
    מק

    השבמחק
  89. יואב בהחלט אני מסכים איתך במובן העקרוני בנושא הפלייליסט אבל אני רוצה להבין מה גישתך לפלייליסט ביתר פירוט.

    לתפיסתי אני, פלייליסט זה סוג של אג'נדה. קבלתה של החברה את הפלייליסט כגזירה בלתי ניתנת לערעור היא דוגמא מעולם התרבות והמוזיקה למה שקורה גם בתחומים אחרים.

    מה החברה יכולה בעצם לעשות? ברגע שנותנים את הכוח והסמכות בידיהם של קבוצת אנשים, דה פקטו כולם מסכימים עם זה ללא גבולות.

    באותה מידה שקבוצה של אנשים מסויימת הם שמחליטים איזה מוזיקה תושמע ברדיו ואיזה לא תושמע, למה שלא יחליטו מי ייצג את ישראל באירויזיון, או מי יהיה הרמטכ"ל הבא של ישראל?

    אם אפשר לקבל אג'נדה מוזיקלית למה שלא יורחב העניין הזה לאג'נדה פוליטית? לאייטמים מפלגתיים או נניח שיש קהילה שמעצבנת לאורך זמן וחוג הבית רועש ורוגש בגללה, למה שלא יוכנסו אייטמים התומכים בנישול אותה קהילה וכדומה?

    לגבי אומן, דווקא בשפה העברית ובפרט העתיקה אין הבדל בין בעל מלאכה לאומן, סנדלר הוא אומן, אומנות פירושה בעצם מקצוע, ובאמת יש בכך הרבה עומק שאני לא חושב שאפשר לדון בו במסגרת הזאת, אבל יש פאן יצירתי שיש בו מין האמנות כמעט בכל עשייה של אדם, כשמה שמבדיל פעמים רבות הוא הדרגה של התכנון וההפשטה. גם באנגלית למשל המילה master משמש גם בפאן של מקצוע וגם בפאן האמנותי.

    אם לוקחים נגן גיטרה כדוגמא, האם הוא בעל מקצוע הלומד את העניין הטכני של הנגינה בדומה לנגר או שיש כאן לבל מסויים שהוא חוצה אותו, איזשהו קסם באותו הרגע שידיו אוחזות בגיטרה בפעם הראשונה הוא משתדרג לדרגת אומן?

    בקיצור זה הופך להיות דיון פילוסופי ואני נעצר בשלב הזה. מספיק להבין שיש סגנונות אמנותיים שמוכרים ככאלו מטבע הגדרתם. יש כאלו שמסתכלים על מי שעורך כאמן, ולטעמי עורך מוזיקלי זה סוג של ניהול, בדיוק כמו מישהו שעורך את הפרופיל שלו בפייסבוק. יש פאן אמנותי כמו בכל מקצוע, אבל זה לא ז'אנר אמנותי המיועד לשם זיקוק האמנות ותהליכי היצירה והפשטתם או יצירת אומנות כמו שנוהגים לומר.

    השבמחק
  90. אלון,

    מכיר את הסדרה האוס? היא עוסקת לא מעט בשאלות פילוסופיות, אבל בבסיסה עומדת השאלה הבאה: האם היית מוכן לקבל טיפול רפואי מרופא בן זונה שמתעב את הפציינטים שלו?

    כשאני לוקח די ג'יי לחתונה, מעניין אותי אם בבית הוא שומע מוסיקה תעשייתית? לא, כל עוד הוא יעשה "שמח". אתה חושב שלאורכים בחתונה אכפת אם הדי ג'יי אוהב את מה שהוא שם או לא?

    לקרוא לעורכים מוסיקליים, או כל מי שמתעסק ב"תרבות" (גם כוכב נולד זו תרבות) אנשי חינוך במלוא מובן המילה זו הגזמה פראית.
    הם לא אנשי חינוך במובן הזה שהם לא עומדים מול ילדים בכיתה, לא קיבלו הכשרה לכך (לא הוציאו תעודת הוראה. חינוך זו דיציפלינה מסודרת שמצריכה ידע והכשרה מתאימים) ולא עוסקים בחינוך של ילדים רכים בשנים. הם אנשי חינוך כמו שהמורה בברליץ הוא איש חינוך או כמו כמו שהמדריך בקורס תכנות הוא איש חינוך או כמו שהמורה ליוגה היא אשת חינוך. הם לא. הם מעבירים תכנים, מרחיבי דעת אפילו, אבל אינם אנשי חינוך. אני מסכים שרצוי שמורה יאהב את העבודה שלו - אם לא זה עלול לפגוע בחינוך האמיתי של הילדים, אבל מורה בברליץ לא חייב לאהוב את עבודתו כדי להעביר לך את רזי השפה הגרמנית.

    לעורכים מוסיקליים, בתחנה שאינה הטלוויזיה החינוכית, אין שום אחריות לחינוכו (במובן האמיתי של המילה) של אף נער. זהו תפקידם של ההורים ושל מערכת החינוך.
    אף אחד לא מפקח על הכשרתם של העורכים המוסיקליים, ובניגוד לאנשי חינוך הם אינם זקוקים לתעודה על מנת לעסוק בכך. אם לבוס שלהם לא משנה אם אוהבים את עבודתם, ואם לציבור לא משנה (נתוני הרייטינג בשמיים), למה שזה ישנה למישהו? בגלל ה"חינוך"?
    הקריאה של קוטנר, אם כבר, היא אנטי-חינוכית. תנו להם לעשות מה שהם רוצים! ראית פעם איש חינוך שעושה מה שהוא רוצה? שלא מאשרים לו את תוכנית הלימודים? שלא פועל בהתאם להנחיות? בדיוק בגלל שחינוך זה תחום קריטי, לא מפקירים אותו בידי אנשים שחושבים שהם צריכים "לעשות מה שבא להם" לפי האמת הפנימית. יש פיקוח על אנשי החינוך. קוטנר רוצה להפחית את הפיקוח, אפילו של הבוסים בתחנה המסחרית - שיעשו מה שבא להם!

    מה גם שאת הטיעון לגבי ה"סכנה" אפשר להרחיב על הכל. נהג אוטובוס ממורמר יתכן ויסע בפזיזות, לא יתחשב בבטיחות נוסעיו, ולך תדע - אולי יעשה תאונה.
    עורך דין שלא אוהב את תחום עיסוקו עלול שלא לייצג את לקוחו על הצד הטוב ביותר. ואז מה? מדובר בדיני נפשות אמיתיים לפעמים, לא "חינוך" מוסיקלי.

    ככלל אני מעדיף שלאנשים יהיה טוב בעבודתם ושהם ימצאו בה סיפוק. אני גם שותף לאיזו הנחה שבד"כ עדיף לקבל שירות ממי שאוהב את מה שהוא עושה ממי שלא (וגם זאת, רק בהנחה שהם באותה רמה). ועדיין, מה שאותי מעניין זה אם המוצר טוב, לא אם הוא נעשה "באהבה".
    בנוסף, אני מצפה גם מעורך דין וגם מעורך מוסיקלי, שיגלו אחריות מקצועית ויספקו לי את השירות הטוב ביותר (מה שזה לא יהיה), גם אם הם אינם מאושרים מכך. לפטור את העורכים המוסיקליים מכך יהיה לצדד בטענה שמדובר ב"אמנים" או בילדים אגואיסטיים שעושים מה שבא להם ופטורים ממושגים כאחריות מקצועית או לפעול לפי דרישות התפקיד והבוס (יהא זה בעל המניות או הציבור) - בין אם הם אוהבים אותו או לא.

    השבמחק
  91. נקמיר הדעה שלי די דומה למה שכתבת, רק שצריך למנות לתפקיד את מי שיכול לעשות אותו על הצד הטוב ביותר, אהבה זה לא משהו שניתן למדוד אותו וגם לא משהו שבהכרח מעיד על הצלחה עתידית.

    השבמחק
  92. לידיעתך יואב אני אוהב מאוד את הסדרה האוס. ולדעתי הדוגמא שנתת גרועה לביסוס טענתך כי האוס הוא גאון שאכן על םני השטח מתעב את הפציינטים שלו ולרוב בצדק כי רובם מצטיירים שם כשקרנים קטנוניים ולא אינטליגנטים, אבל הוא אוהב מאוד את עבודתו ואף מכור לה, פועל בתשוקה אמיתית ולכן עושה עבודה מצויינת ורבים עומדים בתור לקבל את שירותיו. דווקא הדוגמא שנתת היא בדיוק איש המקצוע האחראי שאני מדבר עליו ששם קצוץ על השיקולים המסחריים של הממונים עליו במידה והוא חש שהם יםגעו ביכולת שלו לתת שירות מלא ואיכותי, ללא פשרות ועד הסוף. הלוואי וכל העורכים המוזיקליים היו מחוייבים לעבודתם כמו הדמות הזו בסדרה האוס. לילה טוב

    השבמחק
  93. תודה
    מקווה שלעולם לא נתייאש, ולא אתייאש, נמשיך ליצור והקהל.... הוא עוד יגיע, הוא עוד יבין. רק אסור לעצור.

    השבמחק
  94. יואב, קודם כל סליחה, לא הייתי צריך לכתוב את העניין עם התדרים.
    בקשר למה שכתבת - בעיקר נקודה 5, לגבי עורך שאוהב, אתה טועה! זה בדיוק, אבל בדיוק מה שהוא כתב. עורך מוזיקלי שלא אוהב את השיר שהוא שיבץ אבל הוא שיבץ אותו כי הוא חושב שזה יהיה להיט זה מתנשא, מגעיל, ומונע מהמאזין המזדמן חשיפה לדברים איכותיים שיגרמו לו להנאה גדולה ועל הדרך ירחיבו את עולמו. זה בדיוק אלדד קובלנץ שמתווכח עם קוטנר שהוא לא ישים שירים שהוא אוהב לשמוע בבית אלא שירים שהוא חושב שהעם אוהב. אם ערוץ 24 החליט שהוא ערוץ הפופ סלסולים, הייתי מעדיף שימנה עורכים מוזיקליים שאוהבים פופ סלסולים שישימו שירים שהם חושבים שצריכים להיות להיטים (וגם יפגעו בול בהרבה מקרים כי הם מתמחים בתחום), ולא אנשים ששומעים בבית אינדי, חושבים שפופ סלסולים זה זבל אבל הם מה זה חכמים וקוראים את העדר כמו ספר ולכן הם בוחרים איזה זבל העם ירצה לאכול מחר. אתה חושב שהמוזיקה שמכניסה הכי הרבה כסף היום זה זבל? לך תהיה מהנדס מערכת ותכין פודקאסטים לשמונה מאזינים, אל תלך לעבוד בערוץ 24.
    לגבי נקודה 3 - רוצה דוגמאות לעורכים שעושים מה בראש שלהם בלי שום יד מכוונת, נשארים בנישה שלהם והתוצאה נהדרת? שמעון פרנס בגלי צה"ל כל יום בשש. האהבה שלו למה שהוא עושה כל-כך מדבקת שדרכו התחלתי לגשש את דרכי במוזיקה שהוא משמיע, אפילו שרובה ממש לא מדברת אלי. נראה לי גם שעופר נחשון ב-88 עורך את התוכנית שלו, קוואמי זו עוד דוגמא טובה שבמקרה גם בנישה שכן מדברת אלי. זה בהחלט קורה פה ושם והתוצאות בדר"כ הרבה יותר טובות מתוכניות פלייליסט בגלגל"צ שבוחרים ילדים ששמים משהו לא כי הם אוהבים אותו אלא כי הם חושבים שזה יהיה להיט.
    ולגבי מוזיקה סלובנית - טוב, אולי לא סלובנית, אבל בערוץ ציבורי צריכות להיות שש תוכניות של מוזיקה ברוסית, ערבית ואמהארית, אחת למוזיקה חדשה ואחת למוזיקה יותר מסורתית בכל אחת מהשפות, וכדאי שהעורכים שם ידעו רוסית ערבית ואמהארית בהתאמה ויאהבו את מה שהם בוחרים.

    השבמחק
  95. נקמיר,
    מה קורה אם מה שהעורך אוהב הוא לא איכותי והוא משמיע מזה כל הזמן? מדוע אתה סובר שעורך שאוהב את מה שהוא עושה בהכרח ישמיע מוזיקה איכותית?

    קודם כל מדדי איכות יכולים להיות שונים, ולמעשה העורך אינו זה שאמור להיות אמון באופן בלעדי על מדדי איכות.

    עורך צריך לספק את הטוב ביותר שהוא יכול בגבולות גזרה של המנדט של התוכנית שלו, תוך התחשבות במדדי איכות שהם לא רק מה שמתחשק לו ובא לו.

    דוגמאות:

    התחשבות בחשיבות מוזיקה בת הזמן: אם יש למשל מישהו שמגיש תוכנית היפ הופ, ונניח שהוא לא אוהב את ג'יי זי, האם זה מותיר בידיו את הלגיטימציה לא להשמיע זאת, בשעה שידוע שג'יי זי הוא אחד מהאושיות החשובות של התחום בימינו?

    התחשבות בחשיבות היסטורית: או עורך ג'אז שלא אוהב את אורנט קולמן, האם יש לו זכות למנוע מהציבור לקבל מהמוזיקה הזו, בשעה שאורנט קולמן נחשב כבעל חשיבות היסטורית, האם בפס קול של ג'אז לעורך יש זכות מוסרית למנוע מקולמן להשמע?

    התחשבות במוזיקה מהתחום שאהודה במיוחד על ישראלים: מה קורה עם עורך תוכנית בלוז, שלא אוהב את ג'ון בונמסה ומתעלם ממנו למרות שבונמסה מגיע לארץ להופיע וממלא אולמות והקהל אוהב אותו?

    התחשבות בשיקולי חינוך/גזענות ותוכן: מה קורה אם ועדת מומחים קובעת ששיר מסויים משיקולי גזענות, חינוך, או בעיית תוכן אחרת לא ראוי להשמע? ובוא נניח שהעורך מאוד אוהב את זה?

    התחשבות בקהלי יעד שונים באותו התחום: מה קורה אם עורך לא אוהב מבטא ח וע בשירים, האם יש לו זכות בתוכנית על קלאסיקות במוזיקה ישראלית למנוע מבועז שרעבי להשמע ובכך לפגוע בקהילות שלמות?

    העורך אינו יכול להיות הסמכות הבלעדית, זה לא תפקידו, וזה גם לא יהיה איכותי אלא להיפך, אם לא נכנסת ללינק לפרנק זאפה ששמתי באחד הפוסטים הקודמים, תכנס ותראה שהוא בדיוק מדבר על דברים כאלו - כשיש מישהו שחושב שהוא מבין הכל לבד ואוהב מאוד את הטעם של עצמו (ואגב, לא חסרים אנשים שהטעם שלהם גרוע אבל הביטחון העצמי שלהם מרקיע שחקים) אין לו שום בקרה אם הוא מכונס בתוך עצמו, יש כל כך הרבה פלצנות שכזו בתוכניות שונות וגם כאלו שיש להם פוטנציאל להיות עורכים נופלים על הדבר הזה הכי הרבה, (106 תמצא את זה הרבה) הם חושבים שהם המוזיקה שהם השמיעו היא מוזיקה שהם אוהבים, אז שהאחרים יקפצו, התוכנית היא טובה.

    בפועל זה לא ככה, אני הפסקתי לעשות ביקורות רדיו כשהבנתי שהמצב רע מאוד בארץ ושאין אפילו הבנה בסיסית בשביל להתכתב עם האנשים שעליהם כותבים את הביקורת. יש מעטים שבאמת יודעים לערוך כמו שצריך.

    אבל לרובם יש את כל מה שנדרש, רק חסר מסגרת, המסגרות הניהוליות ברדיו הן הבעיתיות, הניהול לוקה ולא מכניס את העורכים למסגרת נכונה. וזה תהליך שבארץ הוא גרוע במיוחד תבדוק עורכים בקליפורניה, בצרפת, בבריטניה ותראה שיש הבדל עצום ביניהם לבין ישראל, ככה כשאפילו שדר שמגיע משם למקום שבו הוא מקבל חופש פעולה מוחלט (ע"ע הבריטים שנהגו לשדר ברדיו ג'ורדן במשך השנים) הוא מכניס את עצמו למסגרת נוקשה וביקורתית כזו שמדמה את המצב שהיה לו בבי בי סי או איפה שהוא לא היה.

    ברדיו בישראל אנשים שיכורי כוח אך כמו בכל דבר, חלק מהם יצליחו בגלל הפרופורציות. השאלה העיקרית היא האם הרדיו צריך להיות על פי קהילות שמנשלות זו את זו או על פי מדדים אובייקטיבים שנוגעים לקהלים ולנושאים הנידונים בתוכניות השונות.

    השבמחק
  96. יואב,

    מיכל ניב היתה המגישה והעורכת המוסיקלית הטובה ביותר שאי פעם שידרה ברדיו בארץ.
    ויואב קוטנר הוא המגיש והעורך המוסיקלי הטוב ביותר שאי פעם שידר ברדיו בארץ.
    מעולם לא טענתי שהם אמנים; לא השתמשתי בכלל במונח הזה.
    מגישים ועורכים מוסיקליים מקצוענים ומחוייבים ואוהבים את המקצוע שלהם וחיים אותו.
    להבדיל אלף אלפי הבדלות מן הפקידים הרובוטים והצייתניים שאתה כל כך מקדש.
    כי בגלגלצ אין עורכים מוסיקליים. יש פקידים שמשדרים פלייליסט כל פעם בסדר אקראי אחר, ועסוקים בעיקר מלהיות מרוצים מאיך שהם נשמעים ברדיו; שום קשר למוסיקה.

    כי העיקר באמת, זה שכל אחד יידע את המקום שלו, ושחס וחלילה לא ינקוט באיזושהי יוזמה חופשית כי אז נגלוש לאנרכיה מסוכנת והחולצה של צ'ה גווארה תתקמט מאוד.

    בוא לא נגזים; גבולות גיזרה צריכים להיות בכל מקום. אף אחד לא מדבר על אנרכיה. אבל מנהל חכם יודע להגדיר גבולות גיזרה נרחבים, שבתוכם יש לכל אדם חושב ואוהב מוסיקה מקום להתבטא. בדיוק כמו שהיתה 88 עד ינואר 2009, וכמו שהיתה צה"ל 2 עד נובמבר 93.

    אני לא שבוי בשום דימויים, וגם מעולם לא קראתי לך קפיטליסט.
    אבל המציאות שאתה מתאר וכנראה גם שואף אליה, מזכירה אכן את הז'דאנוביזם של ברית המועצות הקומוניסטית – שלא היתה באמת קומוניסטית אפילו שניה אחת, אלא היתה פשוט רוסיה טוטאליטארית, כמו שרוסיה תמיד היתה ותמיד תהיה. כי למילטון פרידמן - אם כבר הכנסת אותי לעניין הזה – היתה תיאוריה על היד הנעלמה שתסדיר את הכל, ושהחזק והמוצלח ינצח; רק שמחוץ לאוניברסיטת שיקאגו ולתיאוריות זה לא ממש עבד בשום מקום. אז ניסו לעשות את זה בכוח (בצ'ילה) – רק שברגע שניסו לעשות את זה בכוח זה כבר היה רחוק מאוד משוק חופשי; והרבה יותר גרוע כמובן. וכמו שכולנו יודעים, גם בארץ ניסו את זה על כולנו (אפילו שהיינו ילדים) – וזה נגמר במאות אחוזי אינפלציה ומטבע חדש ואחר-כך עוד אחד – כל פעם עם כמה אפסים פחות. אז אני לא מדבר על יד נעלמה ולא על שום דבר דומה; אבל על יוזמה חופשית – בוודאי ובוודאי. אני לא חייב לאהוב את איין ראנד בשביל לומר שהיה משהו חיובי בכמה דברים שהיא אמרה. בוודאי לא בכולם, אבל בחלקם כן.

    אז זה לא אני שרוצה לכפות שום דבר; אני בסך הכל מבקש פתיחות וחופש. לא אנרכיה.
    מי שכופה הם הקובלנצים והיובל גנורים שכופים בכוח הזרוע קו מוסיקלי שהוא – בלי להיכנס להגדרות של איכות עכשיו – בעיקר משעמם. משעמם נורא.
    ובעיני אין חטא גדול מזה באומנות.
    ואני בטוח שתסכים איתי שמוסיקה היא אומנות.
    לפחות זה.

    השבמחק
  97. תגובה מאהההההההההה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    השבמחק
  98. זמיר סיון

    אתה כותב "אבל מנהל חכם יודע להגדיר גבולות גיזרה נרחבים, שבתוכם יש לכל אדם חושב ואוהב מוסיקה מקום להתבטא."

    אני מניח שבין הללו שחושבים אתה מצוי, ובין אלו שלא חושבים, נמצאים למשל חובבי בלוז, מוזיקה שאתה אישית לא אוהב, ולכן, כמו יובל גנור, אתה חושב שאינה צריכה להיות מיוצגת. בגלל זה אתה גם חושב שעד ינואר 2009 הכל היה בסדר למרות שהבלוז סולק מהתחנה של 88.

    אתה כמו גנור, איש של נישול האחר ודאגה לשבט שלך. אתה לא צריך לעטוף זאת במילים יפות. הרי רק ברגע הגורלי שבו אבנר גורלי, אחיך לקבילת הקיבוצניקים/יוצאי קיבוצים, הורדה תוכניתו, רק אז שינית את דעתך לגבי 88 אף אם ויובל גנור.

    אני זוכר איך הגנת על יובל גנור מנהל 88 עד שגורלי סולק ואחר כך אתה זה שרדפת אותו אישית וממשיך כך עכשיו. אתה לא ממש מה שהייתי מכנה בעל פתיחות וחופש. אתה סוג של רובוט. אם מחר גנור יחזיר את גורלי תחזור ללקק לו.

    אז למה שלא תהיה ישר ותספר את האמת? זה לא נורא, בישראל זה לגיטימי להיות שייך לקהילה ולבקש לדאוג לאנשיה. למה לשבור את השיניים עם סיסמאות חסרות משמעות?

    השבמחק
  99. תומר ל.

    בהתחלה חייכתי. חשבתי אולי להגיב בתגובה צינית או לא להגיב בכלל.
    רק שאי אפשר באמת שלא להגיב.

    כי אני לא מכיר אותך; מעולם לא נפגשתי, לא דיברתי, ולא היה לי שום קשר ישיר איתך.
    וממילא ברור שאתה בכלל לא מכיר אותי.

    ובכל זאת בחרת לתקוף אותי באופן אישי, וכל זה תוך סילוף של עובדות, המצאה של "עובדות" אחרות ממוחך הקודח ושילוב של כל זה עם שלל תיאוריות קונספירציה מטורללות.

    מאיפה זה בא לכל הרוחות???
    סתם, זה לא ממש משנה; רק התוצאה הסופית משנה.

    אז הגיע הזמן שתבין, שתקיפות אישיות במקום דיון ענייני לא יקדמו שום מטרה שלך (בהנחה שיש לך אחת).
    כי עוד לפני המוסיקה, צריך פשוט להיות בן-אדם. פשוט בן-אדם.

    זמיר

    השבמחק
  100. כמוררתך לשעברר לכתיבה יוצררת, אני מברררכת אותך על השגך הנאה. המאמרר כתוב היטב, באופן בהיררר ושובה לב, ממש כשם שלימדתי אותך. ובכן, כשאתה ררוצה אתה בהחלט יכול. המשך כך!

    וכאדם מן הישוב (שמדבר ב"ריש" אחת בודדה), מאוד אהבתי מה שכתבת. הדברים נכונים, כמובן, גם לגבי ספרות, אמנות פלסטית וראה זה לא פלא גם לרמטכ"לות. יחצנות ואיכות תמיד התקוטטו זה עם זה, אבל כל עוד יש אנשים שלא מושכים בכתפיהם באדישות ופוטרים את העניין ב"ככה זה", יש עוד סיכוי לרוח האנושית.

    השבמחק
  101. מוזר, מקריאת הפוסט מתקבל הרושם שציניות היא דבר שלילי.

    השבמחק
  102. "האשליה שניתן לקבוע לעם בצורה מכנית מה הוא יאהב ומה יהיה "להיט"."

    זה לא בדיוק אשליה... ההמון חלש וטיפש מטבעו.

    "אנחנו חייבים להלחם בשלטון העריצות התרבותית שנכפה עלינו בשנים האחרונות, כי הויתור על המלחמה הזו הוא ויתור על כל מה שמגדיר אותנו. "

    להלחם בשביל מי? הרי אני מגדיר את עצמי בלי לשים פס על גלגל"צ. אז בשביל מי אנחנו כל כך מתאמצים בשביל להלחם? בשבילם? שיזדיינו. הרי אנחנו מעולם לא נשלם בשביל מוזיקה גרועה. לחלקנו בקושי יש את הכסף לשלם על מוזיקה אמיתית. אז מה אכפת לי מה משדרים בגלגל"צ? על גופתי המתה אני לא אקשיב לתחנה מםגרת כל כך. שיהנו לשחות בבוץ, למה זה צריך להיות אכפת לי? מי שאוהב את הזבל והזוהמה, שיבושם לו. אני הרי את המוזיקה שלי אשמע בכל מקרה.

    ד"א קטן:
    מוזיקת פופ מזרחי, ברור שהיא הרבה יותר דומה לMTV מאשר לשורשים האמייתים. ממליץ לך מאד להקשיב לנגן ישראלי בשם מארק אליהו, אפילו למצוא הופעה, ככה זה נשמע כשעושים את זה באמת.

    השבמחק
  103. בבא בובה נכתב ביום חול17 בספטמבר 2010 בשעה 20:00

    זמיר סיון היקר
    ממה שאני ראיתי תומר ל. צודק.
    עזוב את התקיפות האישיות שלו עליך ושלך עליו,במציאות- בפורום העומלל המתקרא מאזיני 88 עד שיובל גנור זרק את אבנר גורלי אתה צידדת בחבורה שסתמה את הפה לכל מי שדיבר על זה שגנור הורס את התחנה.
    גורלי עף החוצה-הופ'לה התעוררת.
    הלא כן?

    השבמחק
  104. בבא בובה,

    תומר לפחות מזדהה בשמו ועומד מאחורי הדברים שלו. אתה זורק האשמות חסרות שחר בעילום שם וזה כבר די בעייתי בעיני.
    אבל אבהיר בכל זאת אם זה לא היה ברור עד עכשיו: חופש דיבור הוא ערך נעלה בעיני; אבל חופש דיבור אין משמעותו חופש לבצע דברים שלא ייעשו; ברגע שתומר כתב שהוא "מחפש חומר" על יובל גנור, כתבתי שמבחינתי זה קו אדום, ושעם שיטות וגישות שלא בא לי לכנות אותן כרגע בשם - אני לא משתף פעולה.
    כן – יש דברים שאסור שייאמרו ואסור שייעשו, מכיוון שזוהי פגיעה ישירה באדם וזה דבר שלא ייעשה.
    יש אמצעים שלא מקדשים את המטרה, וכנגד כך יצאתי בכל הכוח.

    את יובל גנור תקפתי באופן עקבי החל ממספר שבועות לאחר השינוי; אבל תמיד – כך אני מקווה לפחות – בצורה עניינית. אני מאמין שזוהי הדרך היחידה הנכונה.

    ההדחה של אבנר גורלי (שהגיעה אחרי יותר משנה של סטטוס-קוו וללא שינויים משמעותיים) היתה בעיני עוול אישי קשה מאוד וחסר כל סיבה מקצועית אמיתית, אלא נקמנות לשמה.
    ומול נקמנות ושיקולים לא ענייניים אני לא יכולת להישאר אדיש; לא ב-88 ולא בשום מקום אחר.
    אם יש לך זמן – תוכל לקרוא את הדברים שכתבתי החל מינואר 2009; תוכל לראות בעצמך שלא "צידדתי" בשום חבורה. הייתי נאמן רק לעצמי ולאהבה למוסיקה (ולכן גם הותקפתי מספר פעמים ע"י "שומרי חומות" כאלו ואחרים).
    וכן – תמיד הייתי ואהיה נאמן גם לכלל הבסיסי שמתייחסים תמיד לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

    גמר חתימה טובה,

    זמיר

    השבמחק
  105. בבא בובה,
    האנשים הפורום האומלל הזה לפחות אומרים את מה שיש להם להגיד על התחנה ללא מורא וללא משוא פנים,כי הוא שומר הסף של הצחנה הזאת.

    השבמחק
  106. זמיר סיון אתה לא מצליח להבין שאתה הרע.

    לעניין בקשת המידע על גנור, מדובר בבקשה לגיטימית ממי שהופך להיות איש ציבור- מנהל תחנת רדיו ציבורית. אין בזה שום רדיפה, אתה כנראה חי בסרט של "מוסר" הקיבוצים, שם הכל בחדרי חדרים והשתקות של אונס וכדומה.

    לו התצטרפת לאנושות המודרנית והמוסרית באמת ובתמים, היית מבין שהבקשה שלי לקבל מידע על איש ציבור היא לגיטימית, ויותר מזה, מה שלא לגיטימי זה הסתרת המידע הנ"ל של רשות השידור, דבר שאומר דרשני, ואילו הבקשה שלי, היא שיא הלגיטימיות במובן האנושי הבסיסי של ציבור שרוצה לדעת מה עושים עם כספו.

    יתר על כן, יובל גנור לו היה חושב שיש בכך "רדיפה" תאמין לי שהיה מסתדר בלעדייך, הוא אדם בעל עמוד שידרה, עורך דין לא רע במקצועו והיה גם דובר די מוצלח של רשות השידור. אבל אין שום רדיפה, האמת הפוכה, מידע שלפי חוק אמור להיות גלוי מוסתר על ידי רשות השידור.

    תבין שמה שמקובל בקיבוצים זה לא תמיד האנושי והמקובל באנושות החופשית, הציבור הכללי פתוח יותר ולא מבוסס על שיטות הק.ג.ב. והקומוניזם הפושע, ודורש לדעת מי עומד בראש הדברים ועל סמך מה הוא התקבל.

    הרי תקפת אנשים פעמים רבות לגוף האדם ולא לגופו של עניין מתוך אנטרסים, המקרה שתקפת אותי הוא רק אחד מהם. הבקשה שלי עניינית, ההתקפה שלך אישית ואגב, מעידה על חוסר ערכים של התוקף.

    אין שום דבר ענייני בכתיבתך יותר מאשר אחרים, המוח שלך מוחק קיומם של דברים שאינם האנטרס האישי שלך. אתה חושב שאתה ענייני אבל בסך הכל הרבה שטויות אנטרסנטיות, אתה אישית רוצה להיות שדר, ואתה מבין בנישה מאוד מצומצמת של מוזיקה, אז רואים את השיטתיות המחליאה שלך, ראשית אתה פוסל סגנונות מוזיקה שאינם בתחום ההבנה שלך, בלוז, רוק כבד, דברים שמוזיקאים אמיתיים מכירים בהם ואתה שאין לך שום מושג אמיתי במוזיקה מגיע ופוסל.

    אני מוכן לקחת אותך למוזיקאים שיצחקו על כמה שאתה לא מבין. זה לא ענייני. זה שיטתיות מחליאה לקידום תכנים, כמו שמישהו כתב לך ותקפת אותו לגופו של אדם, לא לגופו של עניין.

    עברתי על ההודעות שלך כפי שאתה רואה בימים האחרונים, והתמונה שנתגלתה לי היא של אדם שבאופן שיטתי פועל באופן לא ענייני אלא על פי דפוסים של התקפה גסה ובלתי לגיטימית ולא עניינית על דברים מסויימים, לעומת חנופה ולקקות מוגזמים עד כדי בחילה לדברים אחרים שנראה לך שמקדמים אותך.

    ההתקפות שלך על יובל גנור הרבה יותר מחליאות מבקשת המידע הפשוטה והלגיטימית שלי. אתה הוא זה שעוסק בנקמנות ופועל באופן לא ענייני, כל הנסיונות שלך מובילים לסתירות פנימיות.

    אתה זה שיכתוב בפוסט אחד : "מה שחשוב זה התוצאה הסופית", ובפוסט אחר "יש אמצעים שלא מקדשים את המטרה", זה דפוס של אופורטוניזם זול המאפיין אותך.

    לכתוב במקרה אחד דבר ובמקרה שני את היפוכו. אין לך הרי אף אחד מהדברים הללו לא ערך אצלך. עובדה שאתה סותר את עצמך שוב ושוב. אתה גם לא בעד חופש ביטוי, שכח מלנסות לתאר את עצמך ככזה.

    אתה כותב "ההדחה של אבנר גורלי (שהגיעה אחרי יותר משנה של סטטוס-קוו וללא שינויים משמעותיים) היתה בעיני עוול אישי קשה מאוד וחסר כל סיבה מקצועית אמיתית, אלא נקמנות לשמה. "

    שוב העובדות ממך והלאה. במשך השנה הזו קרו מספר דברים, כגון הורדת תכניתה של טל השילוני אחרי שנים רבות, עזיבה של מספר שדרים וחזרה של אחרים, דברים משמעותיים לא פחות ממה שנעשה לגורלי.

    הרי גורלי זה לא מה שקרה באופן אישי יותר מאשר שדרים כמו אפלרוייט, ורטהיימר, יואב יפת, ואחרים שתוכניותם הוזזו וצומצמו משמעותית וזה לא שינה לך. למה אתה חושב שעם גורלי זה היה אישי ואיתם לא? אני אגיד לך למה אתה חושב כך, בגלל שאתה מוחק את כל האחרים מהתודעה רק מה שיכול לקדם אותך נחשב. זה לא ערכי אלא אגואיסטי.

    אתה לא בן אדם מבחינתי כל עוד לא תשנה דרכיך ותפסיק ללכלך ללא הרף על אחרים. תהיה אתה בן אדם קודם כל. תהיה בטוח שתשיג בזה יותר אם רק תתנהג כמו בן אנוש.

    אתה חושב שכל האנשים לא מבינים מה היה פה? תהיה ישר עם עצמך קודם כל, תשנה דרכיך, אתה הוא זה שלא מרוויח את המטרות שלו בגלל התנהגות קלוקלת, אני לעומת זאת מרוויח היטב ברובם ככולם של המאבקים (כולם ערכיים בניגוד אליך) בהם אני משתתף.

    אני גאה בכך שאני ערכי ושלם עם עצמי. ואתה? האם אתה שלם עם דרכך? האם אתה מסוגל לשנות את המנטליות ולהפוך להיות אדם טוב והוגן?

    השבמחק
  107. בבא בובה נכתב ביום חול19 בספטמבר 2010 בשעה 1:02

    היי בובה,הבבא בא
    חבריה,אוספים סיבות לצום לשנה הבאה?
    לא התכוונתי לעודד מלחמות קצת פרופורציה עושה טוב בחיים
    זמיר סיון יש הבדל ענק ענק ענק בין איך שכתבת על מנהל 88 עד שהתעלל בגורלי ואיך שכתבת אחרי מה לעשות בולט לעין ביג טיים וזה זכותך.
    פשי לא יודע מה קורה שם בתקופה האחרונה הייתה שם בפורום תקופה שהיה הרבה הרבה הרבה מורא ומשוא פנים להגיד את מה שחושבים אם לא חושבים שהשינוי טוב היה שם שלישייה בכירה עסוקה שהשתיקה או קרעה לכל מי שכתב את הצורה ולא עשתה חשק להיות GATEKEEPER ודווקא כבר היה מצחין מאוד מוזיקלית פורום עם סתימת פיות והשתקת עמדות באבו אבוה שבגללה לא כתבתי רק שתדע זה פורום יותר GATESMUGGLER מקיפר
    יונתן כתבה מצויינת!!!!!

    השבמחק
  108. תומר לוין,

    אתחיל בזה שאתה אדם עלוב ביותר. אתה מבקש מאנשים להתנהג כבני אנוש אבל מתנהג כמו בהמה. עוקבת אחרי תגובותיך כאן ובספק אם אתה שלם עם עצמך. כי אם כן, אתה בבעיה. אתה מצטייר יותר כאדם רדוף בעל צורך להשמיץ ולהלחם כדי להשיג תשומת לב. חבל שבחרת את המקום הזה אחרי מאמר מעניין ומרתק של יונתן קוטנר.

    לא מכירה אותך בכלל. את זמיר סיון אני מכירה מתוכניות הרדיו המשובחות שלו והזלזול שלך מחליא. מה זאת אומרת יגיד מי שמבין במוזיקה? אני לא מבינה במוסיקה ונהנית מאוד. אז אכפת לי מה מישהו אחר חושב?
    ומה הקשר לקיבוצים? חדרי חדרים ואונס?

    אתה יודע מה? אפסיק כאן. אתה אפילו לא שווה תגובה.

    השבמחק
  109. שלום תומר לוין, אתה מכיר אותי ממפגשי הפורום מלפני שנה וחצי, אני זוכרת אותך היטב ולא כל כך לטובה לצערי, וכרגע אני מדברת רק על יחסי אנוש...אני מבקשת ממך בכל לשון של בקשה- השפה שלך יכולה לפגוע- אנא, מתן את כתיבתך ועשה עליה הגהות רבות עד שתרגיש שאתה כאחד האדם...אין לך שמץ של מושג איזה אדם אתה משמיץ, אתה לא מכיר את זמיר וכנראה שגם לא תכיר. אני מקווה שזמיר לא יענה לך בכלל, לא כאן ולא בכל מקום אחר...זה הרבה מתחת לכבודו של אדם כמוהו...ולא בגלל שהוא קיבוצניק ( לשעבר, יש לומר ) אלא רק בגלל שהוא בן אדם. גם אתה אדם, תומר, שיכול להיות גם נחמד והיתולי, אם זכור לי נכון, אבל בהשתלחויות אתה כבר לא נמנה איתנו. מצטערת, זו דעתי.
    לידיעתך, אני לא מתכוונת להכנס לכאן שוב כדי לראות תגובות אז חסוך מעצמך- היום שלי עמוס לעייפה בדברים נפלאים...אין לי חשק לקלקל לעצמי. רונה צורף ( שאתה מוזמן להקשיב ולחוות את דעתך הלא משתלחת על תוכניתה - החולמים ! )

    השבמחק
  110. חבר'ה, אני מבקש להרגיע. אין לי שום צד בדיון שהתפתח בהודעות האחרונות - הוא לגמרי ביניכם והאמת שאין לי בכלל מושג במה הוא עוסק.

    אבל הוא יצא כבר מזמן מגבולות הדיון שקשורות לפוסט הזה, ועבר לאיזורים ששייכים לכם ורק לכם. אם בא לכם להמשיך להתכסח אני אעריך את זה אם תעשו את זה באיזה פורום, ולא בתגובות בבלוג שלי.

    תודה.

    השבמחק
  111. אם כי לדעתי הגרעין הבעייתי הוא לא העורכים אלא התאגידים שמספנסרים אותם, המפרסמים, שידרכו על כל חלקה טובה או אמנות טובה כיד להשיג עוד ועוד כסף. דוגמה טובה למגמה הפוכה היא רדיו מהות החיים, בבעלותה של שרי הריסון שמנתבת לפחות חלק מהממון שלה לאג'נדה שהיא לא כלכלית גרידא. ואכן בשנים האחרונות הרדיו מחזיק באסופה של עורכים מצוינים שנהנים מהעשייה שלהם (כך מעיד גיא חג'ג' בבלוג שלו) ואפילו מתוגלמים כספית.

    השבמחק
  112. נוכחתם שצדקתי והתחלתם להוציא את התיסכול שלכם עלי בגלל שאתם יודעים היטב את האמת בסתר ליבכם וחוששים ממנה. אני דווקא חייב לומר מה אני חושב עליכם, קחו את זה איתכם וצאו מזה, תשתחררו זה פשוט מעורר רחמים.

    אתם מסתמנים בעיני כקריקטורות קטנות של חולים המאושפזים בקווארנטינה קטנה ונידחת ומפנטזים לעצמם על חשיבותם, חיוניותם וכוחם.

    קוואראנטינה קטנה בניהול של דיקטטור קטן שכל דאגתו ועיסוקו להרחיק את האנשים הבריאים מהקווארנטינה, והוא עושה את זה על הצד הטוב ביותר. יישר כוחך וינטרוב! אין אדם מתאים ממך לתפקיד!!!

    למרות זאת נראה כי זמיר התעקש להכנס לקווארנטינה ונידבק גם הוא. והוא קיבל את המחלה במלוא עוצמתה.

    היה שלב קצר הרבה מאשר אתם חושבים שחשבתי שאני שייך בצורה כלשהי אליכם וזה היה מאוד קצר, לאחר מכן כל העניין היה בבדיקה סבלנית, הייתי לחלוטין על הגדר עם נטייה חזקה החוצה ממנה וכמה סבלני הייתי, במשך חודשים ארוכים. ומעולם לא נזקקתי לכם בשביל להיאבק או משהו כזה.

    אין לי מושג למה התחלתם לתקוף אותי, כנראה אחד התסמינים המתקדמים של המחלה. לו הייתה בכם מספיק גדלות רוח הייתם מבינים את המצב לאשורו ומתאוששים מזה, לא קרה כלום, צאו מזה, אבל אתם שפופי רוח ושקועים עד צוואר בבינוניות.

    אגב, לו הייתי רוצה הייתי יכול בקלות רבה לכתוב מכתבים והאמת בתוכם ולשלוח לגורמים לבדיקה, היו מעיפים את גנור מהניהול, ומורידים את הלוגו "מאזיני 88" מהפורום. או עושים דברים אחרים בכל מקרה זה היה שם קץ לכל העניין הזה.

    אבל זה לא העניין שלי. פשוט תנסו לחשוב על המצב שבו אתם מצויים. זהו אני סיימתי איתכם, אני לא בא לחלץ אתכם מהטימטום עוד. אני הפסקתי להציל את הפורום המפגר והמתחזה ההוא ועכשיו אני אמרתי לכם את האמת תעשו עם זה מה שאתם רוצים.

    כל הליכלוכים שלכם פשוט לא מזיזים לי, אני רק מרחם עליכם שהדרדרתם בצורה כזאת מבחינה מוסרית. וכל זה בשביל כלום, באמת, ממש לא מתאים לכם.

    השבמחק
  113. בסלע אחי

    ובילט טו ספיל בסוף היה דודבדן מושלם

    השבמחק
  114. פי, מה שהולך פה.
    מוכיח לי שאני הכי חכם ויודע הכל.
    חבל שאני לא יכול להזדהות, חכם שכמוני.

    בכל מקרה, דיברו פה על פורום 88 ... מצידי, שימחק אבל מיידית פורום וואי נט אלטרנטיבי וכן הפורום מוזיקה ישראלית.

    הם עושים שם נזק.
    המלחמות כאן על גב הפוסט שלך קוטנר, הם כאין וכאפס לעומת המלחמות והטימטום שמופגנים שם.

    השבמחק